10 نکته درباره ستاره جدید استقلال؛ به «جلال‌‌الدین» خوش‌آمد بگویید

10 نکته درباره ستاره جدید استقلال؛ به «جلال‌‌الدین» خوش‌آمد بگویید

پایگاه خبری فوتبالی – خرید جدید بازیکن شناخته‌شده‌ای است اما زندگی او زوایای کمتر دیده شده هم دارد.

به گزارش فوتبالی، طرفداران استقلال، دیروز با یک خبر خوشحال کننده سورپرایز شدند. جلال‌‌الدین ماشاریپوف وینگر توانای ازبکستانی که در باشگاه پانسرایکوس یونان بازی می‌‌کرد به استقلال پیوست.

ماشاریپوف به احتمال زیاد بزرگ‌ترین شکار استقلال در نیم‌فصل زمستانی است. چون بعید به نظر می‌رسد در این نیم فصل بازیکنی بهتر از جلال‌الدین به استقلال بیاید. البته او در ابتدای فصل هم مذاکرات خوبی با استقلال داشت اما به شکل عجیبی از این تیم دور شد و به یونان رفت.

حالا اما چند ماه بعد از آن مذاکره بی‌سرانجام ماشاریپوف پیراهن آبی استقلال را بر تن کرده است. درست یک روز بعد از آن که پنالتی‌اش را در مقابل قطر از دست داد و ازبکستان از رسیدن به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا باز ماند. حالا بد نیست چند نکته جذاب و کمتر شنیده‌شده درباره او را مرور کنیم.

اولین بازی رسمی ملی در مقابل ایران

ماشاریپوف با درخشش در تیم‌‌های لوکوموتیو و پاختاکور به تیم ملی ازبکستان دعوت شد. اولین بار در بازی دوستانه مقابل عراق 6 دقیقه پیراهن تیم ملی را پوشید اما اولین بازی رسمی‌اش با پیراهن ازبکستان در روز 15 مهر 1395 و در بازی با ایران بود. ایران آن مسابقه را تک گل سید جلال حسینی برد.

ناکامی محض مقابل تیم ملی ایران

ماشاریپوف تا امروز 5 بار با پیراهن تیم ملی ازبکستان مقابل ایران بازی کرده است. اما نه توانسته گلی به ایران بزند و نه توانسته پیروزی مقابل ایران را تجربه کند. 4 باخت و یک تساوی حاصل بازی‌های او در مقابل تیم ملی ایران بوده است.

خاطره تلخ از پرسپولیس

ستاره جدید استقلال یک خاطره بد از پرسپولیس دارد. در روز 9 مهر 1399 و در بازی مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا فصل 2020 پاختاکور با پرسپولیس بازی کرد. در دقیقه 15 این مسابقه ماشاریپوف با یک خطای شدید و البته غیر عمدی کمال کامیابی‌نیا را نقش بر زمین کرد. داور مسابقه پس از بازبینی صحنه، تصمیم به اخراج ماشاریپوف گرفت.

شماره 7 تقدیم به رونالدو

ماشاریپوف از سال 2021 تا سال 202 برای تیم النصر بازی کرد. او در تیم النصر پیراهن شماره 7 را می‌پوشید. اما وقتی کریستیانو رونالدو به النصر پیوست ماشاریپوف پیراهن شماره 7 را به فوق ستاره پرتغالی داد و خودش پیراهن شماره 77 را پوشید.

با 3 تیم علیه 5 باشگاه ایرانی

ستاره جدید ایرانی بارها و بارها مقابل تیم‌های باشگاهی ایران بازی کرده است. او با پیراهن پاختاکور مقابل تیم‌های نفت تهران (دو بار)، تراکتور (دو بار)، پرسپولیس (3 بار) و شهر خودرو و استقلال یک بار بازی کرده است. با پیراهن النصر یک بازی مقابل تراکتور انجام داده است و با لباس لوکوموتیو دو بار مقابل استقلال قرار گرفته است.

مقابل استقلال پاس گل داده است

جلال‌الدین در 12 باری که با پیراهن تیم‌های مختلف مقابل تیم‌های ایرانی بازی کرده آمار چندان خوبی از خودش به جا نگذاشته است. او با لباس پاختاکور در دو بازی با شهر خودرو موفق به زدن یک گل و ارسال دو پاس گل شده است. یک بار هم با پیراهن لوکوموتیو در مقابل استقلال پاس گل داده است.

فقط با النصر قهرمان نشد!

ستاره جدید استقلال با همه تیم‌های قبلی‌اش قهرمانی را تجربه کرد به جز با بزرگ‌ترین تیم یعنی النصر عربستان. ماشاریپوف با پاختاکور و لوکوموتیو قهرمان سوپرلیگ، جام حذفی و لیگ ازبکستان شد. با شباب الاهلی هم قهرمان لیگ‌کاپ و جام پادشاهی امارات شد. در دوران حضور در النصر قهرمانی به دست نیاورد. بعد هم النصر ولخرجی کرد و ستاره‌های گران‌قیمت خرید و ماشاریپوف از این تیم رفت.

محبوبیت در حد لالیگا

بدون هیچ تردیدی می‌تواند ادعا کرد که جلال‌الدین ماشاریپوف محبوب‌ترین فوتبالیست کشور ازبکستان در حال حاضر است. حتی از دست دادن پنالتی در بازی حساس مقابل قطر هم خدشه‌ای بر این محبوبیت وارد نکرده است. هواداران تیم ملی ازبکستان پس از این اتفاق سعی کردند به او دلداری بدهند. مثلا یک نفر برای او نوشت: «تو شاه شاهان هستی جلال‌الدین، ما در کنارت هستیم».

حسرت بزرگ؛ به حقش نرسید!

ماشاریپوف یکی از بزرگ‌ترین استعدادهای فوتبال ازبکستان بود. درخشش او در لوکوموتیو و پاختاکور این امیدواری را نزد ازبک‌ها به وجود آورد که قرار است یک ستاره دیگر در حد سرور جباروف ظهور کند. اما به نظر می‌رسد او به سطحی که لایقش بود نرسید. برخی معتقدند یکی دو انتقال اشتباه مثب رفتن به النصر و پس از آن به پانسرایکوس مانع رشد او شد.

جلال‌الدین؛ مرد خانواده

بازیکن جدید استقلال متاهل است. او همسر و دو فرزند دارد و به شدت پایبند خانواده‌اش است. در عین حال ارتباط نزدیک با پدر و مادرش را هم حفظ کرده است. ماشاریپوف با پدر و مادرش به سفر حج مشرف شده است و در این سال‌ها نشان داده است یک شخصیت بااخلاق و دوست‌داشتنی دارد.

1359