مصاحبه تاریخی رئیس فدراسیون بسکتبال: ضعف‌ها را می‌پذیرم و معذرت می‌خواهم

مصاحبه تاریخی رئیس فدراسیون بسکتبال: ضعف‌ها را می‌پذیرم و معذرت می‌خواهم

وبسایت رسمی برنامه نود - رئیس فدراسیون بسکتبال برای اولین بار در بیش از 2 دهه حضور در این سمت پذیرفت که سیستم تحت مدیریتش ضعف‌هایی دارد و بابت نتایج ضعیف تیم جوانان در مسابقات جهانی عذرخواهی کرد.

به گزارش سایت نود، محمود مشحون معمولا عادت به عذرخواهی ندارد و در طول این سال‌ها پیش نیامده بپذیرد سیستم تحت مدیریتش ضعف دارد؛ اساسا او هر انتقادی را به دشمنی با فدراسیون ربط می‌دهد و آن را نمی‌پذیرد. 

رئیس فدراسیون بسکتبال برای اولین در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما پذیرفت ایرادهایی به سیستم تحت مدیریتش وارد است.

تیم جوانان بین ۱۶ تیم جهان، پانزدهم شد. از این نتیجه راضی هستید؟

به هیچ وجه از این نتیجه راضی نیستم. قابلیت بازیکنان ما خیلی بیشتر از این بود و حداقل باید در رده دهم یا یازدهم جام جهانی جای می‌گرفتیم. روی این تیم خیلی کار شده بود و با عنوان قهرمان آسیا به جام جهانی رفت. خیلی از این نتیجه متاثر شدم و از علاقمندان واقعی بسکتبال باید عذرخواهی کنم.

دلیل نتیجه گرفتن تیم را عملکرد بازیکنان می‌دانید یا فدراسیون؟

هر کسی در هر مسئولیتی که قرار می‌گیرد، دلش می‌خواهد به بهترین نحو آن کار را انجام دهد. بازیکنان تیم ملی خیلی جوان بودند و تجربه شلاق خوردن در چنین مسابقاتی را نداشتند. دیگران می‌توانند من را مقصر بدانند. به هیچ وجه اهل ناله و فغان نیستم، با آنچه در اختیارم است، کار می‌کنم. همیشه سعی بر این بوده که بر حسب داشته هایم کار انجام دهم. به نظرم کمی در زمینه تنظیم نفرات و جا به جایی‌ها ضعیف عمل شد، وگرنه تیم می‌توانست حداقل دهم یا یازدهم شود.

بنابراین کادرفنی را هم مقصر می‌دانید؟

طبیعی است که کادرفنی هم باید بهتر عمل می‌کرد. ما مسابقات برده‌ را واگذار کردیم. مصر و آنگولا را باید می‌بردیم و به کره جنوبی اصلا نباید می‌باختیم. ۱۰ پنالتی را در سه دقیقه آخر مقابل کره جنوبی گل نکردند. با این وجود به نظرم کادرفنی به وظیفه خود عمل کرد. آن‌ها سه سال با تمام توان برای این تیم زحمت کشیده بودند.

یکی از مسائلی که مطرح می‌شد، باخت تیم در نیمه دوم مسابقات بود که تاثیرات کادرفنی هم در آن دیده می‌شد.

اگر این موضوع را عزیزان فنی مطرح کرده اند، قابل تامل است. به طور مشخص در این مسابقات ضعیف عمل شده است، تعارف هم نداریم. شما گفتید در میان ۱۶ تیم جهان، پانزدهم شدیم. نمی‌خواهم توجیه داشته باشم؛ اما تیم بسکتبال جوانان ایران پنجمین حضور جهانی خود را تجربه می‌کرد و در واقع می‌توان گفت: میان ۲۱۰ کشور، پانزدهم شدیم. چرا از این سمت به ماجرا نگاه نکنیم؟ این تیم با همه بضاعت خود میان تیم‌های بسکتبال جهان پانزدهم شد.

ولی مهم توقعی است که خودتان بیشتر از همه نسبت به این تیم داشتید.جز این هم نیست و اگر توجیه کنم، اشتباه است.

گفته می‌شد قبل از مسابقات، فدراسیون شرایط را فراهم نکرد. اردو‌ها به سالن آزادی یا مسابقات دوستانه با تیم‌های درجه دو ختم می‌شد که به درد تیم نمی‌خورد.

۱۰۰ درصد همینطور است. تنها اعزام تیم به صربستان بود و چند بازی دوستانه با تیم‌های قوی‌تر انجام شد. دلیل برگزاری همه اردو‌ها در آزادی را هم شما بهتر می‌دانید.

