کلانی: قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا از زیباترین لحظات بود/ پرسپولیس در آسیا آبروداری کرد

کلانی: قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا از زیباترین لحظات بود/ پرسپولیس در آسیا آبروداری کرد

پایگاه خبری فوتبالی- سوم بهمن، زادروز حسین کلانی، اسطوره باشگاه پرسپولیس و ملی پوش سال های گذشته فوتبال ایران است.

به گزارش فوتبالی، به دلیل تقارن با روز تولدش، با او تماس گرفتیم تا با پیشکسوت فوتبال ایران در خصوص مسائل مختلف از قبیل آقای گلی در جام ملت های آسیا ۱۹۷۲ و ماجراهای روزهای پر فراز و نشیبش در پرسپولیس و موارد دیگر صحبت کنیم.

حسین کلانی، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در خصوص خاطراتش در این تیم اظهار داشت: خوشبختانه من در تیمی توپ می‌زدم -یعنی باشگاه شاهین و سپس باشگاه پرسپولیس- که بازیکنان آن در سطح فوتبال کشور ما بهترین بودند و این از سعادت من بود که با این مجموعه موفقیت کسب کنم. گرچه ما شکست هم می‌ خوردیم، اتفاقهایی برایمان می افتاد، اما تمام این ها در کنار دوستانم در نهایت به شادی ختم می شد.

حسین کلانی در خصوص دربی تاریخی سال 52 که در آن باشگاه تاج با نتیجه سنگین 6 بر صفر مغلوب تیم پرسپولیس شد و خود کلانی هم زننده یکی از گل های پرسپولیس بود، گفت: آن دیدار یک بازی غیرعادی بود، برای اینکه شرایط تیم تاج، همانگونه که بعدها از بچه های خودشان سوال کردیم شرایط خوبی نبود و دوستان ما در تیم تاج در یک شرایط روحی روانی نامساعدی بودند وگرنه هیچگاه اختلاف ما با تیم تاج به بیش از یک الی دو گل نمی رسید. گاهی ما موفق می شدیم، گاهی آنها و آن بازی تنها یک اتفاق بود. و تیم تاج به خاطر شرایط نامناسب روحی روانی بعد از به ثمر رسیدن گل اول و دوم از هم پاشیده شد. ما هم طبیعتا در ابتدا خیلی خوشحال بودیم که تیم تاج را با این نتیجه شکست دادیم، اما پس از گذشت حدود نیم ساعت از پایان بازی همه ما ناراحت شدیم که الان رفقای ما در رختکن خودشان چه حال و هوایی دارند و چه اوقات بدی را سپری می کنند، چرا که علیرغم رقابت در داخل زمین، در خارج از میدان بازی همه با هم رفیق بودیم. به همین خاطر چند نفر از ما به رختکن تیم تاج رفتیم و با بچه ها صحبت کردیم، پس از آن هم دیگر آن ماجرا گذشت.

کلانی در خصوص آقای گلی با پیراهن تیم ملی در جام ملت های آسیا سال 1972 عنوان کرد: ورزشکاران اصولا انسان های با احساسی هستند و در تمام رشته های ورزشی و بخصوص فوتبال، شما میبینید که ورزشکار با کسب موفقیت ها اشکش سرازیر می شود، دست نیایش به سوی آسمان بلند می کند و خدا را شکر می کند و این نشانه احساس پاک ورزشکاران است. در بازی های ملی نیز تمام دوستان ما بچه های با احساسی بودند و زمانی که پای رقابتی در میان بود که به حیثیت ملی و غرور ما بستگی داشت، ما همه با هم یکپارچه می شدیم و با تمام وجود و احساسمان در آن مسابقه شرکت می کردیم. در سال 1972 هم ما و تمام بچه ها هم قسم شده بودیم که در خارج از خاک وطن عزیزمان به پیروزی برسیم و این شادی را به هموطنانمان هدیه کنیم. تمام بچه های ما در آن دوره واقعا جزء بهترین های آن تورنمنت بودند و سنگ تمام گذاشتند؛ خوشبختانه ما نتیجه هم گرفتیم و قهرمان جام ملت ها شدیم، پس از آن هم توانستیم تیم کره شمالی را که به طوفان زرد مشهور بود، طی یک بازی سخت شکست دهیم و اینها همه نتیجه همبستگی ما بود.

