رانیری به دنبال حماسه ای دیگر؛ «فرار از سقوط»!

رانیری به دنبال حماسه ای دیگر؛ «فرار از سقوط»!

وبسایت رسمی برنامه نود - لستر سیتی مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر، در سیاه ترین روزهای ممکن به سر می برد. چرا روباه ها به این مصائب دچار شده اند؟

به گزارش وبسایت نود، وقتی که لستر سیتی در فصل گذشته لیگ برتر به مقام قهرمانی دست یافت، بسیاری از اهالی فوتبال را شگفت زده کرد اما هیچ کس شک نداشت که آنها مستحق این عنوان بودند. در همان روزهای اوج و غرور شاگردان کلودیو رانیری، اظهارنظر پل مرسون یکی از از کارشناس های فوتبال در تلویزیون، موجب تعجب فوتبالدوستان و خشم هواداران لستر شد. پل مرسون گفت که اگر در فصل آینده، لستر سیتی به دسته پایین سقوط کرد، زیاد تعجب نکنید! حال به نظر می رسد که پیش بینی وی در حال تحقق بوده و روباه ها به سوی سقوط از پرتگاه پیش می روند. عامل نتایج مفتضحانه لستر سیتی در فصل جاری لیگ برتر و به ویژه در دو ماه اخیر چیست؟

برخی معتقدند که جدایی انگولو کانته هافبک فرانسوی و یکی از کلیدی ترین یاران رانیری در حماسه فصل پیش، ضربه مهلکی را به پیکره روباه ها وارد کرده است. وقتی که جوایز فردی در فصل گذشته لیگ برتر به ریاض محرز و جیمی واردی رسید، بسیاری از کارشناس ها از عدم تخصیص جایزه به انگولو کانته انتقاد کردند و حتی تأثیرگذاری او را مهم تر از گلزنی های جیمی واردی و فانتزی های چشم نواز ریاض محرز دانستند. به هر حال مسئولان باشگاه لستر سیتی نتوانستند در مقابل پیشنهاد 32 میلیون پوندی چلسی مقاومت کنند و بدین ترتیب، انگولو کانته در تابستان گذشته راهی استمفورد بریج شد تا به همراه چلسی در مسیر کسب دومین عنوان قهرمانی پیاپی لیگ برتر قرار بگیرد.

بدون شک یکی از دلایل فنی مهم پیرامون ناکامی های لستر سیتی در فصل جاری، جای خالی کانته است. دنی درینک واتر بدون کانته بسیار تک و تنها به نظر می رسد. انگولو کانته به عنوان هافبک دفاعی، نقشی کلیدی در عملکرد تدافعی تیمش داشت و همچون یک سپر، جلوی خط دفاعی قرار می گرفت. در غیاب او، عملکرد وز مورگان و روبرت هوث دو مدافع مسن لستر سیتی نیز دچار افول گردید. غیبت کانته بیش از این که در فاز تهاجمی لستر به چشم بیاید، در فاز تدافعی دردسر آفرین شده است. حال این پرسش مطرح می شود که آیا همه مشکلات لستر سیتی به جدایی انگولو کانته مربوط می شود؟ آیا تأثیر یک بازیکن در نتایج یک تیم به قدری زیاد است که قهرمان لیگ تبدیل به یک تیم سقوط کننده شود؟

چلسی اگر چه مبلغی گزاف را بابت خرید انگولو کانته خرج کرد اما با قاطعیت می توان گفت که این پول هدر نرفت و پایداری خط دفاعی چلسی ارتباط مستقیمی با حضور این بازیکن خوش نقش فرانسوی به عنوان هافبک دفاعی دارد. مثلث مخوف لستر سیتی در فصل گذشته یعنی انگولو کانته-ریاض محرز-جیمی واردی تبدیل به مثلث مخوف تر انگولو کانته-ادن هازارد-دیگو کاستا در چلسی شده است.

البته باید واقع بین باشیم و همه مشکلات تیم بحران زده لستر سیتی را به غیبت کانته ربط ندهیم. فوتبال یک بازی گروهی است و هرگز یک بازیکن به تنهایی، سرنوشت یک باشگاه را تغییر نمی دهد. تصور کنید اگر انگولو کانته در فصل گذشته مصدوم می شد، آیا لستر سیتی به قهرمانی دست پیدا نمی کرد؟ احتمالاً با این پاسخ موافق هستید که روباه ها در غیاب کانته در فصل پیش نیز، قهرمان می شدند.

