وقتی زور دعوای مدیریتی به کیفیت فنی می‌چربد؛ نابودی فوتبال مشهد در لیگ برتر؛ کپی پِیست؟

وقتی زور دعوای مدیریتی به کیفیت فنی می‌چربد؛ نابودی فوتبال مشهد در لیگ برتر؛ کپی پِیست؟

پایگاه خبری فوتبالی- به نظر می‌رسد سناریو لیگ هفدهم برای نماینده فوتبال خراسان رضوی، حالا با گذشت 4 سال مجدداً در حال تکرار است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، شهرخودرو خراسان یک رکورد بی‌سابقه را در فوتبال ایران به ثبت رسانده، کسب 2 امتیاز از 11 مسابقه ابتدایی فصل که در ادوار لیگ برتر چنین عملکردی سابقه نداشته است؛ آن‌هم این 2 امتیاز در شرایطی برای تیم مشهدی به دست آمده که سه بار روی نیمکت این تیم تغییرات انجام شده و محمدرضا مهاجری، اکبر میثاقیان و حالا داود سیدعباسی سابقه سرمربیگری شهر خودرو را در لیگ امسال دارند.

هر چند سیر نتیجه‌گیری شهر خودرو نسبت به آخرین نماینده فوتبال خراسان رضوی که از لیگ برتر رفته، ضعیف‌تر هم بوده اما در دیگر موارد شباهت‌های عجیبی به یکدیگر دارند؛ سیاه جامگان که در لیگ هفدهم غزل خداحافظی با سطح اول فوتبال ایران را خواند و سپس منحل شد، در پایان 11 هفته ابتدایی فصل توانسته بود 7 امتیاز بگیرد اما با این‌حال شباهت جالبی بین دو نماینده خراسان رضوی به چشم می‌خورد.

آن‌چه مشهود و واضح است این‌که دو نماینده فوتبال خراسان رضوی بیشتر از آن‌که قربانی مشکلات فنی و ضعف فنی شده باشند، در گیر و دار اختلافات مدیریتی به پایان عمر خود رسیده‌اند.

* معضل اسم؛ یکی مشکی‌پوشان، یکی پدیده!

در فصل آخر حضور سیاه جامگان در لیگ برتر، در روز بازی با استقلال دفتر باشگاه پلمب شد که علت آن عدم موافقت اداره ورزش و جوانان با نام «سیاه جامگان» بود و آن‌ها معتقد بودند این نام رسمیت ندارد و باید مدیران باشگاه از نام «مشکی‌پوشان» استفاده کنند؛ در این فصل هم دعوای بین مدیران شهر خودرو و مسئولان فوتبال خراسان رضوی، درباره استفاده از نام «شهر خودرو» یا «پدیده» است، چرا که مدیران باشگاه، «شهر خودرو» را قبول دارند و مدیران استانی، «پدیده»!

* معضل مدیرعامل؛ یکی جادوگر شد، یکی ورشکسته!

در همان فصل آخر حیات سیاه جامگان در لیگ برتر، پخش یک آیتم در برنامه نود باعث ورود نهادهای نظارتی نسبت به عملکرد مدیران باشگاه سیاه جامگان شد و این ورود سبب آن شد تا مدیرعامل این تیم به مدت 4 سال از فعالیت‌های فوتبالی به دلیل جادوگری محروم شود، محرومیتی که البته 2 سال بعد از آن‌که تیم منحل شده بود، اعلام شد که در استیناف ملغی شده است! در شهر خودروِ امسال هم مالک که فصل گذشته مدیرعامل تیم هم بود، به دلیل مشکلات مالی کمتر در میادین حاضر می‌شود و ماه‌هاست که او در مشهد (بهه جز سفر یک روزه دو هفته قبل) دیده نشده است تا به لحاظ شوک غیبت مدیران هم دو باشگاه مشهدی شبیه به هم باشند.

