پرونده روز/ بررسی وضعیت لژیونرهای فوتبال ایران/ تغییر مسیر از بوندس‌لیگا تا لیگ برتر آذربایجان!

پرونده روز/ بررسی وضعیت لژیونرهای فوتبال ایران/ تغییر مسیر از بوندس‌لیگا تا لیگ برتر آذربایجان!


*سوپر لیگ بلژیک*


سوپر لیگ بلژیک یکی از لیگ هایی است که در سال های اخیر بازیکنان ایرانی زیادی پا در آن گذاشتند. کاوه رضایی، علی قلی زاده، علیرضا بیرانوند و میلاد محمدی بازیکنانی هستند که امسال در لیگ بلژیک حضور دارند. 10 هفته از این رقابت ها برگزار شده است. البته باید گفت که ارتباط خوب ایجنت های فوتبال ایران با مدیران باشگاههای بلژیکی و مهدی بیات، رئیس ایرانی فدراسیون فوتبال هم در حضور پرشمار بازیکنان فوتبال ایران تاثیر گذاشته است. در بلژیک کاوه رضایی، علی قلی زاده، میلاد محمدی و علیرضا بیرانوند حضور دارند.


شارلوا

کاوه رضایی در 9 بازی سوپر لیگ به میدان رفته است و موفق شده آمار 5 گل و یک پاس گل را به نام خود ثبت کند. او همچنین در 2 بازی انتخابی لیگ اروپا 2 بازی انجام داد که یک گل به ثمر رساند.
علی قلی زاده هافبک – مهاجم شارلوا هم در 10 بازی لیگ بلژیک موفق شده آمار 2 گل و 3 پاس گل را به نام خود ثبت کند. او در انتخابی لیگ اروپا هم دو بازی برای شارلوا انجام داد. شارلوا از رسیدن به مرحله گروهی لیگ اروپا باز ماند. این دو بازیکن هم جایگاه خوبی در تیمهایشان دارند.

خنت

خبرگزاری فوتبالی- همیشه دیدن بازیکنان ایرانی در لباس تیم های خارجی برای هواداران فوتبال ایران جذاب بوده است و روزهایی که بازیکنانی همچون علی دایی، مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، وحید هاشمیان و چندین و چند بازیکن دیگر در تیم های مطرح بوندس‌لیگا آلمان توپ می زدند هیچوقت از خاطر هواداران فوتبالدوست ایرانی پاک نمی شود.

به گزارش فوتبالی، حالا بعد از گذشت یک دهه مسیر بازیکن های ایرانی در فوتبال اروپا تغییر کرده است و آنها به جای بازی در آلمان، از پرتغال، یونان، هلند، اوکراین، اتریش، روسیه، آذربایجان، بلژیک، دانمارک، ترکیه و کرواسی سر در آورده اند.

البته هستند بازیکنانی که از همین مسیر حالا به موفقیت بیشتر رسیده اند به طور مثال علیرضا جهانبخش بعد از درخشش در هلند حالا در تیم برایتون و لیگ جزیره توپ می زند یا مهدی طارمی که بعد از درخشش در تیم ریوه آوه پرتغال به پورتو پرتغال منتقل شده است. صد البته که در همان دورانی که دایی، کریمی، هاشمیان و مهدوی کیا در تیم های مطرح بوندس لیگا توپ می زدند هم بازیکنانی بودند که در اتریش، ترکیه و بلژیک بازی می کردند. اما حالا و بعد از یک دهه انگار سطح توقع بازیکنان ایرانی پایین آمده است آنها حتی کشور آذربایجان و بنگلادش را هم برای بازی انتخاب می کنند. در این گزارش قصد داریم بازیکنان مطرح ایرانی که در فصل فوتبالی 2020-2021 خارج از ایران توپ می زنند را به شما معرفی کنیم. بازیکنانی که حالا همه را امیدوار کرده اند که یک تیم ملی قدرتمند راهی رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2022 قطر شود.
 در این گزارش همه بازیکنان لژیونر فوتبال ایران را در لیگهای مختلف مرور می کنیم:

میلاد محمدی مدافع چپ تیم ملی ایران و تیم خنت بلژیک هم در 6 بازی لیگ بلژیک برای خنت به میدان رفته است که ماحصل آن یک گل بوده است. محمدی همچنین در بازی های انتخابی لیگ اروپا و مرحله گروهی لیگ اروپا، دو بازی برای خنت انجام داده است و البته جایگاه خوبی در تیمش دارد.

