بازهم رویارویی با عربستانی‌ها؛ اوضاع خراب است

بازهم رویارویی با عربستانی‌ها؛ اوضاع خراب است

پایگاه خبری فوتبالی- قرعه‌کشی مرحله یک‌هشتم لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب، رای به رویارویی سپاهان و الهلال داد.

به گزارش فوتبالی، مصافی دیگر با یک تیم عربستانی که روزگار تلخی را برابرشان سپری کرده و احتمالا می‌کنیم. مرور آنچه در تاریخ و بخصوص این چند فصل اخیر لیگ قهرمانان آسیا در این تقابل‌ها شکل گرفته، نگرانی را به بالاترین حد خود می‌رساند و ثابت می‌کند اوضاع بسیار خراب است.

* برهوت برد

تیمهای ایرانی مدتهاست رنگ برد را برابر نمایندگان عربستان، ندیده‌اند. مرور 10 تقابل اخیر، تنها یک برد را برای ما نشان می‌دهد که آنهم برتری فولاد برابر الفیصلی بوده که هرگز تیم قدرتمندی در عربستان نبوده و خارج از محدوده قدرت امثال الهلال، الاتحاد، النصر، الشباب و الاهلی زندگی می‌کند. نکته دیگر این بازه زمانی و 10 مصاف، ثبت 7 شکست است. اگر این نگاه را به 7 مصاف آخر، تغییر بدهیم، آنگاه با یک فاجعه تمام‌عیار روبرو هستیم: 6 باخت، یک مساوی و بدون برد. این یعنی از 21 امتیاز رویارویی نماینده‌های ایران و عربستان فقط یک امتیاز به حساب ما واریز شده و 19 امتیاز به کیسه رقیب رفته است.

* چند فصل اخیر لیگ قهرمانان

در 4 دوره اخیر لیگ قهرمانان، 23 رویارویی بین تیمهای ایرانی و عربستانی انجام شده است که چنین آماری برای ما داشته: 5 برد (2 بار استقلال و هر 2 بار برابر الاهلی، 2 بار پرسپولیس و هر 2 بار برابر التعاون و یک بار فولاد در مصاف با الفیصلی)، 4 مساوی و 14 باخت. این یعنی به ازای هر برد، 3 بار شکست خورده‌ایم. 

در این فصل، 3 تیم ایرانی نساجی، سپاهان و پرسپولیس هرکدام با یک تیم عربستانی همگروه بودند که این 6 رویارویی با یک مساوی و 5 باخت تمام شد بدون اینکه حتی یک برد داشته باشیم.

در فصل قبل، یک برد، یک مساوی و 2 باخت برابر عربستانی‌ها داشتیم که تنها برد مربوط است به فولاد.

در فصل 2021، یک برد، یک مساوی و 4 باخت برابر تیمهای عربستانی نصیب‌مان شد. آن سال، این فقط استقلال بود که توانست آبروداری کند. آنها بودند که هم برد و هم مساوی را رقم زدند و نتیجه درخشان برد 5 بر 2 را برابر الاهلی در خاک عربستان ثبت کردند.

در فصل 2020، اوضاع کمی متعادل بود با 3 برد، یک مساوی (که در ضربات پنالتی رای به برتری پرسپولیس برابر النصر داد) و البته 3 باخت. البته این آمار با حذف یک باخت و یک مساوی شهرخودرو برابر الهلال بود که اگر کرونا نبود، اوضاع را مثل همیشه خراب می‌کرد. در آن فصل، استقلال توانست 3 صفر الاهلی را ببرد و پرسپولیس هم صاحب 2 برد یک گله در مصاف با التعاون شد.

* نگاه کلی

با احتساب جام در جام، جام باشگاه‌ها، لیگ قهرمانان و بازیهای پلی‌آف، 146 رویارویی بین تیمهای ایرانی و عربستانی ثبت شده است. 32 بازی بدون برنده تمام شده است. 55 بازی را تیمهای ایرانی برده و در 59 بازی هم، تیمهای عربستانی با دست پر، زمین را ترک کرده‌اند. تیمهای ایرانی 165 و تیمهای عربستانی 184 گل زده‌اند. بیشترین برد بین تیمهای ایرانی برابر رقبای عربستانی مربوط است به استقلال که 14 تا از 33 رویارویی‌اش را برده. بیشترین رویارویی را پرسپولیس انجام داده با 35 تقابل. و بهترین آمار متعلق است به نفت که 75 درصد مصاف‌هایش با عربستانی را برده است.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی