ریکاردو یا فلاویو؛ بهترین پرتغالی تاریخ تراکتور کیست؟

ریکاردو یا فلاویو؛ بهترین پرتغالی تاریخ تراکتور کیست؟

پایگاه خبری فوتبالی- پنج بازیکن پرتغالی سابقه بازی برای تراکتور در تاریخ مسابقات لیگ برتر را دارند.

به گزارش فوتبالی، درخشش فوق‌العاده ریکاردو آلوز در رقابت‌های لیگ برتر که وی را به عنوان یکی از برترین بازیکنان مسابقات تا بدیجا بدل کرده باعث شده تا نام "مهندس ریکی" در فوتبال ایران زیاد به گوش برسد. هم‌چنین نباید از محبوبیت فراگیر جواهر پرتغالی در تبریز هم به سادگی گذشت. مثال بارز برای اثبات این ادعا تشویق ریکاردو در سالن شهید پورشریفی تبریز است که تماشاگران تبریزی در جشن قهرمانی مس سونگون در لیگ برتر فوتسال، لحظاتی از بازی را به تشویق ریکاردو آلوز هافبک پرتغالی تراکتور اختصاص دادند!

اما تراکتور در تاریخ خود پرتغالی‌های محبوب دیگری هم داشته که شاید بتوان ادعا کرد تونی اولیویرا پیرمرد سیبیلو، هم‌چنان در صدر فهرست محبوب‌ترین‌های تی‌تی‌ها باشد. هم‌چنین فلاویو لوپز گلزن قهار سرخ‌پوشان هم با سابقه گلزنی به استقلال، پرسپولیس و سپاهان در زمان حضور خود قلب‌های زیادی را برای خود تسخیر کرده بود.

به بهانه درخشش و محبوبیت ریکاردو آلوز اشاره‌ای داشته‌ایم به پنج بازیکن پرتغالی تاریخ تراکتور که سرنوشت‌های متفاوتی در این باشگاه داشتند و به نوعی می‌توان گفت خرید اول و آخر پرشورها از مارکت سلسائو اروپا برایشان پرسود و بهره بوده است:

فلاویو لوپز

فلاویو لوپز که مثل آلوز سابقه بازی در تیم دوم پورتو را داشته، ابتدای لیگ یازدهم یکی از خریدهای تونی اولیویرا برای پرشورها بود تا اولین پرتغالی تاریخ تراکتور نام بگیرد. وینگر پرتغالی در طول دو فصل حضورش در تبریز برای تراکتور ۶۷ بازی در رقابت‌های مختلف انجام داد که ماحصل کارش ثبت ۲۱ گل و ۶ پاس گل بود. فلاویو گلزن قهاری بود که باز کردن تور دروازه‌های تیم‌های بزرگ لیگ برتر، جایگاه وی را نزد تی‌تی‌ها محکم‌تر هم کرده بود. 

جالب اینکه بدانید لوپز به هر کدام از سه تیم بزرگ استقلال، پرسپولیس و سپاهان دو گل زده بود و به همین دلیل محبوبیت ویژه‌ای داشت. با این حال این گلزن قهار، کمی اخلاق تندی داشت و حتی درگیری‌هایی هم در رختکن تیمش چند باری به وجود آورده بود ولی توانایی فنی بالای وی، همه این موارد را تحت پوشش قرار می‌داد. فلاویو هم‌اکنون ۳۸ ساله است و برای تیم لخیا گدانسک در لیگ برتر لهستان بازی می‌کند.

آنسلمو گونزالس و ژوائو ویلا

درخشش فلاویو در لیگ یازدهم باعث شد تا تونی، ابتدای لیگ دوازدهم دو خرید دیگر از پرتغال داشته باشد. آنسلمو گونزالس و ژوائو ویلا با امیدهای فراوانی به جمع سرخ‌پوشان تبریزی پیوستند ولی برخلاف هم‌وطن خود، توفیق چندانی نداشتند و خیلی زود کارشان با تراکتور به انتها رسید. حاصل عملکرد این دو پرتغالی برای تراکتور یک گل بود که گونزالس در جریان برتری پنج بر صفر تراکتور مقابل گهر درود به ثمر رساند.

تیاگو فریرا

بعد از لیگ دوازدهم، تراکتور دیگر خریدی از پرتغال نداشت که درنهایت این انتظار طولانی در نیم فصل لیگ بیست و یکم با پیوستن تیاگو فریرا به جمع شاگردان ارطغرول ساغلام به پایان رسید. تیاگو که برای تقویت خط دفاعی تی‌تی‌ها جذب تیم شده بود، توانست ماموریت خود با تراکتور را با موفقیت پشت سر بگذارد و پس از بقای این تیم در لیگ برتر و جدایی ساغلام، تلاشی برای تمدید قرارداد وی نیز انجام نشد تا فریرا خیلی زود از تراکتور پیاده شود. او هم‌اکنون در تیم تروفنس کشورش که در سطح دو فوتبال پرتغال حضور دارد، بازی می‌کند.

ریکاردو آلوز

پنجمین و آخرین پرتغالی تراکتور که هم‌اکنون جزوی از این تیم است و شاید بتوان ادعا کرد محبوب‌ترین بازیکن بین نفرات کنونی است، ریکادو آلوز است‌. ریکاردو با عملکردش، لیگ برتر را شوکه کرده و مشتریان دست به نقد زیادی هم در پنجره زمستانی داشت که البته با تمدید قراردادش مشخص شد هم‌چنان می‌خواهد در تبریز به کار خود ادامه دهد. ریکی تا به اینجای کار برای تیمش ۱۲ پاس گل داده ولی نتوانسته خود گلی به ثمر برساند اما کیست که نداند ستاره پرتغالی چه اهمیتی برای تیمش دارد. به نظر آلوز راه هم‌وطن خود لوپز را در پیش گرفته، با این تفاوت که ریکی بیشتر پاس گل می‌دهد و فلاویو عاشق گلزنی بود.

گزارش از حامد حاجی محمدی

1997