مصاحبه مفصل سید لو با لوییز سوارز؛ قهرمانی مجدد در لیگ قهرمانان اروپا به همراه بارسلونا رویایی خواهد بود

مصاحبه مفصل سید لو با لوییز سوارز؛ قهرمانی مجدد در لیگ قهرمانان اروپا به همراه بارسلونا رویایی خواهد بود

وبسایت رسمی برنامه نود - مهاجم اروگوئه‌ای بارسا برای دومین بار موفق شد کفش طلای فوتبال اروپا را از آن خود کند.

به گزارش وبسایت نود، پس از اینکه سوارز جایزه خود را تحویل گرفت، سید لو مصاحبه مفصلی با وی داشته است که آنرا از نظر خواهیم گذراند.

تو در سال 2014، زمانی که در لیورپول حضور داشتی هم این جایزه را کسب کردی، از آن زمان تا به حال -به عنوان یک بازیکن و به عنوان یک انسان- چقدر فرق کرده‌ای؟

درواقع فکر نمی‌کنم خیلی تغییر کرده باشم، به اندازه قبل برای قهرمانی و بردن عناوین مختلف جاه طلب هستم و احساس می‌کنم در دنیای فوتبال این مسئله بسیار مهم است. فکر می‌کنم قهرمانی‌های تیمی عامل مهمی برای کسب عناوین فردی مثل این جایزه است.

10 سال قبل از اروگوئه به هلند رفتی، وقتی به گذشته نگاه می‌کنی مهمترین چیزی که در آنجا یاد گرفتی چه چیزی بوده است؟ آیا به همین دلیل است که گفته بودی دوست داری دوباره برای آژاکس بازی کنی؟

همیشه گفته‌ام که در هلند چیزهای زیادی یاد گرفتم، آنجا مثل یک مدرسه فوتبال بود. آنجا از نظر مالی و تکنیکی چیزهای زیادی یاد گرفتم، در آنجا بود که یاد گرفتم باید برای قهرمانی و پیروزی جاه طلب بود. قطعا دوست دارم روزی به آنحا برگردم و مخصوصا برای آژاکس به میدان بروم تا به شکلی از آن‌ها تشکر کنم، آن‌ها کمک بسیاری به من کردند تا بازیکن بهتر و شناخته شده‌تری بشوم.

آیا از پیشرفتی که پس از ترک آمریکای جنوبی داشته‌ای متعجب شده‌ای یا می‌دانستی که می‌توانی روزی به عنوان آقای گلی اروپا دست پیدا کنی؟

از این مسئله متعجب نشده‌ام، مسئله‌ای که وجود دارد این است که در هر مرحله از دوران فوتبالم سعی می‌کردم به آن چیزهایی که به دست آورده‌ام افتخار کنم و کاری کنم که از خودم راضی باشم. شروع کردن از ناسیونال در اروگوئه، رفتن به خرونینگن، تیمی کوچک در هلند و ارائه نمایش‌های خوب و پس از یک سال پیوستن به آژاکس. رفتن به لیورپول و حالا در بارسلونا، باشگاهی که هر بازیکنی دوست دارد در آن بازی کند. به هر گامی که برداشته‌ام افتخار می‌کنم، به آن چیزهایی که می‌خواستم رسیده‌ام و از هیچ کدام از تصمیم‌هایی که گرفته‌ام احساس پشیمانی نمی‌کنم.

این دومین باری است که عنوان آقای گلی فوتبال اروپا را کسب کرده‌ای، کسب این عنوان در لیورپول دشوارتر بود یا در بارسا؟

در آن زمان لیورپول تیمی نبود که برای قهرمانی در لیگ انگلیس تلاش کند، علاوه بر آن لیگ برتر انگلیس بسیار دشوار و رقابتی است، بنابراین شاید آن سال کار سخت تری داشتم، بازی در لیگ اسپانیا نیز بسیار دشوار است اما در اینجا بازیکنان فوق العاده‌ای در تیم هستند که گلزنی را برایم راحت‌تر می‌کنند.

چالش بعدی تو چه خواهد بود؟ کسب کفش طلایی دیگر؟ کسب توپ طلای اروپا یا قهرمانی در جام جهانی؟

فکر می‌کنم کسب توپ طلای اروپا بیشتر به تبلیغات رسانه‌ای و تجاری بستگی دارد تا نمایش هایی که توسط بازیکن ارائه شده است، در حالیکه کفش طلای اروپا را بخاطر نمایش‌هایی خوبی که در فصل گذشته داشتم به دست آوردم. جدای از این‌ها، قهرمانی مجدد در لیگ قهرمانان اروپا به همراه بارسا اتفاق فوق العاده جذابی برای من خواهد بود.

با توجه به اینکه لیونل مسی هنوز بازی می‌کند، کسب توپ طلای اروپا دشوار است؟

افتخار می‌کنم که این فرصت را داشته‌ام تا با بهترین بازیکن دنیا در یک تیم باشم و امیدوارم  این شانس را داشته باشم تا در آینده بتوانم به نوه‌هایم بگویم که با بهترین بازیکن تاریخ فوتبال همبازی بوده‌ام.

