گزارش ویژه/ بازیکنان بزرگ منچستر سیتی که گواردیولا قیدشان را زد

گزارش ویژه/ بازیکنان بزرگ منچستر سیتی که گواردیولا قیدشان را زد

پایگاه خبری فوتبالی – منچستر سیتی حتی قبل از آمدن سرمربی اسپانیایی در سال 2016 هم یکی از بهترین تیم‌های اروپا بود اما بعد پیوستن گواردیولا به این تیم، غیر قابل توقف به نظر می‌رسد.

به گزارش فوتبالی، گواردیولا بدون شک یکی از مهمترین عوامل دستیابی سیتی به 5 عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس، 2 جام حذفی، 4 لیگ اتحادیه  و اولین عنوان قهرمانی این تیم در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا بوده است. او همچنین این تیم را در مسیر کسب سه گانه تاریخی خود در فصل 23-2022 هدایت کرد که خیلی ها را به این وا داشت که آن‌ها را به عنوان بهترین تیم تاریخ بر شمارند. گواردیولا در طی 7 فصل حضورش در تیم منچستر سیتی به خوبی این تیم را تقویت کرده است و بازیکنان بزرگی مانند ارلینگ هالند، کوین دی بروینه و روبن دیاز را به ورزشگاه اتحاد آورده است. از طرف دیگر اما این مسئله که چه تعداد بازیکن بزرگ توسط گواردیولا اجازه خروج از این تیم را دریافت کرده اند، فراموش شده است. هرچند تمام این بازیکنان به درخواست گواردیولا از این سیتی جدا نشده اند، تعداد بازیکنانی که در دوره حضور این سرمربی از شهر منچستر خارج شده اند، شما را شوکه خواهد کرد. به همین بهانه باهم تیم کاملی که گواردیولا اجازه خروج آن‌ها را صادر کرده است را مرور می‌کنیم:

دروازه بان: جو هارت

شاید تصمیم گواردیولا برای صدور اجازه جدایی هارت، قابل توجیه باشد چرا که ادرسون در زمان حضورش در منچستر سیتی، عملکرد درخشانی داشته است اما باز هم این حقیقت که در زمان رسیدن گواردیولا به شهر منچستر، این دروازه بان انگلیسی یکی از بهترین دروازه بان‌های دنیا بود، تغییری نخواهد کرد. هارت که برای 8 سال گزینه اول تیم منچستر سیتی به شمار می‌رفت، بخشی از کسب دو جام لیگ جزیره و دو جام اتحادیه در کنار یک جام حذفی بود.

مدافع راست: پدرو پورو

پورو در سال 2019 با مبلغ 11 میلیون پوند به منچستر سیتی پیوست، هرچند نتوانست برای من سیتی به میدان برود و بلا فاصله به رئال وایادولید قرض داده شد و بعد از آن هم در سال 2022 در ازای تنها 7.2 میلیون پوند به اسپورتینگ لیسبون فروخته شد. تنها پس از گذشت نیم فصل، تاتنهام این بازیکن را به صورت قرضی با بند خریدی به ارزش 40 میلیون پوند به خدمت گرفت.

مدافع میانی: وینسنت کمپانی

کمپانی از هر نظر، کاپیتان من سیتی به شمار می‌رود و به عنوان کاپیتان این تیم 4 جام لیگ جزیره که دو تای آن‌ها با گواردیولا به دست آمده بود را بالای سر برد اما گواردیولا نتواست او را برای پایان دوران حرفه ای خود در این تیم متقاعد کند و این مدافع بلژیکی در انتها به عنوان سرمربی/بازیکن به اندرلخت پیوست.

مدافع میانی: اریک گارسیا

روی کاغذ، اریک گارسیا هر چیزی که گواردیولا راجع به یک مدافع می‌پسندد را دارد، سرعت، قدرت تکنیکی و قدرت پاس بالایی دارد اما این مدافع پس از تنها 35 بازی در طول 3 سال، تمدید قرارداد با سیتی را رد کرد و به بارسلونا پیوست.

