توماس باخ: کشف فساد در فیفا دردناک اما ضروری است!

توماس باخ: کشف فساد در فیفا دردناک اما ضروری است!

توماس باخ رئیس آلمانی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) شب گذشته در نشستی خبری در لوزان سوئیس در پاسخ به سوالی که نظر او را در رابطه با فساد ارتشاء و پولشویی در فیفا پرسیده بودند گفت: پرده برداشتن از این آلودگی‌های فساد در فیفا بسیار رنجبرانه است اما ضروری و بسیار لازم!

باخ که خود نیز مدت‌هاست که همچون مدیران سابق IOC اسیر فساد سازمان‌ یافته است،‌تاکید کرد: حدود ۱۵ سال پیش ما توانستیم بر فساد ریشه‌داری که از پیچیده‌ترین نمونه‌های فساد در تاریخ ورزش جهان بود غلبه کنیم؛‌ آن سابقه می‌تواند اکنون به کمک همه ما آید.

فسادی که باخ یادآور شد، اشاره به اختلاس و پولشویی یک میلیاد دلاری در کمیته بین‌المللی المپیک دارد (در مقابل فساد ۳۰۰ میلیون دلاری فیفا که دو هفته پیش در فیفا کشف شد). در آن فساد المپیکی، بیش از ۵۰۰ نفر دست داشتند؛ درپی آن بیش از ۱۰۰۰ کارکن کمیته جهانی المپیک یا اخراج و یا تغییر موقعیت داده شدند اما این سازمان که ساختارش مستعد فساد است، باز این عامل مخرب در بیشتر لایه‌هایش ریشه کرده است.

در ضمن بسیار گفتنی است که توماس باخ توسط شخص شیخ احمد الفهد الصباح (که حامی بسیار جدی و دنباله‌رو همیشگی بلاتر است) و رای‌هایی که این شیخ کویتی ۵۲ ساله برایش جمع کرد به سمت ریاست کمیته جهانی المپیک دست یافت.

سیاستی که فهد الصباح پیشه راه خود ساخته، همان است که بلاتر و تمام خودرای‌ها همیشه استفاده می‌کنند؛ "آشنایان به هم کمک می‌کنند".

الصباح نامزد انتخابات برای جانشینی بلاتر در فیفا است.