گفت و گو با مدیرعامل ملوان انزلی: من می دانستم صدور آی تی سی رایگان است/ فدراسیون نتوانست از من پول بگیرد

گفت و گو با مدیرعامل ملوان انزلی: من می دانستم صدور آی تی سی رایگان است/ فدراسیون نتوانست از من پول بگیرد

وب سایت رسمی برنامه نود- مدیرعامل سابق فولاد خوزستان و مدیرعامل فعلی ملوان بندر انزلی در گفت و گو با سایت نود به نکات جالبی درماجرای صدور آی تی سی اشاره می کند. او می گوید که چون قوانین را می دانسته فدراسیون فوتبال نتوانسته از او پولی بگیرد. مدیرعامل ملوان البته از ماجرایی که درباره بازیکن کراوت تیمش پیش آمده و همچنین جریمه یک میلیارد تومانی ملوان به شدت نگران است. گفت و گو با رضاییان را بخوانید:

آقای رضاییان، ظاهرا اوضاع ملوان خیلی خوب نیست و باید به زودی یک میلیارد تومان جریمه زوران را هم بدهید...

بله متاسفانه اوضاع زیاد خوب نیست و محکوم شده ایم. البته نرخ دلار هر روز تغییر می کند و هزینه جریمه ما هم تغییر می کند.

البته نرخ تغییرات زیاد بالا نیست، در هر حال شما بایستی تا 21-22 آذر پول را پرداخت کنید وگرنه ممکن است شش امتیاز از شما پول کسر شود یا اینکه ممکن است به دسته پایین تر سقوط کنید...

وکیل خارجی گرفته ایم و پیگیر هستیم.

وکیل می تواند جلوی سقوط ملوان یا کسر امتیاز را بگیرد؟شما باید پول را پرداخت کنید...

اگر پرداخت نشود، رای صادر می شود.

رای که صادر شده و به شما مهلت داده اند...

رای صادر شده اما اگر پرداخت نکنیم، استیناف می کنیم.

فکر می کنید در استیناف شانس داشته باشید؟ معلوم است که ندارید...

ببینید این بازیکن از ملوان منطقه آزاد به ملوان انزلی آمد و اصولا ربطی به ما نداشت اما چون فیفا فقط ملوان را می شناسد، ما را محکوم کرده است.

محکومیت های دیگری هم در راه است. مثل همین ماجرای بازیکن کروات که بی آی تی سی برای ملوان بازی کرده است و حالا فیفا هم فدراسیون فوتبال و هم باشگاه ملوان را می خواهد محروم کند.

آن که در زمان ما نبوده و فدراسیون فوتبال و مدیران وقت ملوان اشتباه کرده اند.

اما تاوانش را شما باید بدهید...

بله ما وارث اتفاق های بد گذشته هستیم. متاسفانه درباره جذب بازیکنان خارجی در فوتبال ایران تخلف ها و اشکالات زیادی صورت می گیرد.

یک سوال، چه زمانی که شما مدیرعامل فولاد بودید و چه زمانی که در ملوان مدیریت می کنید، آیا وقتی می خواستید بازیکن خارجی بگیرید، کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ از شما پولی به عنوان صدور آی تی سی می گرفت؟

ببینید من در دوره ای که در فوتبال بودم خودم کارهای تی ام اس و صدور آی تی سی را انجام می دادم. به همین دلیل قوانین را می دانستم. فیفا می گوید گرفتن پول برای صدور آی تی سی در هر صورتی ممنوع است و باید این کار رایگان صورت بگیرد.

ما با چند مدیرعامل صحبت کردیم و آنها گفتند که فدراسیون فوتبال از آنها پول گرفته است...

گفتم که، چون می دانستم که صدور آی تی سی رایگان است، از من پولی نخواستند.

کلا یعنی هیچ وقت پولی پرداخت نکردید؟

من یادم نمی آید اما می دانم که برای صدور آی تی سی بازیکنان به خارج از کشور، یعنی در زمان خروج پولی گرفته می شد. فکر کنم مصوبه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بود و این چیزها.

گرفتن این پول هم تخلف بوده است...

من دقیقا یادم نمی آید. در کل در فدراسیون فوتبال قوانین این شکلی زیاد است. بازیکنان از استانی به استان دیگر می رود باید 6 میلیون تومان به هیات فوتبال استان قبلی اش بدهد.چه برسد به اینکه بازیکن بخواهد به کشور دیگری برود. مدیران به شما درباره گرفتن پول چه گفته اند؟

گفتند که برای صدور آی تی سی 15 میلیون تومان پول می گرفتند و برای صدور آی تی سی به مقصد خارج از کشور، به نسبت قرارداد و تشخیص مهدی محمد نبی، دبیرکل وقت از 15 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان پول می گرفته اند...