آنتورپ

علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی ایران و سابق پرسپولیس که چندی پیش راهی تیم آنتورپ بلژیک شد، هنوز برای این تیم بازی نکرده است و بعد از سپری کردن مصدومیتش در بازی هفته گذشته آنتورپ برابر تاتنهام که با نتیجه یک - صفر به سود نماینده بلژیک به پایان رسید، روی نیمکت ذخیره ها نشست. البته بیرانوند به امید بازی کردن به تیم آنتورپ رفته است و باید دید کی به او بازی می رسد. بازی نکردن در این تیم می تواند خطر نیمکت نشینی در تیم ملی را برای او به همراه داشته باشد.

*لیگ برتر اوکراین*

لیگ برتر اوکراین در فصل فوتبالی 2020-2021 میزبان دو بازیکن ایرانی است. اللهیار صیادمنش و شهاب زاهدی بازیکنانی هستند که در تیم های زوریا و المپیک دونتسک توپ می زنند. در حال حاضر 8 هفته از لیگ برتر اوکراین برگزار شده است.

زوریا
اللهیار صیادمنش بازیکن جوانی است که بعد از درخشش در استقلال راهی تیم فنرباغچه ترکیه شد و حالا به صورت قرضی پیراهن تیم زوریا را بر تن کرده است. صیادمنش که به تازگی راهی زوریا شده، در اولین بازی خود موفق شد در لیگ برتر اوکراین گلزنی کند. صیادمنش در لیگ اروپا هم یک بازی برای زوریا انجام داده است و 9 دقیقه برابر براگا به میدان رفت.

المپیک دونتسک
شهاب زاهدی دیگر بازیکن ایرانی حاضر در لیگ اوکراین است که عملکرد خیره کننده ای داشته است. او در 8 بازی آمار 5 گل و 2 پاس گل را به نام خود ثبت کرده است. خبرهایی درباره بازگشت او به تیم پرسپولیس شنیده شد که ظاهرا با تفاوت نرخ یورو و ریال، او همچنان ترجیح می دهد در اوکراین بماند.


*سوپر لیگ دانمارک*
سعید عزت اللهی امسال راهی لیگ دانمارک و تیم وایله شده است. او در 7 هفته سپری شده لیگ دانمارک در هر 7 بازی برای وایله به میدان رفته است و موفق شده 2 گل را به ثمر برساند. او همچنین یک بازی هم در جام حذفی برای وایله به میدان رفته است. وایله تا به اینجای رقابت ها در رتبه دوم جدول 12 تیمی سوپر لیگ دانمارک حضور دارد. عزت اللهی هفته پیش یک گل زیبا و مسی وار برای این تیم به ثمر رساند و حسابی در دانمارک برای خودش معروف شد.



*سوپر لیگ یونان*


سوپر لیگ یونان هم در سالهای اخیر مقصد تعداد زیادی از بازیکن های ایرانی بوده است. مسعود شجاعی، احسان حاج صفی و کریم انصاری فرد بازیکنانی بودند که در این لیگ بازی کرده اند. انصاری فرد بعد از حضوری کوتاه مدت در فوتبال قطر امسال دوباره به لیگ یونان بازگشته است و محمدرضا آزادی مهام فصل گذشته تراکتور دیگر ایرانی حاضر در لیگ یونان است. البته شجاعی و حاج صفی به ایران برگشته اند و در تراکتور بازی می کنند.


آ اک آتن
کریم انصاری فرد با حضور مجدد در فوتبال یونان نشان داد حرف های زیادی برای گفتن دارد. او موفق شده در 5 بازی که در لیگ به میدان رفته 2 گل به ثمر برساند. انصاری فرد در انتخابی لیگ اروپا 2 بازی انجام داد و یک گل به ثمر رساند. او یکی از تکیه گاه های تیمش به شمار می رود و مدیران و طرفداران این تیم به کریم انصاری فرد برای گلزنی در هر بازی امید زیادی دارند. کریم در 2 بازی هم در مرحله گروهی لیگ اروپا به میدان رفته است.


پانتولیکوس
محمدرضا آزادی هنوز برای تیم پانتولیکوس به میدان نرفته است و البته خبرهایی درباره بازگشت او به ایران و پیوستن به تیمهایی چون پرسپولیس واستقلال هم شنیده شد اما همانطور که می دانید به خاطر تفاوت نرخ یورو و ریال، آزادی در یونان مانده است.

