مأموریت غیر ممکن 2؛ قهرمانی لستر سیتی در اروپا!

مأموریت غیر ممکن 2؛ قهرمانی لستر سیتی در اروپا!

وبسایت رسمی برنامه نود - لستر سیتی در فصل جاری، باز هم هواداران خود را شگفت زده کرده ولی این بار با درخشش در لیگ قهرمانان اروپا. نتایج فرا تر از حد انتظار روباه ها باعث شده که برخی از احتمال قهرمانی این تیم در اروپا صحبت کنند!

لستر سیتی شگفتی ساز بزرگ فصل گذشته لیگ برتر انگلیس شد و با قاطعیت به قهرمانی این مسابقات دست یافت. بسیاری از کارشناس ها پیش بینی کرده بودند که شاگردان کلودیو رانیری در این فصل نتوانند عنوان قهرمانی خویش در لیگ برتر را تکرار کنند اما با گنجاندن نام قهرمان لیگ برتر در گلدان تیم های سید چهار، کمتر کسی پیش بینی می کرد که روباه ها چنین درخششی در لیگ قهرمانان اروپا داشته باشند.

شگفتانه های جدید روباه ها

لستر سیتی تبدیل به اولین تیم انگلیسی و پنجمین تیم در تاریخ فوتبال شد که طی نخستین حضور در لیگ قهرمانان، هر 3 بازی نخست خویش را با برد به پایان رساند. آنها با تساوی بدون گل مقابل کپنهاگن در ورزشگاه پارکن، به یک رکورد خارق العاده دیگر دست یافته و تبدیل به اولین تیم تاریخ لیگ قهرمانان شدند که در 4 بازی نخست، هیچ گلی نخورده است. جالب این که کاسپر اشمایکل در بازگشت به وطن خویش، توانست با درخشش درون دروازه لستر، این رکورد را به نام تیمش ثبت کند.

در مرحله گروهی فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا، هیچ تیمی به اندازه لستر سیتی خوب نبوده و آنها به معنای واقعی، نمایش تأثیرگذاری را ارائه داده اند، بهتر از بارسلونا، رئال مادرید و حتی اتلتیکو مادرید. این بار نوبت لیگ قهرمانان است، درخشش روباه ها در لیگ قهرمانان اروپا ادامه دارد. آیا لستر می تواند یک شگفتی دیگر را در تاریخ فوتبال ثبت کند؟ قهرمانی لستر در لیگ قهرمانان اروپا امکان پذیر خواهد بود؟ آیا روباه ها می توانند همین روند رؤیایی خویش را ادامه بدهند. واکنش برخی از رسانه های معتبر به درخشش غیر منتظره لستر در لیگ قهرمانان بسیار مثبت بوده و علاوه بر Telegraph که 7 دلیل و برهان برای قهرمانی لستر آورده، Goal و Newsweek هم چنین احتمالی را نه تنها رد نکرده بلکه وقوع آن را دور از ذهن ندانستند.

وقتی که تیمی در یک لیگ با 38 مسابقه به مقام قهرمانی دست می یابد، بدین معناست که آنها از ثبات زیادی برخوردار بوده و بر حسب اتفاق، به چنین افتخاری نرسیده اند. فصل گذشته، بسیاری از کارشناس ها منتظر آغاز یک لغزش از لستر بودند و قریب به اتفاق آنها چنین نظری داشتند که صدرنشینی شاگردان رانیری، یک جرقه و اتفاق است که به زودی خاتمه می یابد اما روباه ها تا روز آخر، بهترین و شایسته ترین تیم باقی ماندند و یک اتفاق تاریخی را رقم زدند.

مأموریت غیر ممکن 2؛ نه چندان غیر ممکن!

اما مأموریت غیر ممکن مهیج تر و دارای ماجراجویی مضاعف تری برای لستر سیتی در پیش است. امسال آنها می خواهند مرزهای موفقیت را از محدوده جزیره فراتر برده و آن را به یک قهرمانی تاریخی در مرزهای قاره اروپا تعمیم بدهند. آخرین بار که یک تیم نه چندان بزرگ، فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد، پورتو با مربیگری ژوزه مورینیو در سال 2004 بود که هم اکنون با تیم لستر هم گروه است.

شگفتی آفرینی لستر در لیگ برتر هم برای بسیاری از کارشناس های فوتبال کافی نبود چرا که حتی صعود لستر از مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا را هم بسیار بعید می دانستند اما روباه ها کار خود را می کنند و هیچ وَقَعی به این نظرسنجی ها و پیش بینی ها نمی نهند. مردان جسور رانیری با 10 امتیاز و بدون گل خورده، بالاتر از پورتو 7 امتیازی قرار داشته و برای دوختن ردای صدرنشینی، ابتدا باید با کلاب بروخه در ورزشگاه کینگ پاور رو به رو شوند. 