فیفا گفته صدور آی تی سی در هر حالتی رایگان است. از اکتبر 2010 هم که در ایران آی تی سی الکترونیکی شد.قبلش هم نباید پول می گرفتند، بعدش هم نباید پول می گرفتند.

ظاهرا حضور بازیکنان خارجی بی کیفیت و بی آی تی سی برای برخی ها فرصت خوبی برای پول درآوردن شده است. ازمدیربرنامه گرفته تا اشخاصی داخل فدراسیون و سازمان لیگ...

الان شما نگاه کنید که چند بازیکن خارجی خوب در لیگ برتر ما بازی می کنند؟ بازیکنان بی کیفیت وارد فوتبال ایران می شوند و عده ای از کنارشان به نان و نوا می رسند. کسی هم نیست که نظارت کند. بیایید بررسی کنید که این همه مدیر برنامه مجوز دار و بی مجوز در فوتبال ایران چه می کنند.

تازه دو سال پیش هم آقای نصیرزاده قانونی به تصویب رساند که دلالی در فوتبال ایران آزاد شد...

مدیر برنامه خارجی با مدیر برنامه ایرانی قرارداد دارد. بازیکنان بنجل به فوتبال ایران معرفی می کنند. حالا یا آی تی سی ندارند یا کیفیت. بعد هم ده ها هزار دلار قرارداد می بندند و بازیکن می آید چند بازی می کند و می رود.من خودم زمانی که در فولاد بودم بازیکنان خوبی مثل عماد رضا و جان واریو و کارلوس(دروازه بان آن زمان فولاد) را به ایران آوردم.الان چند بازیکن خوب خارجی داریم؟ در هر پستی بررسی کنید و بازیکنان ایرانی بهتر از بازیکنان خارجی هستند که در فوتبال ایران حضور دارند.واقعا این بازیکنان خارجی با این قیمت ها نمی ارزند. همین الان فولاد خوزستان درگیر یک بازیکن کامرونی است که نمی تواند آن را به دلایل مشابه همین ماجراها، در تیم بازی بدهد.

خود شما هم که درگیر همین ماجرا هستید و ممکن است کسر امتیاز شوید یا سقوط کنید، اصلا ماجرای زوران به کنار همان بازیکن بی آی تی سی هم ممکن است برایتان دردسر ساز شود...

ماجرای بازیکن بی آی تی سی که مجموعه تخلفاتی از سوی فدراسیون فوتبال و بخش بین الملل فدراسیون و سازمان لیگ و مدیرعامل وقت ملوان صورت گرفته است.فکر می کنید فیفا ممکن است چه حکمی بدهد؟

در باره این کیس خاص یعنی بازیکن کروات، ممکن است فدراسیون و ملوان را از نقل و انتقال بازیکن بین المللی محروم کند...

ما که نه بازیکن می خواهیم بگیریم و نه بازیکنی می خواهیم ترانسفر کنیم. اما در کل دلالی در فوتبال ایران به مصیبت تبدیل شده، شما ببینید که تا کجا نفوذ کرده اند که برای بازیکن بدون آی تی سی، قرارداد می  بندند و کارت بازی صادر می کنند و تازه آی تی سی هم برایش صادر می کنند.

شما چه راه حلی برای این مشکلات دارید؟

اولا که باید با متخلفان به شدت برخورد شود. ثانیا اینکه الان بازار برزیل برای فوتبال ایران تبدیل به بازار کالای چینی شده است. همه فکر می کنند اگر از برزیل بازیکن بیاورند، می توانند قهرمان لیگ شوند. من خودم زمانی که مدیرعامل فولاد بودم پروفایل یک بازیکن برزیلی را به من دادند و گفتند که ستاره سائوپائولو بوده است. نامش را سرچ کردم در لیست بازیکنان برزیلی که داشتم، 1600 بازیکن با نام همان بازیکن وجود داشت. فیلمش را هم که دیدیم مربوط به ده سال قبل بود که آنها می گفتند مثلا سال 2012-2013 است. درحالیکه فیلم ها مربوط به سال 2001-2002 بود. همین است که یکی مثل عبدالله ویسی خودش به برزیل می رود و بازیکنان را می بیند تا کلاه سرش نرود. بازیکن خارجی هم که وارد ایران می شود در همان یکی دو روز اول تست ها زورش را می زند تا کیفیتش را نشان دهد اما بعدش از کیفیت خبری نیست. باید خیلی دقت کرد تا باشگاهها از نظر مالی ضرر نکنند.