انتقاد از تعویض‌های اوسمار؛ تاکتیکی بود یا از روی ملاحظه؟

انتقاد از تعویض‌های اوسمار؛ تاکتیکی بود یا از روی ملاحظه؟

پایگاه خبری فوتبالی- پس از شکست در ضربات پنالتی مقابل آلومینیوم، برخی از پرسپولیسی‌ها از سرمربی این تیم انتقاد کرده‌اند.

به گزارش فوتبالی، پرسپولیس شب گذشته در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی در اراک مقابل آلومینیوم قرار گرفت و بعد از تساوی 4 بر 4 در وقت‌های عادی و اضافه، در ضربات پنالتی با نتیجه 6 بر 5 شکست خورد و وداعی زودهنگام با جام حذفی داشت.

نکته عجیب درباره شکست پرسپولیس مقابل آلومینیوم این بود که پرسپولیس تا دقیقه 85 دو بر صفر میزبانش پیش بود اما در دقایق پایانی و تلف شده دو گل خورد و بازی به وقت‌های اضافه رفت. در وقت‌های اضافه هم پرسپولیس ابتدا دو گل زد و بازی 4 بر دو شد اما در دقایق 111 و 1+120 دو گل دریافت کرد و بازی مساوی شد.

در واقع پرسپولیس در این بازی دو بار با اختلاف دو گل از حریفش پیش افتاد اما نتوانست این برتری را حفظ کند و با رسیدنِ بازی به وقت‌‌های اضافه شکست خورد و از جام حذفی کنار رفت. در چنین شرایطی احتمالا انتقادها متوجه کادر فنی و سرمربی تیم می‌شود که با وجود برتری دو گله در دو مقطع از مسابقه نتواسته تیمش را به پیروزی برساند.

چیزی که باعث شده برخی منتقدان اوسمار ویرا را مقصر این اتفاق قلمداد واکنش‌های او به اتفاقات مسابقه به خصوص در تعویض‌ها بود. او بین دو نیمه سروش را رفیعی را بیرون کشید و وحید امیری را به زمین فرستاد. در دقیقه 59 مهدی ترابی را از زمین خارج و سینا اسدبیگی را جایگزین او کرد.

در 10 دقیقه پایانی هم محمد خدابنده‌لو، عبدالکریم حسن و اوستون اورونوف را بیرون کشید و به جای آنها، فرشاد فرجی، علی نعمتی و میلاد سورگی را به زمین فرستاد. بعد از این تعویض‌ها بود که آلومینیوم توانست دو گل بزند و بازی را به وقت‌های اضافه ببرد. البته گل سوم پرسپولیس را اسدبیگی زد و پاس گل چهارم را هم سورگی به عیسی آل کثیر داد اما تعویض‌های اوسمار باعث شد پرسپولیس در کار دفاعی ضعیف شود.

به نظر می‌رسد اوسمار وقتی پرسپولیس دو بر صفر پیش افتاده بود خیالش از پیروزی راحت شده است و به همین دلیل تا دقیقه 83 هر 5 تعویض خودش را انجام داد. در واقع قرار بود پرسپولیس فقط در دقایق پایانیِ 90 دقیقه و چند دقیقه وقت تلف شده با این ترکیب بازی کند اما مساوی شدنِ بازی باعث شد پرسپولیس ناچار شود حداقل 30 دقیقه دیگر با این ترکیب ناهماهنگ بازی کند.

پرسپولیس البته در وقت‌های اضافی دو گل زد اما باز هم در دقایق پایانی دو گل خورد. اوسمار در نشست خبری پس از مسابقه خودش اعتراف کرد که تیمش در کار دفاعی دچار مشکل شده بود. اما این موضوع را که با تعویض‌هایش پرسپولیس را ضعیف کرده است نپذیرفت.

اوسمار در این باره گفت: «با همین بازیکنان تعویضی توانستیم در وقت‌های اضافه دو گل بزنیم و جلو بیفتیم. امروز مشکل ما در بخش هجومی نبود، بلکه در بخش دفاعی مشکل داشتیم. در بازی حذفی نمی‌توانیم یک گل در دقیقه ۹۵ و یک گل در دقیقه ۱۲۰ بخوریم.» 

البته دست اوسمار در این بازی برای تعویض کردن چندان باز نبود. چون بازیکنانی مثل امید عالیشاه، وحدت هنانوف و سعید صادقی به دلیل مصدومیت و بیماری در اختیار تیم نبودند. اما به نظر می‌رسد اوسمار در این بازی از روی ملاحظه و احتیاط، نیم‌نگاهی هم به بازیِ بعدی پرسپولیس مقابل سپاهان داشته است و قصد داشته با تعویض زودهنگام بعضی نفرات مثل سروش، ترابی و بعدتر اورونوف و عبدالکریم آنها را برای بازی با سپاهان هم به صورت آماده و سرحال در اختیار داشته باشد.

هر چند اوسمار این مساله را هم در نشست خبری رد کرد و گفت: «حتی یک لحظه هم به بازی سپاهان فکر نکردم. تمام تمرکز من روی این بازی بود و تعویض‌هایی هم که انجام شدند، برای این بازی بودند.» با این وجود نمی‌شود کتمان کرد که اوسمار و بقیه پرسپولیسی‌ها به بازی حساس با سپاهان هم فکر می‌کردند. چون این بازی حساس‌ترین بازیِ پرسپولیس تا پایان فصل است و نتیجه ان می‌تواند روی سرنوشت اوسمار در پرسپولیس موثر باشد.

1359