مدافع چپ: الکساندر زینچنکو

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، منچستر سیتی کمبودی نسبت به مدافعان با استعداد حس نمی‌کند اما با توجه به اینکه گواردیولا علاقه به استفاده از مدافع چپ کلاسیک ندارد، ممکن است از فروش زینچنکو پشیمان شده باشد. شاید منچستر سیتی تصور نمی‌کرد که آرسنال رقیب اصلی اش در کورس قهرمانی فصل گذشته لیگ جزیره باشد اما مدافع اوکراینی عملکرد درخشانی در ترکیب توپچی‌ها داشته است.

هافبک میانی: یحیی توره

توره نیز یکی از بازیکنان تاریخی منچستر سیتی به شمار می‌رود و از او به عنوان یکی از بهترین هافبک‌هایی که به لیگ جزیره پا گذاشته اند، یاد می‌شود اما او در زمانی که گواردیولا به منچستر آمد از بهترین دوران خود فاصله گرفته بود و جایی در تفکرات این سرمربی اسپانیایی پیدا نکرد.

هافبک میانی: داوید سیلوا

بسیاری از طرفداران منچستر سیتی از سیلوا به عنوان بهترین بازیکن تاریخ باشگاه یاد می‌کنند. سیلوا در طول یک دهه حضور خودش در این باشگاه بیش از 400 بازی برای سیتیزن‌ها انجام داد و جام‌های بسیاری را نیز با این تیم کسب کرد. گواردیولا تمام تلاشش را کرد تا سیلوا را در تیمش حفظ کند اما این بازیکن اسپانیایی در نهایت تصمیم گرفت تا با انتقالی رایگان به رئال سوسیداد بپیوندد.

هافبک میانی: ایلکای گوندوغان

گوندوغان در مسیر کسب سه گانه تاریخی سیتی کاپیتان این تیم بود و نقش بسیار پر رنگی در طول این مسیر برای تیمش ایفا کرد. این بازیکن آلمانی با والی زیبایش در فینال جام حذفی مقابل منچستر یونایتد و عملکرد درخشانش در کل طول فصل تحسین بسیاری را برانگیخت. علی رغم میل گواردیولا برای ادامه همکاری با او، گوندوغان تصمیم گرفت تا قرارداد خود با سیتی را تمدید نکند و به بارسلونا بپیوندد.

وینگر چپ: رحیم استرلینگ

در واقع می‌شود از استرلینگ به عنوان یک بازیکن بسیار خوب زیر نظر گواردیولا نام برد. سرمربی اسپانیایی او را به یکی از موفق ترین وینگر های لیگ جزیره تبدیل کرد اما پس از جذب جک گریلیش و با توجه به فرم خوب فیل فودن، زمان بازی استرلینگ محدود شد و این بازیکن انگلیسی در نهایت در ابتدای فصل 23-2022 به تیم چلسی پیوست.

وینگر راست: لروی سانه

سانه یکی از اولین خریدهای گواردیولا بود که با عملکردش در تیم شالکه، توجه پپ را به خود جلب کرده بود. این بازیکن آلمانی در ابتدا به عنوان یکی از بهترین استعدادهای اروپا شناخته می‌شد اما در نهایت به دلیل میل گواردیولا به سیستم چرخشی از بازی برای این تیم ناامید شد. او در ژوئن 2020، پیشنهاد تمدید قرارداد را رد کرد و با قراردادی 5 ساله به بایرن مونیخ پیوست.

مهاجم نوک: گابریل ژسوس

همانند زینچنکو، نمی‌شود سیتی را به خاطر فروش او به آرسنال سرزنش کرد اما با این حال شکی نیست که سیتی با فروش ژسوس به توپچی‌ها توپخانه آن‌ها را تقویت کردند. ژسوس انتظار داشت زمان بازی بیشتری در سییتی نصیبش شود اما گواردیولا با اصرار خود به بازی با مهاجم شماره 9 کاذب قبل از آمدن هالند، این فرصت را از او گرفته بود. در نتیجه ژسوس با انتقالی 5 ساله به ارزش 45 میلیون پوند به آرسنال پیوست.

2102