*لیگ هلند*

رضا قوچان نژاد تنها لژیونر ایرانی حاضر در لیگ برتر هلند است. مهاجم پیشین تیم ملی ایران در 7 هفته سپری شده لیگ هلند در 6 بازی برای زووله به میدان رفته است و 2 گل به ثمر رسانده است. زووله با 6 امتیاز در رتبه نهم جدول هجده تیمی لیگ هلند قراردارد. قوچان نژاد پس از مشکلاتی که با کی روش داشت از تیم ملی خط خورد و از بازیهای ملی خداحافظی کرد. البته اسکوچیچ هم هنوز از او دعوت نکرده است و به نظر هم نمی رسد او به تیم ملی دعوت شود اما بازیهای خوب او در هلند نشان می دهد که هنوز دود از کنده بلند می شود.

*لیگ برتر پرتغال*

لیگ پرتغال در چند سال اخیر مقصد بازیکنان ایرانی زیادی بوده است که لیست آنها طولانی است. در حال حاضر مهدی طارمی، علی علیپور، امیر عابدزاده و شهریار مغانلو  4 بازیکنی هستند که در لیگ پرتغال توپ می زنند. کشوری که سرمربی تیم ملی فوتبال ایران سالهای سال از این کشور بود و اتفاقا در زمان کی روش بسیاری از بازیکنان ملی پوش و حتی غیر ملی پوش به پرتغال ترانسفر شدند. ترانسفرهایی که از نظر خیلی ها به کی روش ارتباط داشت و طرفداران کی روش در داخل کشور این انتقالها را به کی روش ربط نمی دادند. البته در دوران کی روش در ایران، حضور سرمربی های پرتغالی در تیم های باشگاهی و حتی ملی هم زیاد شده بود و کار به جایی رسید که وینگادا هم در یک مقطع سرمربی تیم ملی امید شد و ناکامی ای که او به وجود آورد آنقدر فجیع بود که او تیم ملی امید را ترک کرد. وینگادا در مقطعی هم سرمربی پرسپولیس شده بود.

پورتو
مهدی طارمی سال گذشته بعد از آقای گل شدن در لیگ پرتغال راهی تیم پورتو شد. طارمی سال گذشه عملکرد چشم نوازی در ترکیب ریوآوه داشت اما هنوز در پورتو نتوانسته درخشش سال گذشته را داشته باشد. طارمی تا به اینجای کار در هر 6 بازی پورتو در لیگ برتر به میدان رفته و موفق شده است یک پاس گل بدهد. طارمی یک بازی هم برای پورتو در لیگ قهرمانان اروپا انجام داده است و 13 دقیقه برابر منچسترسیتی به میدان رفته است. البته طارمی در پورتو آن طارمی همیشگی نبوده اما سطح تیم آنقدر بالاست که طارمی از تمرین در این تیم لذت ببرد و کیفیتش را بالا ببرد. مهدی طارمی که در بازی اخیر مقابل ازبکستان دیدیم، آنقدر ترسناک بود که می تواند برای مدافعان و دروازه بانان هر تیم ملی و باشگاهی خطرناک باشد.
ماریتیمو
امیرعابدزاده دروازه بان تیم ماریتیمو پرتغال در هر 6 بازی تیمش در لیگ برتر پرتغال به میدان رفته و درخشش خوبی در فصل 2220-2021 داشته است. عابدزاده حتی در ماه اکتبر به عنوان بهترین دروازه بان لیگ پرتغال انتخاب شد. او شب گذشته موفق شد برابر ناسیونال اولین کلین شیت خود را ثبت کند. عابدزاده ضرب المثل پسر کو ندارد نشان از پدر را معنی کرده و آنقدر خوب دروازه بانی کرده و عکس العمل نشان داده که حالا یکی از گزینه های ایستادن در دروازه تیم ملی فوتبال ایران است. علاوه بر امیر عابدزاده، علی علیپور مهاجم فصل گذشه پرسپولیس هم امسال راهی لیگ پرتغال و باشگاه ماریتیمو شده است. او در 6 هفته سپری شده از لیگ پرتغال 3 مرتبه به صورت بازیکن تعویضی برای ماریتیمو به میدان رفته است و هنوز نتوانسته گل بزند. علیپور خیلی دوست داشت لژیونر شود و البته تفاوت نرخ یورو و ریال را هم در جدایی او از پرسپولیس باید سهیم دانست.

