کارشناس حقوقی فوتبال: قرارداد های یک ساله سم هستند و عامل ایجاد فساد!

کارشناس حقوقی فوتبال: قرارداد های یک ساله سم هستند و عامل ایجاد فساد!

وب سایت رسمی فوتبالی- مهدی محمودی، کارشناس حقوقی فوتبال، روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و با چیا فوادی، سردبیر سایت فوتبالی به گفت و گو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، دکتر محمودی در ابتدا گفت: مقطعی فیفا به این نتیجه رسید که کارگزاران رسمی فیفا نقش مهمی ندارند و 60 درصد کار برعهده دیگران است. طبق قانون جدید پدر و مادر بازیکن هم می توانستند این کار را انجام دهند. تعداد ایجنت ها هم بسیار افزایش یافت. یعنی از حدود 600 ایجنت به 7000 ایجنت رسید و می خواهند به مدل قبلی برگردند. قوانین جدید فیفا از 2020 اجرایی می شوند و ایجنت های قبلی در این مدت زمان دارند تا خود را تطبیق بدهند و در آزمون ها جواز حضور در سیستم جدید را کسب کنند. وقتی فوتبال نتیجه گرا شود، مدیرعامل مایل است زودتر نتیجه بگیرد و افسار را دست این ایجنت ها می دهند. 

وی ادامه داد: درصد ها بستگی به بازیکن دارد. برخی موارد مانند آفریقایی هایی که به ایران می آیند، به این صورت است که مثلا 100هزار دلار با پول بلیت و ناهار و شام! به این صورت قرارداد می بندد و مازاد آن به ایجنت ها می رسد. سهم ایجنت در قانون فیفا 10 درصد و قانون داخلی ما 8 درصد است. در قوانین فیفا قبلا ایجنت یا طرف باشگاه بود یا بازیکن. در ایران جدیدا قراردادهایی که من دیدم به این صورت است که بازیکن و باشگاه هر دو به ایجنت درصد می دهند. اما قانونی باید یک طرف به ایجنت پول بدهد. اما بعضا بازیکنان به این مسائل تن می دهند و درصد بیشتری به ایجنت ها می دهند. مواردی بوده که بازیکن هم کمیسیون ایجنت را نداده و کمیته انضباطی می تواند علیه بازیکن مذکور رای دهد. 

وی در انتهای سخنانش گفت: بازار نقل و انتقالات بازار مکاره است. مثلا استقلال در 5 سال اخیر 90 درصد تغییر کرده است! این جابجایی ها زیاد هستند و همین فساد ایجاد می کند. اگر قراردادهای بلند مدت ببندند و به جوانان اعتماد کنند این موضوع قابل حل است. قرارداد های یک ساله برای فوتبال ما سم است. 

7413