* رنگ پیراهن؛ هر دو قرمز و مشکی

قرمز و مشکی برای فوتبالدوستان مشهدی شبیه به یک نوستالژی خاطره‌انگیز است؛ رنگ پیراهن تیم ابومسلم خراسان که زمانی بهترین تیم شهرستانی فوتبال ایران بود و به فینال جام حذفی هم رسید، اما در سالیان گذشته این رنگ بیشتر شبیه به یک رنگ کابوس برای مشهدی‌ها شده است. سیاه جامگان با پیراهن قرمز و مشکی در تلاش برای احیای نام ابومسلم بود که بعد از 7 سال حضور در فوتبال ایران منحل شد و شهر خودرو هم یکی از سه رنگ پیراهنش در لیگ امسال و البته فصل گذشته به قرمز و مشکی تغییر کرده تا به لحاظ فرم البسه هم دو تیم به یکدیگر شباهت پیدا کنند.

* نیمکت‌های لرزان؛ فعلا سیاه جامگان 2 - 3 شهر خودرو!

هفته یازدهم لیگ برتر در شرایطی خاتمه یافت که سیاه جامگان در برهه زمانی مشابه، دو سرمربی را در این بازه زمانی روی نیمکت خود دیده بود؛ اکبر میثاقیان که ناجی تیم شده بود و فصل جدید را آغاز کرد و سپس بعد از اخراج او، علیرضا مرزبان. البته که تا پایان فصل، همکاری مرزبان هم با مشهدی‌ها ادامه‌دار نبود و رضا عنایتی و داود مهابادی هم سکاندار تیم مشهدی شدند که هر دوی آن‌ها تلاش‌شان برای بقای سیاه جامگان بی‌ثمر بود.

در شهر خودرو اما رکورد جالب‌تر از سیاه جامگان است؛ چرا که تا پایان هفته یازدهم، محمدرضا مهاجری، اکبر میثاقیان و داود سیدعباسی سابقه نشستن روی نیمکت این تیم را دارند و زمزمه حضور کوزین هم به گوش می‌رسد و مشخص نیست تا پایان فصل چند سرمربی قرار است تا روی نیمکت این تیم مشهدی بنشیند. با این‌حال اما قیاس نیمکت لرزان دو تیم هم نشان از شباهت سیاه جامگان و شهر خودرو به یکدیگر دارد.

* امتیازات؛ سیاه جامگان 15، شهر خودرو چند؟

سیاه جامگان در حالی غزل خداحافظی با لیگ برتر را خواند که تنها 15 امتیاز در چنته داشت؛ تیم مشهدی از 11 بازی ابتدایی خود 7 امتیاز گرفت اما در ادامه فصل، اوضاع بحرانی‌تر شد و آن‌ها از 19 مسابقه بعدی تنها 8 امتیاز گرفتند تا یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر لقب گیرند. حالا شهر خودرو از 11 بازی، 2 امتیاز گرفته و شاید فقط یک معجزه می‌تواند این تیم را احیا کند و در ادامه فصل با نتایج درخشان، نماینده فوتبال خراسان در لیگ برتر بماند، چرا که هم‌اکنون فاصله شهر خودرو با منطقه امن 9 امتیاز است که در نوع خود فاصله بسیار زیادی به شمار می‌رود.

* سرنوشت: سیاه جامگان رفت، شهر خودرو هم می‌رود؟

این‌که بخواهیم ضعف فنی دو تیم را کتمان کنیم، قطعا اتفاق درستی نیست اما آن‌چه مشهود و واضح است این‌که ضریب اثرگذاری کیفیت فنی روی نتایج سیاه جامگان و شهر خودرو بسیار کمتر از موضوعات روحی-روانی و مسائل و اختلافات مدیریتی است؛ سیاه جامگان که قربانی این اختلافات شد و سرانجام اختلافات آنقدر میان مدیران باشگاه و هیات فوتبال و اداره ورزش و جوانان بالا گرفت که تیم بعد از سقوط به لیگ یک منحل شد، حالا سرنوشت شهر خودرو چیست؟ آیا سناریو تلخ 4 سال گذشته تکرار می‌شود یا شهر خودرو از لاین مشابه سیاه جامگان خارج و در مسیر بقا قدم می‌زند؟

6641