هیجان در لیگ قهرمانان آسیا؛ تیم‌های دوم با چه امتیازی از گروه صعود می‌کنند؟

هیجان در لیگ قهرمانان آسیا؛ تیم‌های دوم با چه امتیازی از گروه صعود می‌کنند؟

پایگاه خبری فوتبالی – با حضور تیم‌های عربستانی در صدر جدول گروه‌های لیگ قهرمانان آسیا، بقیه تیم‌ها به احتمال زیاد روی صعود به عنوان تیم دوم تمرکز خواهند کرد

به گزارش فوتبالی، لیگ قهرمانان آسیا تا فصل 2020 با حضور 32 تیم در 8 گروه برگزار می‌شد. از هر گروه هم دو تیم به مرحله حذفی صعود می‌کرد تا مرحله یک هشتم نهایی با حضور 16 تیم برگزار شود.

اما از فصل 2021 به بعد تعداد تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به 40 تیم افزایش پیدا کرد. به این ترتیب مسابقات در 10 گروه برگزار می‌شد اما امکان این که از هر گروه دو تیم به مرحله حذفی صعود کند وجود نداشت. چون تعداد تیم‌های صعود کننده 20 تیم می‌شد

بنابراین با تصمیم AFC از فصل 2021 به بعد از هر گروه تیم اول صعود می‌‌کند از بین تیم‌های دوم گروه‌ها که 10 تیم (در دو منطقه شرق و غرب) هستند 6 تیمی که امتیاز بیشتری دارند صعود می‌‌کنند.

نحوه محاسبه برتری تیم‌های دوم هم این است که تیم‌های دوم را در یک جدول رده بندی قرار می‌دهند. معیار برتری در جدول هم اول امتیاز است و پس از آن در صورت مساوی بودن امتیازها، ابتدا تفاضل گل، سپس گل زده بیشتر و بعد از آن کارت زرد و قرمزهای کمتر است. در نهایت اگر دو تیم در همه چیز مساوی بودند قرعه کشی انجام می‌شود.

در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا تیم‌های بزرگ عربستانی با ستاره‌های زیادی که جذب کرده‌اند شانس اول صعود از گروه‌شان محسوب می‌شوند. همین حالا هم تیم عربستانی در 4 گروه حضور دارند که 3 تا از آنها در گروه‌شان صدرنشین هستند. تنها تیمی که در گروهش دوم است تیم الفیحا است که ستاره بزرگی ندارد و تیم متوسطی محسوب می‌شود.

نکته جالب این است که هر 3 نماینده ایران با تیم‌های بزرگ و پرستاره عربستان همگروه هستند و به نظر می‌رسد امید زیادی برای صدرنشینی و صعود به عنوان تیم اول ندارند. پس شاید بهتر باشد روی صعود به عنوان تیم دوم تمرکز کنند.

اما برای صعود به عنوان تیم دوم چند امتیاز لازم است؟ واقعیت این است که نمی‌شود عدد خاصی را به عنوان امتیاز لازم برای صعود به عنوان تیم دوم مطرح کرد. چون باید با امتیاز بقیه‌های تیم‌های دوم مقایسه کرد.

اما شاید مرور امتیاز تیم‌‌هایی که به عنوان بهترین تیم‌های دوم صعود کردند بتواند پاسخی به این سوال بدهد. در فصل 2021 تیم الوحده امارات با 13 امتیاز عنوان بهترین تیم دوم را از آن خودش کرد. تراکتور هم با 10 امتیاز و تفاضل گل 3+ دوم شد.

تیم‌های الهلال عربستان و السد قطر هم 10 امتیازی بودند. جالب این که تفاضل گل هر دو تیم هم 2+ بود اما الهلال به خاطر گل زده بیشتر در رده سوم قرار گرفت و صعود کرد و السد به شکلی ناباورانه حذف شد. الدحیل که 9 امتیاز گرفته بود در رده پنجم جدولِ تیم‌های دوم گروه‌ها قرار گرفت و صعود نکرد.

اما در فصل 2022 تیم الریان قطر با 13 امتیاز در صدر جدول تیم‌های دوم قرار گرفت و به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد. شباب الاهلی امارات با 10 امتیاز دوم و نسف قارشی ازبکستان با 9 امتیاز سوم شدند و صعود کردند.

همان طور که می‌بینید در سال 2021 تیمی مثل السد با 10 امتیاز حذف شد اما در سال 2022 نسف قارشی با 9 امتیاز صعود کرد. به این ترتیب نمی‌شود با اطمینان گفت که با 10 امتیاز هم می‌شود صعود کرد.

اما صعود با 11 و 12 امتیاز قطعی به نظر می‌رسد. به این ترتیب تیم‌هایی که می‌خواهند به عنوان تیم دوم صعود کنند باید حداقل 3 برد و دو تساوی یا 4 برد کسب کنند تا با 11 یا 12 امتیاز به عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم به مرحله بعد برسند.

در حال حاضر پرسپولیس 6 امتیازی است و 3 بازی دیگر دارد. پرسپولیس با دو برد و یک باخت یا با یک برد و دو تساوی می‌تواند یکی از تیم‌های صعود کننده باشد. نساجی فعلا فقط 3 امتیاز دارد. این تیم در صورت پیروزی در دو بازی به امتیاز 9 می‌رسد که به نظر نمی‌رسد برای صعود کافی باشد.

سپاهان هم 4 امتیازی است و اگر دو بازی از 3 بازی باقی مانده را ببرد 10 امتیازی می‌شود. اما برای اطمینان از صعود باید یک تساوی دیگر هم بگیرد تا 11 امتیازی شود.

1359