 سانتاکلارا

شهریار مغانلو مهاجم فصل گذشته پیکان که موفق شد 13 گل برای تیم پیکان به ثمر برساند امسال راهی تیم سانتاکلارا پرتغال شده است. او در دو بازی به صورت بازیکن تعویضی برای این تیم به میدان رفته است. مغانلو به پرسپولیس نزدیک شده بود اما در آخرین لحظات او کارش برای انتقال به پرتغال و گرفتن یورو درست شد و اگر شما هم جای شهریار بودید چنین کاری می کردید.


*لیگ برتر روسیه*
سردار آزمون مهاجم تیم زنیت روسیه تنها بازیکن ایرانی لیگ روسیه است. او سال گذشته موفق شد با به ثمر رساندن 17 گل آقای گل لیگ روسیه شود. آزمون در 11 بازی از 13 هفته سپری شده لیگ روسیه به میدان رفته است. آزمون آمار 6 گل و 3 پاس گل را به نام خود ثبت کرده است. آزمون یک بازی در سوپر کاپ روسیه به میدان رفته و یک بازی هم در لیگ قهرمانان اروپا برابر کلوب بروژ انجام داده است. کیفیت فنی آزمون در روسیه بسیار بالا رفته و باید انتظار داشت که سردار، بتواند یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایران شود.
*سوپر لیگ ترکیه*
سید مجید حسینی مدافع تیم ملی ایران و باشگاه ترابزون ترکیه بعد از انتقال اللهیار صیادمنش به تیم زوریا اوکراین حالا تنها لژیونر ایرانی حاضر در سوپر لیگ ترکیه است. حسینی در هیچکدام از 7 بازی  ترابزون در سوپر لیگ ترکیه به میدان نرفته است. او 3 هفته نیمکت نشین بوده و 4 هفته را هم به دلیل مصدومیت از دست داده است. سید مجید کلا بد مصدوم می شود اما بازی خوب او در استقلال و تیم ملی همچنان مقابل چشمان همه است.

*لیگ برتر کرواسی*
لیگ برتر کرواسی، کشوری که سرمربی تیم ملی ایران از آن آمده، امسال میزبان سه بازیکن ایرانی است. صادق محرمی، یونس دلفی و محمدمهدی مهدی خانی بازیکنانی هستند که در تیم های دیناموزاگرب، گریتسا و واراژدین توپ می زنند.

دیناموزاگرب
صادق محرمی در 8 بازی که دیناموزاگرب در لیگ کرواسی انجام داده 3 مرتبه به میدان رفته است. محرمی یک بازی در انتخابی لیگ قهرمانان اروپا و یک بازی هم در لیگ اروپا برای دیناموزاگرب انجام داده است. محرمی در یک مقطع می خواست دوباره به صورت قرضی به پرسپولیس برگردد اما هزینه 900 هزار یورویی انتقال قرضی اش، پرسپولیس را در زمان سرمربیگری برانکو منصرف کرد تا او به تیم لوکوموتیو زاگرب برود و البته دوباره به دیناموزاگرب برگشت.
گریتسا


یونس دلفی امسال به صورت قرضی از تیم شارلوا بلژیک راهی تیم گریتسا کرواسی شده است. او در 2 بازی، آمار یک گل و یک پاس گل را به نام خود ثبت کرده است. بارها و بارها خبر بازگشت دلفی به ایران شنیده شده اما او و مدیربرنامه اش دوست دارند به صورت قرضی دلفی را به تیم های پرطرفدار فوتبال ایران بدهند. ماجرایی که هر تیمی آن را قبول نمی کند.


واراژدین
محمدمهدی مهدی خانی هم در 5 بازی برای واراژدین به میدان رفته است و یک گل را به ثمر رسانده است. مهدی خانی در تنها بازی که برای تیمش در جام حذفی کرواسی انجام داده موفق شده است یک گل را به ثمر برساند. این مهاجم اهل استان کرمانشاه در تیمهای ملی جوانان و امید و شهرخودرو ستاره بود و البته حالا در کرواسی می خواهد بدرخشد.


*لیگ جزیره*


علیرضا جهانبخش و سامان قدوس 2 بازیکن ایرانی هستند که در انگلیس بازی می کنند. جهانبخش در لیگ جزیره و تیم برایتون، قدوس هم در چمپیونشیپ (لیگ یک انگلیس) و تیم برنتفورد بازی می کند.

