خواندنی های آماری ساوتهمپتون - چلسی؛ «چهار»، عدد مقدس آبی ها!

خواندنی های آماری ساوتهمپتون - چلسی؛ «چهار»، عدد مقدس آبی ها!

وبسایت رسمی برنامه نود - چلسی در هفته دهم لیگ برتر به یک برد بسیار ارزشمند مقابل ساوتهمپتون دست یافت. نگاهی متفاوت خواهیم داشت به این بازی از دریچه آمار و ارقام

به گزارش وبسایت نود، چلسی با درخشش ادن هازارد و دیگو کاستا توانست یک برد ارزشمند را از جنوب جزیره به ارمغان برده و تیم قدرتمند ساوتهمپتون را در ورزشگاه سن مری شکست بدهد. ادن هازارد و دیگو کاستا در ادامه روند گلزنی های خویش، دروازه ساوتهمپتون را گشودند تا قدیس ها پس از 5 بازی بدون باخت اخیر، سرانجام تسلیم شوند. هازارد علاوه بر گلزنی، یک پاس گل هم داد. وی با گلزنی در این بازی، طی 9 بازی برای چلسی در فصل جاری، 5 گل زده است در حالی که طی 31 بازی فصل گذشته، فقط 4 گل زده بود.

ساوتهمپتون در 15 رویارویی اخیر با چلسی در لیگ برتر، فقط 2 بار پیروز شده و از سال 1997 به بعد، هر گاه میزبان چلسی بوده، گل خورده است. تا پیش از این بازی، آخرین باخت خانگی ساوتهمپتون در لیگ برتر، به بازی مقابل چلسی در فوریه 2015 مربوط می شد ولی آبی های غرب لندن توانستند پس از 9 بازی خانگی متوالی بدون باخت ساوتهمپتون، مجدداً یک شکست تلخ را به این تیم تحمیل کنند.

چهارمین برد متوالی در لیگ برتر، چهارمین کلین شیت متوالی در لیگ برتر و صعود به رتبه چهارم لیگ برتر. می توان عدد 4 را عدد مقدس آبی ها در این هفته دانست. بدین ترتیب، چلسی برای اولین بار از آوریل 2015 به چهار برد پیاپی در لیگ برتر و برای اولین بار از آگوست 2010 به 4 کلین شیت متوالی در لیگ برتر دست یافت تا دوباره در جمع مدعیان درجه یک قهرمانی قرار بگیرد. این دو تیم پس از لیورپول، بیشترین تعداد شوت داخل چارچوب را در فصل جدید لیگ برتر به ثبت رسانده بودند ولی ساوتهمپتون در این بازی فقط یک شوت داخل چارچوب زد تا از این حیث، عملاً از تاتنهام عقب بیفتد. چلسی با 7 شوت داخل چارچوب در این بازی، همچنان پس از لیورپول در رده دوم قرار دارد.

چلسی از لحاظ مقایسه کسب امتیاز در فصل جاری و فصل قبل، بیشترین پیشرفت را در بین کلیه تیم های حاضر در لیگ برتر داشته است. شاگردان آنتونیو کونته در جام اتحادیه مقابل وستهم شکست خورده و حذف شدند تا همه تمرکز این تیم روی لیگ برتر معطوف شود. چلسی نیز همچون لیورپول در مسابقات اروپایی حضور ندارد. آبی ها دقیقاً دو برابر فصل قبل امتیاز گرفته اند. (تا پایان هفته دهم لیگ برتر)

سوفیان بوفال در هفته نهم، برای اولین بار در لیگ برتر به میدان رفت و سپس یک گل زیبا را در جام اتحادیه برای ساوتهمپتون به ثمر رساند. او دومین هافبک گلزن در فصل گذشته لیگ فرانسه بود. همگان منتظر درخشش این بازیکن 23 ساله مراکشی در این بازی بودند اما چیز خاصی را طی حضور 30 دقیقه ای خود در میدان، به معرض نمایش نگذاشت.

آنتونیو کونته در این بازی مجدداً از همان سیستم 3-4-3 و ترکیب دیدار با منچستر یونایتد استفاده کرد و داوید لوئیز را در ترکیب اصلی قرار داد تا جان تری نیمکت نشین شود. خط دفاعی 3 نفره چلسی در 4 بازی اخیر لیگ برتر، حتی یک گل هم دریافت نکرده و خط حمله آبی ها، 11 گل زده است. عملکرد کم نظیر شاگردان کونته در هفته های اخیر

دیگو کاستا طی 11 بازی اخیر لیگ برتر، 9 گل زده است. او چهلمین گل لیگ برتری خویش را پس از انجام 64 بازی برای چلسی به ثمر رساند و تبدیل به ششمین بازیکن تاریخ لیگ برتر شد که با چنین سرعتی، به مرز 40 گل دست یافته است، حتی سریع تر از سرخیو آگوئرو. از طرف دیگر، ادن هازارد نیز برای اولین بار از آوریل 2015، در یک بازی، هم گل زد و هم پاس گل داد.

حضور کوکو مارتینا در ترکیب اصلی ساوتهمپتون و ویکتور موزس در ترکیب اصلی چلسی جالب توجه بود. موزس توانست بازی خوبش را با یک پاس گل تکمیل کند. نیمکت نشینی جان تری، برانیسلاو ایوانوویچ، ویلیان و اسکار دور از انتظار بود.

نکته عجیب این است که علی رغم تعداد پاس های بیشتر تیم چلسی در این بازی، بیشترین تعداد پاس توسط 3 بازیکن ساوتهمپتون داده شد. استیون دیویس، کوکو مارتینا و ژوزه فونته به ترتیب با 53، 53 و 52 پاس صحیح

بدون شک، مارکوس آلونسو سورپرایز بزرگ کونته در خط دفاعی بوده است. این بازیکن اسپانیایی پس از سپری شدن کابوس تصادف منجر به مرگ در سال گذشته، درخششی دور از تصور را در چلسی داشته و در این بازی، 7 قطع توپ، 3 تکل و 13 دوئل به نام وی ثبت شد.

مقایسه آماری بین دیگو کاستا و ادن هازارد؛

کاستا: 4 شوت، 2 شوت داخل چارچوب و یک گل، 18 پاس و دقت پاس 83%، 2 پاس کلیدی، نسبت دریبل موفق 75%، سه بار لو دادن توپ

هازارد: 3 شوت که هر 3 داخل چارچوب بود، یک گل و یک پاس گل، دقت پاس 83%، 47 پاس و دقت پاس 83%، 5 پاس کلیدی، نسبت دریبل موفق 33%، دو بار لو دادن توپ

درصد مالکیت توپ در کل 90 دقیقه بازی، اختلاف چندانی نداشت اما شروع ساوتهمپتون در این بازی، بسیار فجیع بود طوری که فقط 30% مالکیت توپ را در اختیار داشته و حتی کلود پوئل هم از نحوه بازی تیمش در اوایل بازی، گلایه مند بود.

4464