واکنش قلعه‌نویی به دلخوری آقای گل لیگ

واکنش قلعه‌نویی به دلخوری آقای گل لیگ

پایگاه خبری فوتبالی- گرفتن پنالتی از گادوین منشا که در این فصل سخت به دنبال کفش طلای مسابقات است، چیزی نبود که براساس برنامه از پیش تعیین شده در تیم امیرقلعه نویی نباشد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، یکی از حواشی پررنگ مصاف جذاب و تماشایی امیرقلعه‌نویی مقابل تیم سابقش 15 دقیقه مانده به پایان بازی رخ داد؛ جایی که پس از اعلام شدن ضربه پنالتی، احمدرضا زنده روح هافبک آبی پوشان سیرجانی به منشا که برای زدن ضربه پشت توپ ایستاده بود، نزدیک شد و به مهاجم نیجریه‌ای گل‌گهر نیمکت تیم را نشان داد که فرمان تغییر زننده پنالتی را صادر می‌کردند.

زنده روح که فصل گذشته 6 گل از روی ضربه پنالتی به ثمر رساند، باگوشزدن شدن این نکته توسط کادر فنی که او باید پنالتی را بزند، این وظیفه را عهده دار شد و با آرامشی قابل تحسین موفق شد یکی از برترین دروازه بان های لیگ برتر را فریب دهد و اختلاف را به حداقل رساند.

یکی از مهم‌ترنی وظایف مدیر و رهبر در هر سازمانی، مشخص کردن شرایط احزار یک شغل و نوشتن شرح شغل برای پست‌های مختلف، جهت پیشبرد اهداف سازمانی و رسیدن به موفقیت است. در یک تیم فوتبال نیز سرمربی همین نقش را بر عهده دارد و باید وظایف بازیکنان در زمین را پیش از شروع بازی برای آنها تعریف کند و مجموعه تیمی خود را از سردرگمی خارج سازد.

امیرقلعه‌نویی قطعا مشکلی با گادوین منشا که به شدت از تصمیم امیرقلعه‌نویی عصبانی شده بود، برای کسب عنوان بهترین گلزن فصل ندارد و بی شک از این موضوع و داشتن آقای گل مسابقات در تیم خود استقبال می‌کند، اما وقتی بحث منافع تیمی در میان باشد، ماجرا متفاوت می‌شود.

منشا تا پیش از مصاف با استقلال 9 مرتبه دروازه حریفان را باز کرده بود و می‌خواست با گل کردن پنالتی در مصاف با استقلال به اولین بازیکنی تبدیل شود که تعداد گل‌هایش در لیگ بیستم را دو رقمی می‌کند؛ اما این وظیفه‌ای بود که امیرقلعه نویی پیش از بازی به بازیکن دیگری سپرده بود.

منشا پیش تر در دیدار هفته سوم مقابل فولاد خوزستان یکبار پنالتی خود را در مصاف با محسن فروزان از دست داده بود ولی کمک داور مسابقه رای به تکرار ضربه داد و اینبار مهاجم نیجریه‌ای گل گهر دروازه را باز کرد. این البته تنها مورد منفی در کارنامه پنالتی زدن‌های منشا نیست که کادر فنی گل‌گهر را متقاعد کرد، بازیکن مطمئن‌تری را برای زدن ضربات پنالتی انتخاب کنند؛ او پیش تر در پرسپولیس نیز پنالتی از دست داده بود و مصاف با صنعت نفت در جام حذفی که منجر به حذف سرخپوشان شد، یکی از خاطرات تلخ گادوین منشا در به ثمر نشاندن ضربات پنالتی است؛ مسابقه‌ای که منشا پنالتی خود را از دست داد و گریه‌های او پس از حذف سرخپوشان در خاطر هواداران این تیم باقی مانده است؛ در سوی مقابل منشا، زنده روح سال گذشته خودش را به عنوان یکی از بهترین پنالتی زن لیگ برتر معرفی کرد و 6 بار از روی نقطه پنالتی دروازه حریفان را باز کرده بود.

امیرقلعه‌نویی در کنفرانس خبری این مسابقه به طور ویژه در مورد ناراحتی و عصبانیت منشا و دلیل تصمیمی که گرفته صحبت کرد. او به نوعی حجت را بر مهاجم تیمش که در حال سپری کردن بهترین دوران خود در فوتبال ایران است، تمام کرد و گفت: «ما تصمیم می‌گیریم که در چه شرایطی چه بازیکنی ضربه بزند. ما با آن پنالتی می توانستیم به بازی برگردیم ولی توپ‌های  دقایق پایانی تبدیل به گل نشد. اگر آن پنالتی را می زد و گل نمی‌شد، خود منشا از نظر روحی روانی بهم می ریخت و تیم هم افت بزرگی می کرد. برای پنالتی باید به شرایط و زمان بازی نگاه کرد. البته قبلا هم زنده روح  مقابل ماشین سازی پنالتی زده بود و بار اول او نبود.»

در واقع شرح وظایف شاگردان امیرقلعه‌نویی آنطور که خودش می‌گوید در زمین مشخص است و زنده روح که در دیدار برابر ماشین سازی نیز زننده گل سه امتیازی تیمش از روی نقطه پنالتی انتخاب شده بود، این وظیفه را برعهده داشت و اگرچه این تصمیم منجر به برآشفتگی منشا شد، ولی اینجا همانجایی است که رهبر یک مجموعه با قدرت خود تصمیم می‌گیرد و این کاری بود که امیرقلعه نویی انجام داد و حالا به مهاجم تیمش هم ثابت کرده که کار درست انجام شده و احتمالا در بازی‌های حساس بعدی، منشا به خوبی می‌داند که چه کسی باید برای زدن ضربه‌های پنالتی پشت توپ بایستد؛ البته که به قول امیرقلعه‌نویی برای زدن پنالتی باید به شرایط و زمان بازی نگاه کرد.

6641