ده نکته از استقلال - شمس‌آذر در ورزشگاه آزادی؛ نمایش قهرمانانه تا دقیقه هشتاد!

ده نکته از استقلال - شمس‌آذر در ورزشگاه آزادی؛ نمایش قهرمانانه تا دقیقه هشتاد!

پایگاه خبری فوتبالی- یک: بازی کردن در فضای رقابت برای قهرمانی استرس زیادی دارد. استقلالیها ده دقیقه پایانی بازی دیشب را تا پای سکته رفتند و برگشتند، به مو رسیدند اما از هم نگستند. البته این عادت استقلال است که علاقه زیادی به سخت شدن کار دارد.

دو: استقلال تا اینجای فصل در لیگ برتر و جام حذفی ۱۶ تا گل خورده که هشت تای آنها از مس رفسنجان و شمس‌آذر بوده ،هر کدام چهار تا . ویژگی مشترک این دو تیم رفتار و منش سرمربیان آنها و فوتبال تهاجمی‌شان است. انگار استقلال برعکس پرسپولیس مقابل تیمهایی که باز بازی می‌کنند بیشتر به مشکل می‌خورد. چرا؟ چون استقلال تیم ضدحمله‌زنی نیست.

سه: فوتبال آبیها تا دقیقه ۸۰ یک نمایش قهرمانانه بود که با حضور هواداران فضای مثبتی را برای یورش به سمت جام مهیا کرده بود. اما شل‌گرفتن و تفکر اینکه کار تمام شده بدترین آفت برای هر تیمی است. به قول مهدی هاشمی‌نسب بازیکن استقلال از نظر ذهنی بیشتر باید آماده بازی در این تیم باشد تا از نظر بدنی.

چهار: هر دقیقه‌ای از بازی که ماشاریپوف تعویض می‌شود ریتم تیم استقلال می‌خوابد. با احترام به بقیه بازیکنان استقلال، جلال‌الدین ماشاریپوف کلا در یک کلاس دیگر بازی می‌کند. به فوتبال او دقت کنید توپ لو نمی‌دهد، آگاهی محیطی‌اش روی صد است و همیشه بهترین انتخاب را برای پاس دادن دارد. طرفداران استقلال آرزو می کنند، ماشاریپوف تعویض نشود.

پنج: شمس‌آذر با فروش اعرابی و جعفری به سپاهان و تراکتور عملا نسبت به نیم‌فصل اول تیم ضعیف‌تری شده است با همه اینها تفکر دقیقی فوتبال تهاجمی و پرس از بالاست، اینکه شما با ترس بازی نمی‌کنید و ابایی از باختن ندارید بسیار قابل احترام است. جایگاه این تیم در جدول بسیار فراتر از بودجه و ظرفیت این تیم است که باید آن را به حساب تفکرات سرمربی این تیم بگذارید.

شش: بازگشت مهرداد محمدی به اوج در هفته‌های پایانی لیگ بهترین خبر برای آبیهاست. بازیکنی که مدتها از فرم خوب ابتدای فصلش فاصله گرفته‌ بود و به نیمکت تبعید شده بود سه هفته است دوباره جایگاهش را پس گرفته و دیروز هم با دو گل تأثیرگذاری‌اش را نشان داد. فراموش نکنید پست اصلی مهرداد وینگر است نه فوروارد و او امسال کلا در پست غیرتخصصی بازی کرده است.

هفت: بعضی بازیکنان زیر نظر بعضی مربیان انگار شکوفا می‌شوند و دوباره متولد می‌شوند، ابوالفضل جلالی نمونه بارز این مثال است. پیستون چپی که در تیم مجیدی و ساپینتو در اکثر بازیها ذخیره‌ بود در تیم نکونام به یک ستاره تبدیل شده که امضایش پای سی درصد گلهای این فصل استقلال حک شده است. از ورزشگاه که فوتبال ابوالفضل را ببینید کاملا لذت و هیجان فوتبال را در چهره‌اش می‌بینید.

هشت: دقیقی در کنفرانس قبل از بازی به توانایی استقلال در ارسالها و ضربات ایستگاهی اشاره کرده بود و جالب اینکه تیمش دو گل را از روی ارسالها دریافت کرد. در فوتبال خیلی‌ها می‌دانند تیم مقابل چگونه بازی می‌کند و نقاط قوتش کجاست اما توانایی مهارش را ندارند که این به کیفیت بازیکن برمی‌گردد.

نه: نبودن جوادنکونام کنار خط داشت برای استقلال گران تمام می‌شد، دیروز نکونام باید دستورات تاکتیکی‌اش را به کیانوش رحمتی که بغل دستش بود می‌گفت تا او به نیمکت برساند و از نیمکت به درون زمین برسد. همین پروسه و عدم ارتباط کلامی با بازیکنان از نظر ذهنی روی بازیکن تأثیر می‌گذارد.

ده: لیگ به نقطه‌ای رسیده که کوچکترین سوتی و گاف ممکن است قهرمان را جابجا کند. استقلال همین الان باید فکر کند پرسپولیس ۷۰ امتیازی است و آنها باید برای قهرمانی به امتیاز ۷۱ برسند. در هفته‌ای که لیگ به دلیل برگزاری جام حذفی تعطیل خواهد بودآبیها ۱۲ روز فرصت دارند تا با یک ریکاوری خوب آماده بازی با تراکتور بحران‌زده شوند.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی