گزارش ویژه/ ادعای روزنامه دولت؛ عزل موقت رئیس فدراسیون فوتبال توسط هیات رییسه!

گزارش ویژه/ ادعای روزنامه دولت؛ عزل موقت رئیس فدراسیون فوتبال توسط هیات رییسه!

پایگاه خبری فوتبالی- روزنامه دولت جدایی شهاب عزیزی خادم از فدراسیون فوتبال را تقریبا قطعی می‌داند.

به گزارش فوتبالی، روزنامه ایران‌ورزشی که تیتر یک شماره دیروزش را به استارت پروژه استیضاح عزیزی خادم توسط اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال اختصاص داده بود، در شماره امروزش اعلام کرده که ماجرای کنار گذاشتن شهاب عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال کاملا جدی است و با تیتر درشت "عزل موقت رییس فدراسیون فوتبال" در این باره گزارش مفصلی نوشته است.

این روزنامه نوشته است:" سرانجام مخالفان شیوه اداره فدراسیون فوتبال در هیات رئیسه این فدراسیون تعداد خود را به اکثریت رساندند تا بیش از 50 درصد اعضا با دستور جلسه هفته آینده این هیأت موافقت کنند. بر اساس گزارش ایران‌ورزشی، به احتمال زیاد خروجی جلسه فوری هفته آینده هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، عزل موقت شهاب الدین عزیزی خادم خواهد بود. اتفاقی که اگر رخ دهد، رئیس فدراسیون فوتبال تا تا زمان برگزاری مجمع، حق ورود به این مجموعه را نخواهد داشت."

روزنامه دولت در بخش دیگری از گزارشش به این نکته اشاره کرده که عزیزی خادم تا برگزاری اولین مجمع فدراسیون فوتبال – که اواسط بهار برگزار خواهد شد -  فرصت دارد تا لایحه دفاعیه خود را برای ارائه در مجمع آماده کند. باید دید فدراسیون فوتبال چه واکنشی به این خبر نشان خواهد داد. دیروز که سخنگوی فدراسیون اخبار منتشر شده درباره استیضاح احتمالی عزیزی خادم را تکذیب کرد اما این تکذیبیه از طریق سایت فدراسیون فوتبال نبود و از طریق یک سایت پربیننده بود که در نهایت از روی همان سایت هم حذف شد. 

ماده 37 عزیزی خادم را عزل می کند؟

اعضای منتقد سیاستهای عزیزی خادم که مقابل مشاوران عالی و غیرعالی عزیزی خادم زاویه دارند در حال جمع کردن امضاها برای عزل موقت عزیزی خادم طبق ماده 37 اساسنامه فدراسیون فوتبال هستند. ماده‌ای جدید که در اساسنامه آذر 99 وجود دارد و به همین دلیل حتی سخنگوی فدراسیون هم یادش نبود که چنین ماده‌ای در اساسنامه جدید گنجانده شده است. ماده 37 اساسنامه دست هیات رییسه را باز می‌گذارد. اما این ماده چه می گوید؟ 

مطابق این ماده، هیات رییسه فدراسیون فوتبال می‌تواند هر یک از ارکان فدراسیون فوتبال غیر از ارکان مستقل (کمیته اخلاق، استیناف و انضباطی) را عزل کند. عجیب اینجاست که هنوز مجمعی هم برگزار نشده که رکن قضایی هم به صورت مستقل انتخاب شود و می‌شود این تفسیر را هم داشت که حتی هیات رییسه می‌‍تواند روسا و اعضای کنونی کمیته های انضباطی، اخلاق و استیناف را هم عزل موقت کند. در ماده 37 به صراحت آمده است:" هیات رییسه می ‌تواند اعضای ارکان فدراسیون را موقتا عزل کند. عزل موقت که در هیات رییسه انجام می‌شود باید به وسیله مجمع عمومی تایید شود. پیشنهاد عزل در صورتی تصویب می‌شود که دو سوم اعضای قانونی هیات رییسه (یعنی کسانی که با رای مجمع انتخاب شده‌اند و نه سرپرست های نواب رییسی) به آن رای بدهند." در واقع هیات رییسه می‌تواند رییس فدراسیون فوتبال را عزل کند.

ساختار هیات رییسه فدراسیون فوتبال بدون بهاروند و مهرعلی

اعضای قانونی هیات رییسه شامل شهاب عزیزی خادم، شهره موسوی، میرشاد ماجدی، خداداد افشاریان، احمدرضا براتی، مهرداد سراجی، بهرام رضاییان، احسان اصولی و طهمورث حیدری هستند .بهاروند و حمیدرضا مهرعلی چون هنوز از سوی مجمع انتخاب نشده اند، عضو قانونی هیات رییسه نیستندو در واقع هیچ کدام از این دو نفر رای خود را از مجمع نگرفته و فعلا سرپرست غیرقانونی محسوب می شوند و مهلت قانونی سرپرستی شان که سه ماه بوده هم به پایان رسیده است. کافی است تنها از این 9 نفر، 6 نفر حکم به عزل شهاب عزیزی خادم بدهند. آن وقت رییس فدراسیون از پست خود عزل موقت می شود تا روزی که با تشکیل مجمع، در خصوص او تصمیم گیری شود. البته عزیزی خادم آن زمان می تواند از خودش در مجمع دفاع کند. اگر دو سوم از اعضای مجمع به عزل او رای بدهند، او برکنار خواهد شد. در ماده 20 اساسنامه و در توصیف ارکان فدراسیون فوتبال آمده است:" مجمع عمومی رکن عالی و قانونگذار فدراسیون است و هیات رییسه رکن اجرایی» وقتی رییس فدراسیون عضو هیات رییسه است، تعریف رکن شامل او هم می‌شود. در هر حال روزهای آینده آبستن حوادث است و باید دید که چه اتفاقاتی خواهد افتاد. 

1984