گزارش ویژه/ آشنایی با شش چهره تاثیرگذار در تاریخ باشگاه تراکتور

گزارش ویژه/ آشنایی با شش چهره تاثیرگذار در تاریخ باشگاه تراکتور

پایگاه خبری فوتبالی- شش مرد در تاریخ ۵۳ ساله تراکتور بیشترین تاثیر را از خود بر جای گذاشته‌اند.

به گزارش فوتبالی، تراکتور باتوجه به پشتوانه هواداری همواره تیمی خاص در فوتبال ایران است. تیمی که پس از بازگشت مجدد به لیگ برتر، مثلث تیم‌های بزرگ را تبدیل به مربع کرده و ضلعی غیرقابل چشم پوشی از چهارضلعی فوتبال ایران شده است. به مناسبت سالگرد تاسیس باشگاه تراکتور نگاهی مختصر داشته‌ایم به شش مردی که بیشترین تاثیر را در تاریخ این باشگاه محبوب داشته‌اند.

۱- واسیلی گودجا؛ معمار رومانیایی تراکتورسازی

واسیلی گودجا همواره نامی محبوب بین پرشورهاست. مردی رومانیایی که در سال‌های دور سرمربیگری تراکتورسازی را برعهده گرفت و در این تیم توانست ستارگان زیادی را تحویل فوتبال ایران دهد. مردی که یکی از معماران فوتبال نوین در تبریز شناخته می‌شود و یکی از کاریزماتیک‌ترین سرمربیان تاریخ تی‌تی‌ها بوده است. گودجا نامی بسیار محبوب بین قدیمی‌های تراکتوری در ورزشگاه باغشمال تبریز محسوب می‌شود و سال ۱۳۹۵ بر اثر بیماری در کشور خود درگذشت ولی همچنان نامی بسیار محترم و محبوب حتی بین نسل کنونی هواداری است.

۲- فراز کمالوند؛ مردی که بازگشت را محقق کرد

فراز کمالوند مردی است که موفق شد تراکتور را پس از سال‌ها دوری از سطح یک فوتبال ایران، این تیم را راهی لیگ برتر کند. وی دو سال هم پس از صعود به لیگ برتر هدایت تیم محبوب تبریزی را برعهده داشت و در سال‌هایی که هواداران این تیم تقریباً در همه بازی‌ها حضوری حداکثری داشتند، این تیم را هدایت می‌کرد. کمالوند البته چند فصل قبل بازگشتی نافرجام به جمع سرخ‌پوشان داشت که خیلی زود و قبل از شروع فصل از این تیم جدا شد. با این حال این سرمربی به واسطه صعودی تاریخی که داشته، نامی غیرقابل چشم پوشی برای تی‌تی‌هاست.

۳- مهدی کیانی؛ محبوب‌ترین بازیکن تاریخ تراکتور

کاپیتان کنونی خیبر خرم‌آباد را باید محبوب‌ترین بازیکن تاریخ تراکتور دانست. کیانی از زمان حضور تراکتور در لیگ یک همراه این تیم بود و در لیگ برتر هم سال‌ها بازوبند تیم محبوبش را بر بازو می‌بست. کاپیتان سابق تراکتور در سه مقطع در این تیم حضور داشته و محبوبیتی بسیار متفاوت نسبت به همه بازیکنان این باشگاه دارد. کاپیتان قرمزها در ابتدای فصل جدید باتوجه به بالا رفتن سن و سال از جمع تی‌تی‌ها جدا شد و به نظر حضور بعدی وی باید در قامتی جز بازیکن باشد.

۴- امیر قلعه‌نویی؛ ستاره‌ها با او آمدند

امیر قلعه‌نویی برای اولین بار در سومین سال بازگشت مجدد تراکتور به لیگ برتر هدایت قرمزها را برعهده گرفت. مردی که حضور وی هواداران زیادی را به فرودگاه برای استقبال کشاند و امیر با حضور خود پای بازیکنان بزرگی را به تبریز کشاند. قلعه‌نویی را می‌توان مردی در تاریخ باشگاه تراکتور نامید که پای ستارگان زیادی را برای حضور در این تیم باز کرد و به نوعی می‌توان وی را یکی از عوامل اصلی قلمداد کردن تراکتور به عنوان تیمی مدعی دانست.

۵- تونی اولیویرا؛ سیبیلوی محبوب فاتح اولین جام

پیرمرد سیبیلوی پرتغالی هنوز هم یکی از محبوب‌ترین‌ها نزد طرفداران سخت‌گیر این تیم است. مردی که با تراکتور تا یک قدمی لمس کاپ قهرمانی لیگ برتر هم رفت ولی در نهایت موفق به انجام این کار نشد. سبک بازی روان و تماشاگرپسند تونی هنوز هم بین تی‌تی‌ها زبانزد است و وی موفق شده اولین جام تاریخ باشگاه را با غلبه بر مس کرمان در فینال جام حذفی به ارمغان آورد. این سرمربی در سه مقطع مختلف هدایت تراکتور را برعهده داشته است.

۶- محمدرضا زنوزی؛ مالک پولدار تراکتور

مالک کنونی تراکتور مالکیت این تیم را از بنیاد تعاون تحویل گرفت و در این شش سال هزینه‌های زیادی برای تیم تحت مالکیت خود کرده است. تاجر متمول تبریزی در این شش سال موفق به کسب یک مقام قهرمانی جام حذفی برای تی‌تی‌ها شده ولی هنوز نتوانسته با فتح لیگ برتر رویای تی‌تی‌ها را محقق کند. مردی که در برهه‌های مختلف تمجیدها و انتقادات زیادی را دیده ولی تبدیل تراکتور به باشگاهی پرامکانات می‌تواند از دستاوردهای اصلی حضور اوست.

گزارش از مهدی شریفی/ پایگاه خبری فوتبالی

1997