ستاره آمریکایی پتروشیمی: مردم ایران می‌گویند ترامپ احمق است

ستاره آمریکایی پتروشیمی: مردم ایران می‌گویند ترامپ احمق است

وبسایت رسمی برنامه نود - سایت رسمی برنامه نود – جیمز وایت یکی از مشهورترین و بهترین بسکتبالیست‌های تاریخ ایران است. او که سابقه حضور در NBA را هم دارد در گفت‌وگو با یاهو از تجربه بازی در ایران و مشکلات اخیرش گفته است.

به گزارش سایت نود، یاهو اسپورت می‌نویسد:

ماه گذشته وقتی این خبر بزرگ منتشر شد جیمز وایت در خانه‌اش در واشنگتن دی.سی حضور داشت: رئیس جمهور دانلد ترامپ دستور منع موقت ورود اتباع 7 کشور بزرگ مسلمان به خاک آمریکا را صادر کرد. یک روز بعد ایران که یکی از کشورهای حاضر در لیست شامل ممنوعیت بود اعلام کرد اتباع آمریکایی تا اطلاع ثانوی اجازه ورود به این کشور را نخواهند داشت. وایت که اولین سال حضور در بسکتبال ایران را با لباس تیم پتروشیمی در سوپرلیگ این کشور سپری می‌کند آن زمان در حال استراحت بود و برنامه داشت یک روز بعد از اعلام خبر از سوی ایران به این کشور برگردد. او از خودش می‌پرسید: آیا می‌توانم به ایران برگردم؟یک تماس از طرف سرمربی تیم نگرانی‌های او را کاهش داد. وایت می‌گوید:

او به من گفت فکر می‌کنی دولت ما مثل دولت ایالات متحده‌‌ست؟ و گفت همه چیز درست خواهد شد. از لحظه‌ای که ترامپ انتخاب شد همه (در ایران) می‌گفتند او احمق است. آن‌ها فقط چیزی که در روزنامه‌ها می‌خوانند یا در تلویزیون می‌بینند را باور می‌کنند دقیقا مثل ما در کشور خودمان.

وایت یکی از دوجین بسکتبالیست آمریکایی به شمار می‌رود که در خاورمیانه بازی می‌کنند. بعضی‌ها مثل او تحت تاثیر دستور ترامپ قرار نگرفتند اما بعضی‌ها مثل او خوش‌‌شانس نبودند. روز دوشنبه گزارش دادیم که جوزف جونز و جی.پی پرنس دو بازیکن تیم دانشگاه آزاد نتوانستند از دبی وارد ایران شوند. اریک فیشر ایجنت این دو بازیکن گفت آن‌ها روز چهارشنبه اجازه ورود پیدا کرده‌اند و انتظار می‌رود تا پایان فصل در این کشور مشکلی نداشته باشند.

اضطرابی که آن‌ها تحمل کردند قابل درک است. ایجنت یک بازیکن درخواست مصاحبه درباره شرایط موکلش را به دلیل اینکه رسانه‌ای شدن محل حضور او برای سلامتی‌اش خطرناک بود رد کرد؛ این مسئله باعث تاسف است چون سابق بازی در این قاره بسیار مثبت است.  فیشر می‌گوید:

در زمانی که آن‌ها ایران بودند فضا بسیار مثبت بوده. مردم اینجا خون‌گرم هستند. آن‌ها جونز و پرنس را در آغوش می‌گیرند و عاشق بسکتبال هستند. من از آن‌ها پرسیدم تجربه حضور در ایران چیزی بود که فکر می‌کردید؟ آن‌ها گفتند شرایط آسان‌تر از چیزی است که آن‌ها فکر می‌کرده‌اند.

وایت که سال 2006 در راند دوم درفت توسط پرتلند ترل‌بلیزرز انتخاب شد و سه سال در NBA بازی کرد فضا را توصیف می‌کنید:

بیشتر مردمی که من با‌ آن‌ها برخورد کردم عاشق آمریکا هستند. بیشترین چیزی که آن‌ها می‌گویند این است که عاشق آزادی هستند. اینجا قوانین زیادی وجود دارد و من درک می‌کنم چرا.

وایت 34 ساله می‌گوید هم‌تیمی‌های او باور نمی‌کنند که روزی در NBA بازی کنند اما درباره آن رویا پردازی می‌کنند:

آن‌ها همه جور سوالی درباره وقتی که من آنجا بازی می‌کردم و کسانی که با آن‌ها بازی می‌کردم می‌پرسند. آن‌ها با کارهایی که بازیکن‌های NBA انجام می‌دهند شگفت‌زده می‌شوند. آن‌ها درحال حاضر بازیکنی که استعداد کافی برای بازی در این لیگ را داشته باشد ندارند اما در نهایت خواهند داشت.

وایت می‌گوید یکی از دستیارهای سرمربی تیمش برای شرکت در کلینک‌های آموزشی به آمریکا سفر می‌کند. او می‌گوید سرمربی تیم گرین کارت دارد و امیدوار است روزی بتواند در آمریکا مربیگری کند. وایت می‌گوید دستور ترامپ باعث نگرانی این افراد شده است.

اگر شرایط خصومت آمیز بین دو طرف باقی بماند، بازیکن‌های آمریکایی که در ایران، عراق و سایر کشورها حضور دارند آسیب خواهند دید. وایت می‌گوید هرگز نگران امنیت نبوده:

این مسئله هیچ‌وقت مطرح نبوده؛ هیچ‌وقت. مردم اینجا مردم خوبی هستند اما مردم همیشه از تفاوت‌هایی که بین خودشان و مردم دیگر وجود دارد می‌ترسند به همین دلیل ما احساس می‌کنیم مردم خاورمیانه آدم‌های بدی هستند. آن‌ها آدم‌های بدی نیستند.

39046