درخشش در اروپا؛ همه هدف رانیری

تدی کاتلر نویسنده نشریه newsweek اعتقاد دارد که خریدهای تابستانی کلودیو رانیری با نگرشی ویژه به لیگ قهرمانان صورت گرفته و این درخشش روباه ها در مسابقات اروپایی، یک اتفاق تصادفی نیست. اسلام سلیمانی ملقب به «اژدهای قاتل» و احمد موسی دو بازیکنی هستند که تجربه بازی در لیگ قهرمانان را همراه با تیم های متوسطی همچون اسپورتینگ پرتغال و زسکا مسکو داشته اند. با حضور آنها، بار سنگین گلزنی که بر دوش جیمی واردی سنگینی می کرد، بسیار سبک تر شده است.

هیچ فشاری روی لستر برای تکرار عنوان قهرمانی لیگ برتر وجود ندارد و آنها می توانند با خیال راحت، روی لیگ قهرمانان تمرکز کنند. شاید به همین دلیل بود که دو هفته پیش و در آستانه بازی رفت مقابل کپنهاگن، رانیری از دو بازیکن کلیدی تیمش یعنی واردی و محرز در ترکیب اصلی دیدار با چلسی استفاده نکرد.

تجربه اروپایی رانیری؛ بزرگ ترین سلاح لستر

تجربه کلودیو رانیری در لیگ قهرمانان نیز برای لستر بسیار مفید واقع شده، اگرچه وی به افتخار قابل ذکری در تاریخچه این مسابقات نرسیده 44 بار روی نیمکت 6 تیم مختلف در لیگ قهرمانان اروپا نشسته است. سرمربی ایتالیایی روباه ها در سال 2004 به همراه چلسی به نیمه نهایی رسید و در سال 2008 به همراه یوونتوس، تیم قدرتمند رئال مادرید را شکست داد. روباه ها دقیقاً به همان سبک فصل قبل، در رقابت های اروپایی ظاهر شده و با تکیه بر یک خط دفاعی مستحکم، به دنبال زدن یک یا دو گل به حریف و سپس حفظ نتیجه می روند.

ابرقدرت ها، چندان مقتدر نشان نداده اند؛ خبر خوب برای لستر

بر خلاف چند فصل گذشته لیگ قهرمانان که باشگاه های درجه یک اروپایی با اقتدار به پیروزی می رسیدند، نتایج امسال کمی متفاوت تر بوده که حاکی از کاهش فاصله ها بین تیم های بزرگ و متوسط است. به عنوان مثال، رئال مادرید در مقابل تیم هایی همچون اسپورتینگ و لژیا به مشکل خورده، بایرن مونیخ نتوانسته در صدر جدول گروه خود حضور داشته باشد و بارسلونا نیز به جز دیدار با سلتیک، صلابت گذشته را در فصل جاری لیگ قهرمانان نشان نداده است.

حتی پاریسن ژرمن و آرسنال که نمایش خوبی را در لیگ قهرمانان ارائه داده اند، در زمره مدعیان درجه یک قرار نمی گیرند. اتلتیکو مادرید، منچستر سیتی، بوروسیا دورتموند و یوونتوس هم جزو مدعیان بالقوه قهرمانی به حساب می آیند. از لحاظ فنی، لستر سیتی هیچ چیز کمتر از این تیم ها ندارد حتی اگر پیشینه درخشان این تیم های بزرگ را هم نداشته باشد.

صعود از گروه یا قهرمانی اروپایی؛ هدف غایی و نهایی لستر؟

نویسنده Newsweek اعتقاد دارد که یکی از مشکلات لستر سیتی که باعث عدم درخشش در فصل جاری لیگ برتر شده، این است که جیمی واردی و ریاض محرز هنوز به اوج آمادگی نرسیده، جای خالی انگولو کانته به خوبی پر نشده و تیم های حریف با هوشمندی بیشتر و پرسینگ مؤثرتری در مقابل لستر سیتی بازی می کنند. اما در مسابقات اروپایی، حکایت کمی متفاوت است. حریفان قاره ای لستر تجربه رویارویی با این تیم را نداشته و ضمناً، لیگ هایی همچون دانمارک یا پرتغال به اندازه انگلیس سرعتی نیست و به همین دلیل، آنها به طور بالقوه نمی توانند بر سرعت و قدرت بازی لستر غلبه کنند.

از مرحله حذفی به بعد لیگ قهرمانان، شاگردان رانیری به چاشنی شانس هم نیاز دارند تا در قرعه کشی، به تیم های قدرتمندی همچون بایرن مونیخ، بارسلونا یا رئال مادرید برخورد نکنند زیرا احتمال دوم شدن هر 3 غول اروپا و تقابل با لستر وجود خواهد داشت. تاتنهام نیز در سال 2011 به عنوان یک تیم کم تجربه انگلیسی در عرصه رقابت های اروپایی، دست به کار بزرگی زده و با حذف تیم های قدرتمندی همچون میلان و اینتر به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد.

ظاهراً برای رانیری و تیمش، صعود از گروه و یا حضور آبرومندانه در مراحل حذفی کافی بوده و نام لستر را جاودانه خواهد کرد اما فتح لیگ قهرمانان برای چنین تیم جسوری دور از دسترس نیست. شاید برای دومین بار، افسانه قهرمانی برای هواداران لستر سیتی، تبدیل به واقعیت بشود. آیا لستر سیتی دومین مأموریت غیر ممکن خود را ممکن خواهد کرد؟

محمدرضا شعاعی

4464