گزارش ویژه/ 10 اتفاق تاریخی رویارویی‌های سپاهان و پرسپولیس در لیگ برتر

گزارش ویژه/ 10 اتفاق تاریخی رویارویی‌های سپاهان و پرسپولیس در لیگ برتر

پایگاه خبری فوتبالی- پرسپولیس و سپاهان این هفته برای چهل و ششمین بار در لیگ برتر به مصاف هم می‌روند.

به گزارش فوتبالی، دیداری که پر بوده از صحنه‌های ویژه و خاص که به گوشه تاریخ این بازی، سنجاق شده است.

«فوتبالی» این 10 بازی و لحظه را به عنوان تاریخی‌ترین انتخاب کرده است.

* 26 دی 1382

بازی برگشت سومین دوره لیگ برتر در نقش جهان. پرسپولیس که با گل محمود کریمی عقب بود، کامبک زد و 2 یک برد. گل اول را پژمان جمشیدی زد که به دلیل قطع برق ورزشگاه، پخش نشد و گل دوم را افشین پیروانی با دست. سالها بعد، علی خسروی که داور بازی بود، فاش کرد باید این گلِ هند را مردود می‌کرد. بعد از سوت پایان، فریادهای فرهاد کاظمی که معتقد بود برای بیرون آوردن رقیب از بحران، تیمش را قربانی کردند در نقش جهان پیچید.

* 10 دی 1386

پایان نیم‌فصل اول هفتمین دوره لیگ برتر به میزبانی فولادشهر برگزار شد. نسخه تیم قطبی در 3 دقیقه پیچیده شد: محمد نصرتی دقیقه 37 گل به خودی زد و 3 دقیقه بعد، عماد رضا دروازه آنها را باز کرد. گل دقیقه 80 عباس آقایی فقط برای کاهش فاصله بود. تراژدی اما بعد از بازی مشخص شد: از دست رفتن بینایی چشمان سرباز احمدی به دلیل پرتاب ترقه و نارنجک هواداران دو تیم.

* 28 اردیبهشت 1387

احتمالا مهمترین و خاص‌ترین لحظه رویارویی‌های دو تیم در این بازی رقم خورد: بازی برگشت لیگ هفتم. سپاهانِ ویرا با یک مساوی قهرمان می‌شد ولی پرسپولیسِ قطبی حتما باید 3 امتیاز را می‌گرفت. و این اتفاق در دقیقه 7+90 افتاد و با ضربه سر سپهر حیدری. تا پیش از آن، بازی با گلهای خلیلی و حاج‌صفی، مساوی دنبال می‌شد. 

سعید مظفری‌زاده، داور بازی، 15 سال قبل از ابداع وقت‌های اضافه طولانی توسط فیفا در جام جهانی 2022، آن را در لیگ برتر ایران انجام داد.

* 8 آذر 1389

این، احتمالا عجیب‌ترین کامبک تاریخ لیگ برتر است؛ اینکه تیمی در خانه برد یک صفر را با باخت 4 یک عوض کند. پرسپولیس با گل دقیقه 30 تیاگو فراگا از مهمان جلو افتاد. ابراهیم توره دقیقه 40 بازی را به تساوی کشید و سپس در نیمه دوم، طوفان سپاهان همه چیز را به هم ریخت. هادی عقیلی و رضا عنایتی از روی نقطه پنالتی گل زدند و خسرو حیدری بعد از اینکه یک نیمه را با توپ دوید، اولین گلش در تاریخ لیگ برتر را زد و سپاهان با نتیجه 4 یک برنده شد.

* 2 مهر 1391

بازی رفت لیگ دوازدهم نه به واسطه برد 2 صفر سپاهان در خانه که به دلیل مشکل عجیب بازیکنان پرسپولیس در یادها مانده: آب‌های آلوده.

 بازیکنان مهمان در نیمه دوم، بارها به زمین افتادند و کار تا جایی پیش رفت که آنها نتیجه را هم از داور بازی می‌پرسیدند. آن اتفاق تا سالها، حل نشده بود تا بالاخره رویانیان، مدیرعامل آن زمان پرسپولیس، پارسال درباره‌اش حرف زد. سعید مظفری‌زاده، داور بازی، می گوید وقتی به محمد نوری گفته سپاهان با 2 گل جلوست، بازیکن پرسپولیس در جواب به او گفته:«مگه اونا گل زدن؟ کِی گل زدن؟ من چرا ندیدم؟»

* 30 شهریور 1392

بدون تردید این جنجالی‌ترین بازی تاریخ لیگ برتر است. همه چیز از اعلام پنالتی عجیب و غریب به سود سپاهان استارت خورد درحالیکه خطا باید به سود پرسپولیس اعلام می‌شد. میثم حسینی، اخراج شد و علی دایی با کلیدواژه «کارت به کارت» در کنفرانس خبری بعد از بازی، محسن قهرمانی را متهم به موضوعاتی عجیب و غریب کرد که بخش زیادی از آنها، بعدها اثبات شد.

* 22 مرداد 1394

بازی رفت لیگ پانزدهم در فولادشهر و دومین حضور برانکو روی نیمکت پرسپولیس برابر سپاهان. سپاهان، گل اول را زد ولی پرسپولیس به بازی برگشت و 2 یک جلو افتاد اما درنهایت سپاهان 4 بر 2 برنده شد. با این شکست، پرسپولیس برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر به قعر جدول سقوط کرد و روی پله آخر قرار گرفت.

* 28 بهمن 1395

سرنوشت این بازی را سوت‌های داور بازی و 3 پنالتی اعلام شده‌اش رقم زد. پنالتی اول اما چیز دیگری بود. خطا روی طارمی، قرمزها را صاحب پنالتی کرد. رضاییان پشت توپ ایستاد ولی به جای ضربه زدن، آن را به طارمی، پاس داد و پرسپولیس با حرکت «مسی سوارز» به گل اول رسید.ریکانی با پنالتی بازی را مساوی کرد ولی بازهم پرسپولیس به پنالتی رسید و این بار، رضاییان خودش ضربه زد و پاس نداد.

* 4 اسفند 1398

عجیب‌ترین اتفاقی که می‌توان برای یک بازی فوتبال، متصور شد در نقش جهان رقم خورد.میزبان حاضر نشد بازی کند و درنهایت باخت. هنوز هم کسی نمی‌داند هدف قلعه‌نویی و مشاورانش از رقم زدن این اتفاق چه بود ولی درنهایت مسعود تابش، تاوان داد و برکنار شد و 3 امتیاز بدون خونریزی به پرسپولیس رسید.

* 24 اردیبهشت 1401

هیچ چیز این بازی به دیگری ربط نداشت؛ رویارویی سپاهان و پرسپولیس در سیرجان! با برنده‌ای به نام استقلال!. دو تیم به دلیل تنبیه انضباطی حق میزبانی نداشتند بنابراین بازی به سیرجان منتقل شد. سپاهان این بازی را 2 یک برد و همین نتیجه قهرمانی تیمِ بدون باخت مجیدی را قطعی کرد.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی