گزارش روز؛ چه کسی روی دوپینگ گسترده در المپیک لس آنجلس سرپوش گذاشت؟

گزارش روز؛ چه کسی روی دوپینگ گسترده در المپیک لس آنجلس سرپوش گذاشت؟

وبسایت رسمی برنامه نود - یک مقام ارشد سابق اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دو و میدانی اعتراف کرد، در جریان المپیک 1984 تعداد زیادی از نمونه‌های آلوده، مخفی شده‌اند.

به گزارش سایت نود، هر روز گزارش‌های متعددی از دوپینگ گسترده کشورهای مختلف در المپیک‌های گذشته منتشر می‌شود. بسیاری از مقامات عالی‌رتبه سابق ورزش جهان رفته رفته پرده از فعالیت‌های غیرقانونی نهادهای مسئول بر می‌دارند. در آخرین نمونه یک معاون ارشد اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دو و میدانی اعتراف کرد در جریان المپیک لس آنجلس، حداقل 12 نمونه آلوده در رشته‌های مختلف مخفی یا نابود شده‌اند. 

"اولان کسل" که سابقه کسب مدال طلا در دوی 4 در 400 متر امدادی المپیک 64 توکیو را برای آمریکا دارد، در گفت‌وگو با نسخه ژاپنی نشریه تایمز فاش کرد رئیس وقت این اتحادیه و رئیس وقت کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم به این مخفی‌کاری بزرگ گرفته‌اند. آقای "کسل" در این گفت‌وگو اعلام کرد "پریمو نبیولو" رئیس اتحادیه به او هشدار داده که نباید این تصمیم را فاش کند و برای حفاظت از آمریکا و المپیک این بحران باید پوشانده شود.

پیش از این یکی از اعزای سابق کمیته پزشکی کمیته بین‌المللی المپیک که نامش فاش نشد در گفت‌وگو با BBC گفته بود یک نفر در آن زمان به اطاق رئیس وقت این کمیته حمله کرد، درب اطاق را شکست و مدارک موجود را از بین برد.

ماه گذشته هم لس آنجلس تایمز در گزارشی فاش کرد مسئولان دانشگاه UCLA لس آنجلس (میزبان لابراتوار کنترل دوپینگ المپیک 84) برنامه‌های سازمان یافته‌ای برای پوشش دوپینگ داشته‌اند. یک عضو لابراتوار کنترل دوپینگ المپیک لس آنجلس به این نشریه گفته بود 5 نمونه از 9 نمونه‌ای که در این دانشگاه از بین رفته بود یا مخفی شده بود از داروهای آنابولیک استروئید استفاده کرده بودند؛ ماده‌ای که برای افزایش قدرت ورزشکاران استفاده می‌شود و جزو اولین داروهایی به شمار می‌رود که مصرف آن ممنوع شد. 

"نبیولو" در سال 99 از دنیا رفت. "سامارانچ" رئیس وقت کمیته بین‌المللی المپیک هم در سال 2010 از دنیا رفت. 

براساس گزارش‌های رسمی موجود از مجموع بیشتر از هزار نمونه گرفته شده در المپیک 84، 12 نمونه در رشته‌های والیبال، دو و میدانی، کشتی و وزنه برداری مثبت بوده است.

39046