فراموش نکنیم که شاگردان کلودیو رانیری علی رغم نتایج مفتضحانه در لیگ برتر، درخشش غیر قابل باوری در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا داشتند و بدون کانته نیز، صعودی مقتدرانه به مرحله را جشن گرفتند. حتی اگر بپذیریم که گروه لستر سیتی در این مسابقات، یک گروه دشوار نبود باز هم نمی توان از ارزش این دستاورد مهم کاست. بنابراین لستر نشان داد که می توان بدون کانته هم به موفقیت دست یافت و عدم حضور وی، بهانه ای کافی و وافی برای توجیه اوضاع اسفبار روباه ها نیست.

البته نتایج لستر سیتی در لیگ برتر طی چند ماه اخیر، به حدی اسفبار بوده که کمتر کسی به فکر حضور این تیم در لیگ قهرمانان اروپا است. کاسپر اشمایکل پس از شکست سنگین تیمش مقابل منچستر یونایتد، وضعیت لستر را خجالت آور توصیف کرده و ادامه چنین وضعیت وحشتناک را، سقوط به دسته پایین دانست. به هر حال، هیچ یک از هواداران لستر سیتی انتظار نداشتند که تیم محبوبشان برای دومین سال پیاپی به قهرمانی برسد زیرا افسانه ها فقط یک بار رخ می دهند که در غیر این صورت، دیگر افسانه نیستند. در واقع باید فصل گذشته را یک پرانتز در تاریخ باشگاه لستر سیتی دانست اما مشکل اینجاست که هنوز هم بازیکن های این تیم از حال و هوای آن روزهای خوش بیرون نیامده اند.

بیل شنکلی مربی افسانه ای لیورپول در سال های اوج، جمله معروفی داشت با این مضمون که «حتی اگر پیروز شوید، باز هم باید خود را تقویت کنید تا این بار، بهتر پیروز شوید.» یکی از بزرگ ترین معضلات لستر همین مسئله بوده که آنها پس از قهرمانی، عملاً تقویت نشده اند. شاید هم مسئولان باشگاه با این خیال که تیمشان دیگر قادر به تکرار قهرمانی نیست و با همین ترکیب، در میانه های جدول حضور خواهد یافت، از تقویت آن سر باز زدند.

لستر سیتی با شکست اخیر مقابل سوانسی سیتی، تبدیل به اولین مدافع عنوان قهرمانی در لیگ برتر شد که 5 باخت پیاپی را متحمل شد. روباه ها نه تنها انگولو کانته، بلکه جسارت، قدرت، اشتها، اتحاد، هویت و روحیه خویش را نیز در این فصل از دست دادند و نباید همه مشکلات آنها را به غیبت یک هافبک دفاعی مربوط دانست. به هر حال مدافع عنوان قهرمانی لیگ در معرض سقوط به دسته پایین است و با شتاب هم به منطقه فانوس به دستان نزدیک می رود. زمزمه هایی مبنی بر وجود اختلاف نظر بین چند بازیکن کلیدی و سرمربی تیم شنیده می شود. اگر رختکن از دست کلودیو رانیری در برود، همچون آبی است که دیگر به جوی باز نمی گردد. حتی بیانیه مالک تایلندی باشگاه نیز همچون قرص مسکنی بود که احتمالاً به زودی اثرات آن زایل شده و مجدداً دردها و مصائب ظاهر می شوند.

شکست مقابل سوانسی به عنوان یک رقیب مستقیم در ته جدول، اوج ناکامی لستر بود و نظر می رسد که تغییرات مربی در تیم های قعرنشینی مانند سوانسی سیتی و هال سیتی، موجب تحول آنها شده اما لستر سیتی هنوز هم اندر خم یک کوچه است. لستر سیتی هنوز در سال 2017 موفق به گلزنی در لیگ نشده و از آخرین گل آنها، 610 دقیقه می گذرد! تنها پیروزی شاگردان رانیری در سال 2017، مقابل دربی کانتی دسته دومی رقم خورده و جالب این که این برد نیز در جریان وقت اضافه بازی تکراری (و نه 90 دقیقه) به دست آمد.

جیمی واردی و ریاض محرز در این فصل به ترتیب 5 و 3 گل زده اند که قابل مقایسه با 24 و 17 گل زده آنها در فصل گذشته نیست. کلودیو رانیری با دو ستاره وفادار تیمش به طور خصوصی صحبت کرده و خوب می داند که آخرین تیر در ترکش برای نجات از سقوط، بازگشت آنها به روزهای اوج است. شاید برتری مقابل سویا در لیگ قهرمانان، بهانه خوبی برای پایان این روزهای سیاه باشد. آیا کلودیو رانیری در سال 2017 موفق به نجات لستر سیتی از سقوط می شود تا حماسه نایجل پیرسون را در سال 2015 تکرار کند؟ این بار حماسه روباه ها، فرار از سقوط به چمپیونشیپ خواهد بود و نه قهرمانی لیگ برتر!

4464