مالک جدید باشگاه استقلال را بشناسید؛ پرسودترین مجموعه اقتصادی ایران!

مالک جدید باشگاه استقلال را بشناسید؛ پرسودترین مجموعه اقتصادی ایران!

پایگاه خبری فوتبالی- مالک جدید باشگاه استقلال یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های اقتصادی ایران و خاور میانه است.

به گزارش فوتبالی، در آستانه آخرین فرصت AFC برای تعیین مالکیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، امروز این اتفاق افتاد و دو باشگاه به دو مجموعه متفاوت واگذار شدند و به این ترتیب مالکیت دو باشگاه از هم جدا شد. 85 درصد از سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیومی متشکل از بانک‌های شهر (30 درصد)، ملت (20 درصد)، تجارت (20 درصد)، صادرات (5 درصد)، رفاه (5 درصد) و اقتصاد نوین (5درصد) انتقال پیدا می‌کند

همچنین 85 درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه آن شامل پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی پارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خریداری شد.

از روز اولی که خبر واگذاری دو باشگاه به این دو مجموعه منتشر شد کنجکاوی رسانه‌ها و طرفداران این دو تیم درباره مالکان جدید بالا رفت. البته این کنجکاوی درباره مالک جدید باشگاه استقلال بیشتر بود. چرا که درباره بانک‌ها که مشتری پرسپولیس هستند ابهامات زیادی وجود ندارد اما پتروشیمی خلیج فارس علیرغم بزرگی و اهمیت فعالیت اقتصادی‌اش، در میان اهالی ورزش و به ویژه فوتبال چندان شناخته شده نیست.

در صدرِ موفق‌ترین‌ها

پتروشیمی خلیج فارس یک مجموعه بزرگ متشکل از شرکت‌های تولیدی، مهندسی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، آموزشی و خدماتی است که در سال 1389 با مدیریت دولتی تاسیس شد اما در سال 1392 به بخش خصوصی واگذار شد. این مجموعه در 13 استان فعالیت دارد و بر اساس رده‌بندی جهانی در رده دوم خاورمیانه و در رده ۲۷ شرکت‌های پتروشیمیایی جهان قرار دارد. ارزش بازاری آن هم معادل ۱۳۲۰ هزار میلیارد تومان است. پتروشیمی خلیج فارس در خبری که بهمن ماه سال گذشته منتشر شد رتبه اول در زمینه صادرات، ارزشِ بازار، سودآوری و ارزش افزوده در میان 500 شرکت ایران به دست آورده است.

معروف‌ترین مدیر پتروشیمی خلیج فارس کیست؟ 

هیات مدیره شرکت پتروشیمی خلیج فارس 5 عضو دارد. بیژن چگنی رییس هیات مدیره است. محمدرضا مهرافشان، حسن تقوی گنجی و ولی‌الله حاجی‌پور اعضای هیات مدیره هستند. اما مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره شناخته‌شده‌ترین مدیر این هلدینگ است. عبدالعلی علی عسگری قبلا رییس سازمان صدا وسیما بود. او از اردیبهشت 1395 تا مهر 1400 ریاست این سازمان را بر عهده داشت. مدتی پس از پایان دوران ریاستش به عضویت پتروشیمی خلیج فارس درآمد و به عنوان مدیر عامل این مجموعه معرفی شد. فوتبالی‌ها می‌‌دانند که او عموی حمیدرضا علی عسگری بازیکن اسبق پرسپولیس هم هست.

واکنش هواداران استقلال؛ فعلا خوشحال هستند

بعد از جستجوهای اولیه درباره پتروشیمی خلیج فارس هواداران استقلال یک شناخت ابتدایی از مالک جدید این باشگاه پیدا کردند و به نظر می‌رسد از این واگذاری خوشحال و راضی هستند. به هر حال بزرگ‌ترین مشکل استقلال (و پرسپولیس) در همه این سال‌ها تامین منابع مالی و بودجه مناسب بوده است و ظاهرا با وضعیتی که پتروشیمی خلیج فارس دارد می‌تواند این مشکل را حل کند. اما این فقط ظاهر قضیه است و برای روشن شدن استراتژی مالک باشگاه در قبال تیم فوتبال استقلال باید کمی صبر کرد. در شرکت‌‌هایی با این حجم از گردش مالی و تنوع بیزینس، طبیعتا نظارت‌ها هم بیشتر و سخت‌گیرانه‌تر است و البته از فصل آینده قرار است فیرپلی مالی در فوتبال ایران اجرا شود و به همین دلیل، آنطوری که هم که همه فکر می کنند، باشگاهها نمی توانند خارج از فیرپلی مالی، فعالیت کنند.

1359