رویارویی دوباره قرمزهای جزیره و فوران کینه ها؛ ما از هم متنفریم!

رویارویی دوباره قرمزهای جزیره و فوران کینه ها؛ ما از هم متنفریم!

وبسایت رسمی برنامه نود - تقابل لیورپول و منچستر یونایتد در هفته هشتم لیگ برتر و باز هم برجسته شدن یک دشمنی دیرین، آنها با افتخار می گویند که منفورترین پدیده برای یکدیگر هستند!

به گزارش وبسایت نود، مسابقه بزرگ تیم های لیورپول و منچستر یونایتد علاوه بر جذابیت های کلاسیک و همیشگی که ناشی از رقابت تاریخی دو شهر لیورپول و منچستر بوده، یک جذابیت مضاعف و تازه هم پیدا کرده است؛ تقابل یورگن کلوپ و ژوزه مورینیو دو تن از مربیان پیشرو در عرصه فوتبال مدرن. آقای خاص در داربی شهر منچستر به یکی از مربیان بزرگ یعنی پپ گواردیولا باخت در حالی که تقابل وی با پپ بیش از خودِ بازی مورد توجه رسانه ها قرار داشت.

منچستر یونایتد به منچستر سیتی باخت اما برای هواداران این باشگاه، آن باخت به تیم همشهری هرگز بدتر از شکست مقابل لیورپول نیست. هیچ اولویتی برای یونایتدی ها بالاتر از شکست دادن لیورپول وجود ندارد. البته یک سنجش علمی در این باره صورت نگرفته اما می توان همچنان با اطمینان گفت که هیچ تیمی برای هواداران اصیل منچستر یونایتد، نفرت انگیز تر از لیورپول وجود ندارد همان طور که برای لیورپولی ها نیز هیچ تیمی منفورتر از یونایتد نیست.

برخی اعتقاد دارند که نسل جدید هواداران باشگاه منچستر یونایتد که از روزهای اوج لیورپول و رقابت جدی این دو تیم چندان خاطراتی ندارند، منچستر سیتی را رقیبی جدی تر دانسته و درجه نفرت آنها از سیتی بیشتر است تا لیورپول! هواداران قدیمی تر منچستر یونایتد اعتقاد دارند که منچستر سیتی فاقد یک تاریخچه غنی بوده و این رقیب را چندان جدی نمی گیرند. البته آن طوری هم که یونایتدی ها می گویند، منچستر سیتی از لحاظ تاریخی بدون پشتوانه نیست زیرا آنها موفق شدند در سال 1968، مقام قهرمانی را از یونایتدِ سر مت بازبی بگیرند و یونایتدی ها برای جبران مافات، قهرمان اروپا شدند.

در آستانه جدال بزرگ با لیورپول، همچنان این پرسش مبهم وجود دارد که اکثریت هواداران منچستر یونایتد از چه تیمی تنفر بیشتری دارند؟ منچستر سیتی یا لیورپول؟ به هر حال در دوره رکود باشگاه منچستر سیتی طی دهه های 70، 80 و 90 میلادی، آتش نفرت بین هواداران دو تیم منچستر یونایتد و لیورپول شعله ور تر شد و حتی افت فاحش لیورپول از دهه 90 میلادی به بعد، ذره ای از این خشم و نفرت را در بین هواداران دو تیم کاهش نداد.

شاید این پرسش برای علاقه مندهای فوتبال وجود داشته باشد که چرا باید چنین دشمنی دیرینه ای بین دو باشگاه لیورپول و منچستر یونایتد وجود داشته باشد در حالی که دو شهر لیورپول و منچستر، کیلومترها از یکدیگر فاصله دارند. BBC چندی پیش یک مستند درباره این دشمنی دیرین ساخته و دلایل تاریخی آن را تشریح کرده که در ادامه، به بخش هایی از آن اشاره می شود.

دشمنی دیرین بین هواداران این دو تیم فقط به دلایل فوتبالی نیست. ساخت یک کانال کشتیرانی در شهر منچستر موجب آغاز یک دشمنی بین مردم این دو شهر شد. لیورپول یک شهر بندری است و به دریا راه دارد ولی منچستر از چنین موقعیت استراتژیکی برخوردار نبود و به همین دلیل، رونق اقتصادی در لیورپول جریان داشت و منچستری ها نیز همواره در حسرت این که چرا از چنین موهبتی برخوردار نیستند. احداث کانال کشتیرانی باعث شد تا به تدریج، شهر منچستر گوی سبقت را در عرصه اقتصادی و بازرگانی از بندر لیورپول برباید و بین مردم این دو شهر، نفرتی پدید آمد که به فوتبال نیز کشیده شد.

