معروف ترین ورزشکاران چپ دست تاریخ؛ از بیل راسل تا پاکیائو و رافا نادال

معروف ترین ورزشکاران چپ دست تاریخ؛ از بیل راسل تا پاکیائو و رافا نادال

وبسایت رسمی برنامه نود - آلبرت انیشتین، لئوناردو داوینچی، آمادیوس موتزارت، بیل گیتز، ناپلئون و ... برخی از معروف ترین شخصیت های چپ دست دنیا هستند اما تاریخ ورزش هم چپ دست های معروفی را به خود دیده است.

به گزارش وبسایت نود، 13 آگوست به عنوان روز بین المللی چپ دست ها نامگذاری شده است. علت این نامگذاری این است که بیشتر امکانات برای اکثریت مردم جهان که راست دست هستند مهیا شده است. چپ دست ها چیزی بین 10 تا 15 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

در دنیای ورزش هم چپ دست های زیادی موفق شده اند. چپ دست بودن باعث می شود حریفان که اکثرا راست دست هستند نتوانند حرکات یار مقابل را پیش بینی کنند. به طور مثال رافا نادال، تنیسور اسپانیایی از این مزیت تا جایی که توانسته بهره برده است.

مارک اسپیتز، یکی از بهترین ورزشکاران و شناگران تاریخ که در المپیک 1972 مونیخ هفت مدال طلا به گردن آویخت، چپ دست بود. بیب راث، بازیکن بیسبال که در سال 1936 نامش در تالار افتخارات ثبت شد دیگر ورزشکار چپ دست معروف تاریخ است.

مانی پاکیائو، یکی از بهترین بوکسورهای حال حاضر اغلب از دست چپش برای حمله به حریفانش استفاده می کند. این مسئله باعث می شود که پیش بینی حرکات و دفاع کردن مقابل این بوکسور فیلیپینی مشکل باشد. جو فریزر، یکی از معروف ترین بوکسورهای تاریخ که رکورد 32 پیروزی 5 شکست را از خود به جای گذاشته بهترین ضرباتش را با دست چپ زده و حتی محمدعلی هم از ضربات وی در امان نبوده است.

در رشته تنیس، رافا نادال را می توان معروف ترین ورزشکار چپ دست دانست که پیش بینی ضرباتش برای حریفان بسیار سخت است. به همین خاطر است که حریفان زمانی که می خواهند مقابلش بازی کنند از رباتی استفاده می کنند که ضربه با دست چپ را برایشان شبیه سازی کند.جان مک انرو هم که مثل نادال چپ دست بود به رکورد 77 جام در دوران فعالیتش دست پیدا کرد.

در دنیای موتورسواری آیرتون سنای برزیلی که در سن 34 سالگی در مسابقات سن مارینو فوت شد و سه دوره قهرمان جهان شده است هم چپ دست بود. والنتینو روسی، موتور سوار سرشناس که 9 دوره قهرمان جهان شده هم چپ دست است.

در رشته راگبی، استیو یوانگ، اولین کوارتربک چپ دست تاریخ بود که عنوان بهترین بازیکن سوپربول را از آن خود کرد. او شش فصل رکورد بهترین پاسور لیگ را از آن خود کرد و سه دوره قهرمان مسابقات راگبی شد. مایکل ویک در حال حاضر یکی از بهترین چپ دست های این رشته است.

در رشته گلف، فیل میکلسون تنها ورزشکار چپ دست تاریخ است که توانسته گرنداسلم را فتح کند.  باب چارلز نیوزیلندی هم به عنوان یک چپ دست قهرمان " اوپن چمپیونشیپ" در سال 1963 شد.

در رشته بسکتبال، بیل راسل چپ دست را هم می توان یکی از بهترین های تاریخ NBA دانست. دیوید رابینسون، نیت آرچیبالد و تونی کوکوچ هم چپ دست بودند اما هیچ کدام به رکورد راسل نزدیک نشدند.  کریس بوش و مانو جینوبیلی هم در میان بسکتبالیست های فعلی چپ دست هستند. نکته جالب این است که لبران جیمز، بسکتبالیستی که تقریبا همیشه پرتاب هایش را با دست راستش انجام می دهد در زندگی عادی چپ دست است و با دست چپش امضا می دهد.

در رشته فوتبال که چپ دست بودن چندان مهم نیست می توان به اسطوره های چپ پا مثل مسی و مارادونا اشاره کرد. چپ پا بودن به آنها این مزیت را می دهد که با دریبل های غیرقابل پیش بینی مدافعان مقابل خود را جا بگذارند.

1140