آیا حضور مسی و رونالدو به تو انگیزه‌ای مضاعف می‌دهد تا بهتر بازی کنی و بیشتر گلزنی کنی؟

قطعا نه، هیچ وقت خودم را با دیگران مقایسه نمی‌کنم، من نحوه بازی خودم را دارم و به سبک خودم به تیم کمک می‌کنم. این جایزه به این دلیل به من رسیده است که به عنوان مهاجم شماره 9 در تیم قرار می‌گیرم و سایر بازیکنان تیم کمک بزرگی برای گلزنی به من می‌کنند، لازم می‌دانم از آن‌ها تشکر کنم.

فصل گذشته مسی و رونالدو رقبای جدی تو برای کسب این جایزه نبودند، خوناس از بنفیکا و هیگواین از ناپولی بیش از سایرین به آمار گلزنی تو نزدیک بودند، از این بابت متعجب شدی؟

بخاطر هیگواین متعجب نشدم چرا که او بازیکن بزرگ و شناخته شده‌ای است و آمار او نشان دهنده قدرت بالای او است. اما خوناس من را متعجب کرد، او بازیکن با استعدادی است که موفق شده است در لیگ سخت پرتغال این تعداد گل را به ثمر برساند.

توانایی‌های روبرت لواندوفسکی و اوبامیانگ را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

فکر می‌کنم این دو متفاوت هستند، لوا بیشتر فیزیکی و تکنیکی است و در 5 یا 6 سال گذشته با ارائه نمایش‌های درخشان در سطوح بالای فوتبال توانایی‌هایش را به خوبی اثبات کرده است. اوبامیانگ نیز بازیکن تکنیکی است اما هنوز باید بیشتر پیشرفت کند، مطمئنا در آینده‌ای نزدیک در بین بهترین بازیکنان اروپا خواهد بود.

تو در خیابان رشد کردی و ابتدا فوتبال خیابانی بازی می‌کردی، آیا این تجربه باعث شد تا در آکادمی‌های فوتبال با سرعت بیشتری پیشرفت کنی؟

بازی در خیابان تجارب گرانبهایی برای من به همراه داشت، یکی از مهمترین تجربه‌هایی که داشتم این بود که بخاطر درد شکایت نکنم. منظورم این است که هرگز بخاطر دردی که احساس می‌کردم و یا حتی زمانی که نمی‌توانستم به بازی ادامه دهم درخواست تعویض نکرده‌ام. افرادی که از نزدیک من را می‌شناسند از این موضوع اطلاع دارند. برای فوتبال بازی کردن از کودکی تلاش بسیاری کرده‌ام، در آن زمان حتی پول کافی برای خرید کفش هم نداشتم، به همین دلیل مجبور بودم به سختی تمرین کنم، این تمرینات کمک بزرگی به من کرده‌اند تا تبدیل به بازیکنی که هستم بشوم.

برای بچه‌هایی که دوست دارند به حد و اندازه‌های تو برسند چه نصیحتی داری؟

هرگز رویاهایتان را از دست ندهید و برای رسیدن به آرزویتان تلاش کنید. همیشه خودتان باشید و به خودتان اعتماد کنید حتی اگر احساس می‌کنید توانایی بالایی ندارید. من نسبت به زمانی که برای تیم‌های کوچک بازی می‌کردم تغییری نکرده‌ام و هنوز هم با همان جاه طلبی بازی می‌کنم. زمانی که به اینجا آمدم، برخی از مردم شک داشتم که می‌توانم با سبک بارسا هماهنگ بشوم و در این سطح از فوتبال موفق بشوم یا خیر، اما همیشه به خودم اعتماد داشتم.

آیا جام جهانی 2018 مهمترین تورنومنت دوران فوتبالی تو خواهد بود؟

بله، اول از هر چیز امیدوارم با اروگوئه بتوانیم به این مسابقات صعود کنیم، برای حضور در تیم ملی اشتیاق فراوانی دارم و امیدوارم بتوانیم همراه سایر بازیکنان نمایش‌های خوبی داشته باشیم. می‌دانیم که درخشش در این بازی‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

به بارسا بازگردیم، درباره آردا توران چه نظری داری؟ او برای مدت 6 ماه نمی‌توانست بازی کند اما در حال حاضر نمایش‌های خوبی را ارائه می‌دهد...

می‌توانم درک کنم که پس از 6 ماه بازی نکردن، چرا در زمین احساس خوبی نداشت ، پس از این مدت طولانی درک کردن خواسته های مربی و نحوه بازی سایر بازیکنان دشوار خواهد بود. اما او در اردوهای پیش فصل به خوبی آماده شد و حالا بازی‌های خوبی ارائه می‌دهد چراکه مربی از او در پست‌های مختلف استفاده می‌کند.

مارک آندره تراشتگن سبک خاص و ریسکی دارد و گاها گل‌های عجیبی دریافت کرده است، احساس می‌کنی او دروازه بان مستحکمی برای بارسلونا خواهد بود؟

فلسفه بارسا این است که بازیسازی را از دروازه‌بان آغاز می‌کند، او دروازه‌بان بسیار خوبی است هرچند که ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشد. باید همچنان از او حمایت کنیم چرا که او توانایی‌های بسیار خوبی در دست‌ها و پاهایش دارد. او الگوی خوبی برای پیشرفت بازیکنان جوان خواهد بود.

برای پاکو آلکاسر پیشنهادی داری؟

پاکو بازیکنی است که می‌خواهد بیشتر و بیشتر یاد بگیرد، او همه چیز را با دقت پیگیری می‌کند و می‌خواهد موفق شود، مطمئن هستم که او کمک‌های بزرگی به بارسا خواهد کرد.

1899