آیا تیم ملی جدیدی مقابل سوریه می‌بینیم؟

آیا تیم ملی جدیدی مقابل سوریه می‌بینیم؟

به گزارش "ورزش‌ سه"،  تیم ملی تاکنون چهار دیدار از مرحله مقدماتی جام جهانی را با موفقیت پشت سر گذاشته و کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی سعی کرده تا در هر بازی استراتژی مناسب با نوع بازی حریفان را در نظر بگیرد.

بازی ابتدایی و تکیه به بازیکنان شناخته شده؛ در بازی مقابل تیم ملی قطر تیم ملی با ترکیب علیرضا بیرانوند در خط دروازه آغاز کرد؛ سید جلال حسینی، پژمان منتظری، رامین رضاییان و احسان حاج‌صفی 4 نفر خط دفاعی ایران در ترکیب 1-3-2-4 بودند؛ آندرانیک تیموریان و سعید عزت اللهی دو هافبک تدافعی؛ مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و اشکان دژاگه سه بازیکن میانی و سردار آزمون تک مهاجم ایران بود؛ ترکیبی که در بازی های آینده و با توجه به عملکرد بازیکنان، مصدومیت های به وجود آمده و تاکتیک تیم‌های حریف و البته کی‌روش دستخوش تغییر شد.

در دیدار مقابل قطر تیم ملی موفق به ارائه نمایش چشمگیری نشد و در دقایق انتهایی دیدار بود که روی اشتباه گلر تیم قطر و تیزهوشی کریم انصاری فرد و پرس او روی خط دفاع حریف، رضا قوچان نژاد موفق شد، یک گل ارزشمند را در دقایق پایانی به ثمر برساند؛ علیرضا جهانبخش در ادامه گل دوم را هم زد تا تیم ملی در روزی که از لحاظ تاکتیکی خوب نبود، سه امتیاز ارزشمند را در شروع مسیر کسب کند.

دیدار دوم و تغییرات به دو دلیل ضعف‌های انفرادی و تاکتیکی؛ دیدار دوم در کشور چین برگزار شد و تغییرات مداوم کی‌روش در ترکیب تیم ملی از همین دیدار آغاز شد. جایی که احسان حاج‌صفی به دلیل عملکرد نه چندان قابل قبول در دیدار مقابل قطر به نیمکت منتقل شد و میلاد محمدی جای او را در ترکیب گرفت. دیگر تغییر تیم ملی در خط دفاعی، جایگزینی مرتضی پورعلی گنجی بود که به خاطر آشنایی با بازی در کشور چین، به ترکیب اصلی رسید و جایگزین سیدجلال حسینی شد، البته مصدومیت منتظری باعث شد تا بار دیگر سیدجلال به ترکیب اصلی تیم بازگردد. وحید امیری هم جایگزین طارمی شد که در بازی مقابل قطر در سمت چپ کارایی لازم را در بخش حمله نداشت. کی‌روش در این دیدار سعی کرد تا ضمن جابه جایی در نفراتی که عملکرد خوبی نداشتند، ترکیبی را به میدان بفرستد که هم خوانی بیشتر با فوتبال سریع چین داشته باشد و عملکرد بهتری هم از بازیکنان تیم ملی از لحاظ تیمی نسبت به بازی گذشته دیدیم.

در ازبکستان تیم ملی به سرعت نیاز داشت؛ اما بیشترین تغییرات در ترکیب تیم ملی در بازی مقابل ازبکستان در این کشور رخ داد و کی‌روش با ترکیبی که به زمین فرستاد همه را غافلگیر کرد. ازبکستان طبق تحلیل هایی که روی بازی این تیم صورت گرفته بود، تیمی کند و البته مقتدر و جنگجو نشان می داد و سرمربی تیم ملی تصمیم گرفت ترکیبی را به زمین بفرستد که از لحاظ سرعتی سیستم تیم را بهبود بخشد؛ اضافه شدن قوچان نژاد و احسان حاج صفی به ترکیب اصلی در راستای همین تغییرات رخ داد و تیم ملی هم در نهایت موفق شد در یک بازی برتر نتیجه را به سود خود پایان دهد و از همان نقطه ای به ازبک ها ضربه بزند که در تمرینات روی آن کار شده بود.

کره و اضافه شدن آزمون و دژاگه برای داشتن قدرت در کنار سرعت؛ در دیدار مقابل کره جنوبی هم دو تغییر در ترکیب تیم ملی داشتیم؛ اضافه شدن اشکان دژاگه پس از رفع مصدمیت به جای مسعود شجاعی که در مقابل ازبکستان درخشیده بود و همینطور اضافه شدن سردار آزمون به جای قوچان نژاد؛ تغییراتی که نشان می داد سرمربی تیم ملی در این دیدار به دنبال بازی توامان سرعتی و قدرتی است تا از فاکتور برتری تیم کره جنوبی که سرعت بود، جلوگیری کند. کی روش باز هم در انتخاب ترکیب، موفق عمل کرد و تیم ملی سومین برد خود را در مقابل کره دشت کرد.

استراتژی مجهول کی‌روش برای دیدار مقابل سوریه؛ تیم ملی چند روزی است که در مالزی حضور دارد تا خود را آماده حضور در این دیدار کند. رطوبت 84 درصدی شهر سرمبان و بارش های سیل آسای این  کشور، نیاز به طراحی سیستمی منحصر به این دیدار را یادآوری می کند؛ موضوعی که بعید به نظر می رسد مربی باهوشی مثل کی روش به سادگی از کنار آن عبور کرده باشد. دیدار برابر سوریه و با توجه به اخبار موجود، در شرایط بارانی و در زمینی برگزار می شود که کیفیت مناسبی ندارد. سرمربی تیم ملی در این دیدار اگر بخواهد به مانند دیدارهای قبلی با استراتژی منحصر به هر دیدار پای به این میدان بگذارد، نیاز به بازیکنانی دارد که در درگیری های مستقیم و ضربات سر نسبت به حریف خود برتری داشته باشند و تیم ملی به نظر می رسد در این دیدار بیشتر به بازیکنانی نیاز خواهد داشت که بیش از تکنیکی بودن، از قدرت بیشتری برخوردار و در ضربات ایستگاهی برتری داشته باشند. موضوعی که به عنوان مثال احتمال حضور بازیکنی مثل کریم انصاری فرد را به رضا قوچان نژاد باهوش و فانتزی و همچنین مرتضی پورعلی گنجی را به پژمان منتظری که روی زمین تسلط بیشتری دارد در ترکیب ملی ارجح می کند.

با تمام این تفاسیر باید منتظر بمانیم و ببینیم که این بار سرمربی تیم ملی چه شگفتی هایی را در ترکیب تیمش نشان خواهد داد.