گزارش ویژه/ کلاف سردرگم اساسنامه فدراسیون فوتبال چه زمانی باز می‌شود؟

گزارش ویژه/ کلاف سردرگم اساسنامه فدراسیون فوتبال چه زمانی باز می‌شود؟

پایگاه خبری فوتبالی- آیا بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال همچنان یک دغدغه برای اهالی فوتبال است.

به گزارش فوتبالی، هشت روز دیگر مهلت فیفا به فدراسیون فوتبال برای اصلاح اساسنامه به پایان خواهد رسید. ماجرا مربوط به همان بند یک اساسنامه است که ماهیت فدراسیون فوتبال را مشخص خواهد کرد. در شرایطی که پیش از این برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند تهدید اهالی فدراسیون درباره خطرناک بودن این ماجرا صحت ندارد، صحبتهای دیروز میرشاد ماجدی نشان می‌دهد که در صورت مصوب نشدن بند یک اساسنامه در مجلس، خطر بزرگی فوتبال ایران را تهدید می‌کند.

سرپرست فدراسیون فوتبال که دیروز با روزنامه جام جم ( ارگان رسمی سازمان صدا و سیما) صحبت کرده درباره این موضوع گفته است:" شما شک نکنید نسبت به ما سختگیری وجود دارد. همان‌طور که استقلال و پرسپولیس را از آسیا حذف کردند، شک نکنید با فوتبال ملی ما هم همین کار را می‌کنند. شک نکنید اگر به تعهدی که درباره اساسنامه داریم عمل نکنیم، هر تصمیمی علیه ما گرفته خواهد شد."

اینکه در صورت حل نشدن ماجرای بند یک اساسنامه در مجلس، فیفا تیم ملی را از جام جهانی کنار می گذارد یا نه، موضوعی است که بستگی به نحوه تعامل فدراسیون فوتبال با فیفا دارد که در سه حالت کلی طبقه بندی می شود. اگر تا 10 اسفند، تکلیف بند یک اساسنامه مشخص نشود، فدراسیون فوتبال باید با فیفا مکاتبه کند و از آنها مهلت جدیدی بگیرد. اگر فیفا به فدراسیون مهلت جدیدی دهد که فدراسیون فوتبال دنبال تعامل با مجلس باشد تا مصوبه را بگیرد اما اگر این اتفاق نیفتد، دو سناریوی جدید در انتظار فدراسیون فوتبال خواهد بود.

سناریوی اول و حالت دوم، تشکیل کمیته عادی‌سازی در فدراسیون فوتبال است که بر اساس آن سه نفر به انتخاب بخش ورزشی دولت و سه نفر از اهالی فوتبال که مورد معتمد فیفا هستند و فیفا آنها را انتخاب می کند، اعضای این کمیته را تشکیل خواهند داد تا اول اساسنامه و به ویژه بند یکش را اصلاح کنند و در قدم بعدی، انتخابات را برگزار کنند.

سناریوی دوم و حالت سوم کمی خطرناک است. در این سناریو یک کمیته 6 نفره مثل حالت اول تشکیل می‌شود منتهی فوتبال ایران برای دومین بار تعلیق خواهد شد که یکی از خروجی‌های آن محرومیت برای تمام تیمهای ملی و باشگاهی خواهد بود. البته معمولا در فاصله یک تا سه ماهه، تعلیق با مذاکره برداشته می شود اما به هر صورت این سمت و سو نرویم بهتر است.

بعد از جام جهانی 2006 آلمان بود که فیفا فوتبال ایران را به دلیل عدم اصلاح اساسنامه در دوران محمد دادگان و برکناری او توسط محمد علی آبادی رییس وقت سازمان تربیت بدنی تعلیق کرد و در شرایطی که تیم ملی در خطر حذف از جام ملتهای آسیا در سال 2007 بود، رایزنی محسن صفایی فراهانی رئیس کمیته انتقالی با فیفا جواب داد و تیم ملی توانست در رقابتهای مقدماتی و نهایی آن تورنمنت در مالزی حاضر شود. 

باید منتظر ماند و دید هیات رییسه فدراسیون فوتبال می‌تواند از فیفا وقت بگیرد یا یکی از دو سناریو اتفاق می‌افتد.

1984