با اضافه شدن کارت آبی، کدام‌ تیم در انگلیس بیشتر از همه ضرر می‌کند؟

با اضافه شدن کارت آبی، کدام‌ تیم در انگلیس بیشتر از همه ضرر می‌کند؟

پایگاه خبری فوتبالی- به زودی یک کارت جدید به نام کارت آبی به قوانین فوتبال اضافه می‌شود که داوران از آن، برای جلوگیری از اعتراض و اتلاف وقت بازی استفاده می‌کنند.

به گزارش فوتبالی، در فصل جاری لیگ برتر انگلیس، رکورد تعداد کارت‌های زرد و قرمز از سال 1993، یعنی زمان تاسیس این لیگ، شکسته شد. به نظر می‌رسد داوران در فصل 2023/24 به دنبال شکستن رکورد تعداد کارت‌های زرد و قرمز در تاریخ لیگ برتر انگلیس هستند. پیش از آغاز فصل، جلسه‌ای میان داوران لیگ و اتحادیه فوتبال انگلستان تشکیل شد که در آن تصمیم گرفتند در برابر تخلفاتی همچون اتلاف وقت، سخت‌گیری بیشتری صورت بگیرد و باید اتخاذ چنین تصمیمی را در ثبت این رکورد دخیل بدانیم.

در جام جهانی 2022 قطر، اقداماتی در خصوص جلوگیری از اتلاف وقت صورت گرفت. تمامی وقت‎‌های تلف‌شده در نظر گرفته می‌شدند و هواداران شاهد وقت‌های اضافه طولانی بودند.

این فصل قبلاً شاهد رکورد تعداد کارت‌ها برای اعتراض بازیکنان و اتلاف وقت بودیم و این به افزایش بیش از 20 درصدی تعداد کارت‌ها در هر بازی از فصل گذشته کمک کرده است و این تغییر آنقدر چشمگیر است که فصل 2023-24 در حال حاضر رکورد بالاترین میانگین کارت در هر بازی را در اختیار دارد.

در هر مسابقه، به طور متوسط 4.4 کارت به جیب داوران خارج می‌شود، این در حالی است که پیش از این، رکورد برای فصل 1998/99 بود که در آن، 3.7 کارت در هر بازی داده می‌شد. فصل‌های 2016/17، 2022/23 و 2014/15 به ترتیب با میانگین 3.7 کارت، 3.6 کارت و 3.6 کارت در هر مسابقه، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وبسایت آماری اوپتا، به همین مناسبت گزارشی از تیم‌هایی که بیشترین کارت را از اعتراض به داور و اتلاف وقت دریافت کردند منتشر کرده است. طی این گزارش، بازیکنان چلسی 22 بار به‌خاطر اعتراض به داور مسابقه، کارت زرد دریافت کردند. منچستریونایتد با 18 کارت زرد، برایتون و نیوکاسل با 16 کارت زرد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. تیم‌های آرسنال، برنلی و لوتون در انتهای لیست قرار دارند؛ به گزارش داوران لیگ برتر، بازیکنان این تیم‌ها کمتر از سایر تیم‌ها به داوران معترض بودند.

استون ویلا در این فصل، همچون فصل گذشته بیشترین کارت زرد را به‌خاطر اتلاف وقت دریافت کرده است. امیلیانو مارتینز، گلر آرژانتینی در فصل قبل به تنهایی 6 کارت زرد برای اتلاف وقت دریافت کرد و نقش تاثیرگذاری در بالا رفتن آمار تیمش در این زمینه داشت.

ولورهمپتون و چلسی، مانند استون ویلا در این فصل 11 بار با کارت زرد به‌خاطر اتلاف وقت جریمه شدند. تیم‌های کریستال پالاس، منچسترسیتی، نیوکاسل و وستهام، هر کدام با 3 کارت زرد در رتبه‌های آخر این لیست قرار دارند.

جالب توجه است که بدانیم، لیورپول 8 کارت زرد به‌خاطر اتلاف وقت دریافت کرده که این عدد، 19 درصد از کل کارت‌های زرد دریافتی این فصل قرمزها را تشکیل می‌دهد. لیورپول در این زمینه، در لیگ برتر پیشتاز است. ترنت الکساندر آرنولد و داروین نونیز، هر کدام 3 بار برای تلف کردن وقت بازی کارت زرد گرفتند.

احتمالا به زودی، کارت آبی به قوانین فوتبال اضافه می‌شود، کارتی که برای اعتراض بازیکنان به داور و اتلاف وقت بازی در نظر گرفته شده و هر بازیکنی با آن مواجه شود، بایستی 10 دقیقه از زمین بیرون برود.

با این تفاسیر، به‌نظر می‌رسد چلسی بیش از هر تیم دیگری در لیگ برتر انگلیس به مشکل بخورد. نکته جالب اینجاست که مائوریتسیو پوچتینو، سرمربی آرژانتینی چلسی، یکی از کسانی است که به قانون کارت آبی معترض است!

1428