پس از انقلاب صنعتی، ابریشم خام در آسیاب های شهر منچستر می چرخید و ریسه می شد تا یک چهارم ابریشم دنیا توسط این شهر تأمین شود. اما این موضوع چه ربطی به لیورپولی ها داشت؟ ربطش این است که ابریشم خام از طریق مسیر ترانزیتی بندر لیورپول به منچستر منتقل می شد زیرا تکنولوژی ریسه ابریشم فقط در اختیار منچستری ها بود. پس از مدتی، منچستری ها تصمیم گرفتند که به جای پیمودن مسیر 30 مایلی تا لیورپول برای انتقال ابریشم، خودشان یک کانال دسترسی به آب های آزاد را در سال 1894 احداث کرده و با هزینه کمتری، صاحب مواد اولیه و خام شوند.

شاید با این توضیحات به درک بهتری از ریشه یک نفرت تاریخی رسیده باشید. اگر هواداران منچستر یونایتد از باشگاه همشهری یعنی منچستر سیتی متنفر هستند، به دلیل رقابت همیشگی دو باشگاه همسایه است ولی دشمنی یونایتدی ها با لیورپولی ها فرا تر از این مسائل و بسیار ریشه دار تر است. وقتی که باشگاه لیورپول طی یک دوره باشکوه 17 ساله بین فصل های 73-1972 تا 90-1989 به 11 عنوان قهرمانی لیگ، 3 جام حذفی، 3 جام اتحادیه، 4 جام باشگاه های اروپا و 2 جام یوفا دست یافت، آتش کینه بین این دو باشگاه شعله ور تر شد زیرا یونایتدی در همین مقطع زمانی فقط به 4 عنوان قهرمانی در جام حذفی رسیدند.

دوران شکوه یونایتد با فرگوسن بزرگ از ابتدای دهه 90 میلادی شکل گرفت و از آن به بعد، آن عده از هواداران شیاطین سرخ که 17 سال سیاه را زیر سایه لیورپول زندگی می کردند، دنیا را به کام خویش دیدند. آخرین جشن قهرمانی لیورپول در لیگ به سال 1990 مربوط می شود در حالی که یونایتدی ها در این بازه زمانی با رهبری فرگوسن به 13 عنوان قهرمانی لیگ برتر رسیدند. اولین قهرمانی یونایتد با فرگوسن در رقابت های لیگ، پس از 26 سال به دست آمد و جالب این که از آخرین قهرمانی لیورپول در لیگ نیز، 26 سال می گذرد!

فصل 14-2013 را به خاطر می آورید؟ یکی از معدود فصل هایی که طی دو دهه اخیر، لیورپول بالاتر از یونایتد در جدول رده بندی لیگ برتر قرار گرفت و هر دو بازی فصل، از سد شیاطین سرخ گذشت. شکست تحقیر آمیز یونایتدِ دیوید مویس در اولدترافورد با نتیجه 3-0 و آن لیورپول بدشانس که قهرمانی را در آخرین هفته ها از دست داد تا منچستر سیتی فاتح لیگ برتر شود. شاید برای اغلب یونایتدی ها، عدم قهرمانی لیورپول بسیار خوشحال کننده تر از تحمل قهرمانی سیتی بود!

برای هوادار یونایتد که در دهه 80 میلادی بزرگ شده، لیورپول یک کابوس است و بالعکس، همین قضیه برای لیورپولی های دهه 90 میلادی به بعد، صادق خواهد بود؛ کابوسی به نام یونایتد. پس از فصل 14-2013، هر گاه این دو تیم با یکدیگر رو به رو می شوند، هواداران یونایتد در تمسخر از دست رفتن قهرمانی لیورپول در هفته های پایانی که به دلیل سُر خوردن استیوی جرارد در دیدار با کریستال پالاس اتفاق افتاد، چنین آوازی را می خوانند:

تو تقریباً قهرمان لیگ شدی، تو تقریباً قهرمان لیگ شدی!

اگر یک یونایتدی هستید، وظیفه دارید تا ابتدا از لیورپول متنفر باشید، سپس از آرسنال، چلسی و لیدز یونایتد. اگر هم خیلی جوان هستید، به تنفر از منچستر سیتی فکر کنید! اگر یک لیورپولی هستید، فقط یک دشمن دارید که در 30 مایلی شما زندگی می کند و تاکنون، کینه هایتان همچون خودتان، ثابت قدم مانده است. پس از آن، می توانید کمی هم به دشمن بغل گوشتان فکر کنید، دشمنی در گودیسون پارک!

4464