وی در خصوص یکی از شیرین ترین خاطراتش طی دوران بازیگری اظهار داشت: تمام موفقیت ها در فوتبال خاطره انگیز است اما یک خاطره که برای ما بسیار جالب و عجیب بود، ماجرایی بود که برای نخستین بار در کشور ما رخ می داد و آن جام ملت های آسیا سال 1347 بود و اولین باری بود که مسابقات جام ملت ها در ایران برگزار شد و ما موفق شدیم در آن مقطع قهرمان شویم. پس از پیروزی در بازی نهایی و هنگامی که ما در مقابل ملت ایران صف بسته بودیم، سرود ملی آن زمان پخش شد و ما شروع به خواندن کردیم. اما مسئله بسیار زیبا و جالب توجه، این بود که تمام آن جمعیت 20-30 هزار نفری که در ورزشگاه حاضر بودند، یکصدا شروع به خواندن سرود ملی کردند و این یک اتفاق بسیار جالب و تکرارنشدنی در تاریخ فوتبال ما بود.

اما حسین کلانی در خصوص حال و هوای این روزهای باشگاه پرسپولیس گفت: متاسفانه شرایطی در باشگاه پرسپولیس به وجود آمده و خیلی از اشخاص بی محبتی کردند تا جلوی موفقیت باشگاه را بگیرند و در طول این مدت پرسپولیس واقعا صدمه خورد، اما حمایت هواداران باعث شد که باشگاه سرپا بماند مسئله ای که متاسفانه خیلی به باشگاه لطمه زد این بود که تعدادی از بازیکنان خوب ما به سبب اینکه مورد بی توجهی قرار گرفتند، مجبور شدند باشگاه را ترک کنند و ما با کمبود بازیکن در پست های مختلف مواجه شدیم. بخصوص اینکه ای اف سی هم در بی توجهی سنگ تمام گذاشت و بازیکن خوب ما را محروم کرد و پرسپولیس با ازهم پاشیدگی در فینال آسیا شرکت کرد. با این حال نباید فراموش کنیم که با تلاش های کادر فنی و بازیکنان، باشگاه پرسپولیس به مقام نایب قهرمانی آسیا رسید و آبروداری کرد.

وی افزود: اشخاصی که در حال حاضر در کادر فنی باشگاه حضور دارند، پرسپولیسی کامل هستند و این نخستین بار است که باشگاه مردمی پرسپولیس توسط خود پرسپولیسی ها اداره می شود. اما متاسفانه باز هم یک سری از مسائل به باشگاه آسیب می رساند. به عنوان مثال، در بازی مقابل فولاد که از تیم های شاخص کشور ما است و از خطه فوتبال خیز استان خوزستان، شما دیدید که دو تن از ستاره های باشگاه پرسپولیس که ستون های تیم هستند، یعنی سیدجلال حسینی و حسین کنعانی زادگان، مصدوم و یا محروم شدند که جایگزینی هم در تیم ندارند و کادر فنی مجبور است به علت کمبود مهره، بازیکنی را مثلا از پست مهاجم بردارد و در دفاع بگذارد.

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در پایان گفت: در مجموع تیم پرسپولیس تاحدودی مورد اهمال و بی توجهی قرار گرفت اما به خواست خداوند و با حمایت هواداران متعصب، مطمئن هستم نهایتا به آن نتیجه‌ای که موردنظر است خواهیم رسید و انشاالله بار دیگر قهرمان لیگ خواهیم شد.

7474