برایتون
علیرضا جهانبخش که بعد از درخشش در لیگ هلند راهی لیگ جزیره و تیم برایتون شده، در دو سال اخیر درخشش دوران حضورش در هلند و تیم آلکمار را نداشته است. جهانبخش در 3 بازی از 6 بازی که برایتون در لیگ جزیره بازی کرده به میدان رفته و نتیجه آن یک پاس گل بوده است. جهانبخش در 3 بازی که در جام اتحادیه برای برایتون بازی کرده آمار 2 گل و یک پاس گل را به نام خود ثبت کرده است. اواخر فصل پیش، با گل قیچی برگردان جهانبخش به چلسی او در انگلیس نشان داد که لیاقت ماندن و درخشش بیشتر در برایتون و حتی دیگر تیمهای لیگ جزیره را دارد.


برنتفورد


سامان قدوس هم بعد از یک سال حضور در لیگ فرانسه امسال راهی انگلستان و تیم برنتفورد شده است. قدوس در 5 بازی رقابت های لیگ دسته یک 5 بار به میدان رفته است که موفق نشده گل یا پاس گلی را به نام خود ثبت کند. او در جام اتحادیه یک بازی انجام داده و یک پاس گل داده است. امید زیادی به بازی قدوس در تیم ملی فوتبال ایران وجود داشت که البته در جام ملتهای 2019 امارات، چیز خاصی از او ندیدیم اما در هر حال او یکی از لژیونرهای بسیار خوب فوتبال ایران است و می تواند هنوز هم به درد تیم ملی بخورد.



*لیگ های معمولی*

لیگ برتر اتریش، سوپر لیگ چین، لیگ آذربایجان و لیگ ستارگان قطر دیگر لیگ هایی هستند که بازیکنان مطرح ایرانی زیادی در آنها توپ می زنند. رضا اسدی بازیکن سابق تراکتور این فصل راهی تیم سنت پولتن اتریش شده است. مرتضی پور علی گنجی از تیم العربی قطر به سوپر لیگ چین و تیم شنزن رفته است البته لیگ چین در سالهای اخیر پیشرفت زیادی داشته اما حضور پورعلی گنجی در چین او را از کانون توجه دور کرده است. سوشا مکانی در تیم میوندالن نروژ بازی می کند، استیون بیت آشور مدافع راست سابق تیم ملی ایران در کلرادو راپیدز در لیگ ام،ال،اس توپ می زند. خالد شفیعی مدافع فصل گذشته سایپا راهی لیگ فوتبال بنگلادش شده است و در تیم  باشوندرا کینگز  حضور دارد. علی قربانی، آدام همتی و سامان نریمان جهان بازیکنان ایرانی هستند که در لیگ کشور آذربایجان و تیم های سومقاییت و نفتچی توپ می زنند و حتی علی قربانی عضو تیم ملی فوتبال آذربایجان شده است تا در رقابتهای لیگ ملتهای اروپا، مقدماتی یورو و مقدماتی جام جهانی 2022 شرکت کند و دیگر نمی تواند برای تیم ملی فوتبال ایران بازی کند. او البته می داند که به تیم ملی فوتبال ایران دعوت نخواهد شد.


لیگ ستارگان قطر امسال میزبان بازیکنان ایرانی زیادی است مهدی ترابی و مهرداد محمدی در العربی حضور دارند، شجاع خلیل زاده راهی الریان شده، علی کریمی به تیم القطر پیوست، رامین رضاییان در تیم الدحیل حضور دارد. روزبه چشمی در ام صلال توپ می زند، امید ابراهیمی به الاهلی قطر بازگشته و پژمان منتظری هم در الخریطیات حضور دارد و البته قراردادهای این بازیکنان همه بالای 500 هزار دلار است و حتی به یک میلیون و دویست هزار دلار رقم پایه غیر از آپشن ها می رسد. ممکن است در سالهای آینده شاهد حضور بیشتری از بازیکنان ایرانی در لیگ ستارگان قطر باشیم. این جمله را در این گزارش زیاد خواندید:" تفاوت بین نرخ دلار و یورو با ریال باعث می شود که بازی خارج از ایران را به بازی در داخل ایران ترجیح بدهند."


گزارش از سعید لطفی/ خبرگزاری فوتبالی
9697