دلیلش بودجه است؟

طبیعی است. این موضوع در سطح کشور به چشم می‌خورد. قطعا در بسکتبال هم با داشته‌های خود حرکت می‌کنیم.یعنی وزارت ورزش کمکی به فدراسیون نکرد؟

خود وزارت ورزش در چالش خاصی از نظر مالی قرار دارد وگرنه همیشه سعی در حمایت داشته اند. هر چند توان کمک زیادی وجود نداشته؛ ما همیشه با همه نداری‌ها ساخته ایم. بخشی از مشکلات می‌تواند این باشد؛ اما بخش دیگر این است که باید زودتر و بهتر نواقص را می‌دیدیم. به هر حال برای این تیم یکی از قویترین مدرسان فیبا (ترونیچ) را آوردیم.

او هم دیر به ایران آمد.

درست است، او را به دلیل همین مسائلی که وجود داشت، دیر آوردیم.

می‌گویند شما اسپانسر قوی هم نیاوردید.

اسپانسر را من نباید بیاورم، خود اسپانسر باید تفاهم کند. من کجا بروم برای حمایت مالی، التماس کنم؟

کمیته تبلیغات و بازاریابی چطور؟

چنین کمیته‌ای با مسئولیت یوسفی صادقلو داریم، ولی کسی برای حمایت نبود. آنهایی که سال قبل برای حمایت مالی تعهد کردند، مرحله اول آمدند، بعد پا پس کشیدند و ما را به این بی پولی انداختند. اگر به تعهدات خود عمل کرده بودند، هیچ کدام از مشکلات فعلی وجود نداشت. با همه این اوصاف ما این دوره را گذراندیم و اجازه ندادیم کار‌ها بخوابد. حتی یک سفر هم در این مدت به تعویق نیفتاده است.

تصمیم به رفتن ندارید یا ممکن نیست اتفاقی رخ داده و جا به جایی انجام شود؟

بار‌ها گفته ام لحظه‌ای که قرار بر ایجاد تغییر باشد، ۳۰ ثانیه هم معطل نمی‌کنم. من به هیچ وجه از مسئولیتم شانه خالی نکرده و کوتاهی یا کم فروشی نمی‌کنم.

اینکه وزارت ورزش بودجه فدراسیون را محدود کرده یا پرداخت نمی‌کند، واقعیت دارد؟

مگر وزارتخانه با من تعارف دارد یا مشکلی با من دارند؟ اصولا برای موقعیت مسئولان مگر چارچوبی وجود دارد که وزیر مستقل و توانا نتواند مسئولی را برکنار کند؟

به هر حال قوانین دست و پای آن‌ها را بسته است.

خب شاید قانون این اجازه را دهد؛ اما راه‌های زیادی وجود دارد. از این نظر من چنین تصوری ندارم. همیشه مورد احترام وزارتخانه بوده ام و شخص وزیر هم نهایت احترام را نسبت به من داشته است، به طوری که وقتی از اتاق او بیرون می‌آیم، خیس عرق می‌شوم، به قدری که نسبت به من محبت و صمیمیت داشته اند. پیش از این هم هر مسئولی در سازمان یا وزارت ورزش بود، از محبتش برخوردار بوده ام و تا به حال کمبودی احساس نکرده ام. برخی دوست دارند، مسائل را بزرگ جلوه دهند که این هنرشان است

می‌گویند محمود مشحون هر کسی را که انتقاد کند، حذف می‌کند.

چه کسی؟ این افراد را نشانم دهید. چون من روحیه خاصی دارم و خداوند به من صبوری داده است، به هیچ وجه از این مسائل متاثر نمی‌شوم.

یعنی کسی را حذف نکردید؟

شما دو نفر را بشمارید.

مثلا می‌گفتند فلان مربی به خاطر انتقاداتش هیچوقت سرمربی تیم‌های ملی نمی‌شود.

اصلا اینطور نیست. همان دوستی که شما می‌گویید، اولین کسی بود که سال ۸۴ به تیم ملی دعوت کردم. دو بزرگواری که می‌گویند انتقاد می‌کنند، به اردن بردیم. این صحبت‌ها کذب است و انقدر کوچک نیستم که از این موقعیت‌ها بهره ببرم.

از همین حواشی می‌گفتند که شما وقت هم کم می‌گذارید و رستورانی در چالوس دارید که به آن سر می‌زنید.

۱۸ سال است که پایم را به آن منطقه نگذاشته ام.

صبح‌ها از ترس اینکه کسی جایم ننشیند (با خنده)، از ساعت ۹ صبح اینجا هستم و شب‌ها هم به همین دلیل دیرتر می‌روم تا در فدراسیون را خودم قفل کنم.بحث گاوداری عظیم و سفرهای به آمریکا هم هست.

این که خوب است، سفر آمریکا می‌روم تا فرزند و نوه ام را ببینم، آیا حق ندارم پنج یا شش روز را به فرزندانم اختصاص دهم؟ گاوداری هم که زندگی من است. روزهای تعطیل به آنجا می‌روم. اگر نروم که باید از دیوار مردم برای گذراندن امورم بالا بروم. من همیشه کارهایم را در فدارسیون پیش برده ام، ممکن است بگویند ضعیف است؛ اما افتخارم این بوده که از سال ۴۲ کار مدیریتی کردم و در مقطعی رئیس فدراسیون هندبال و بسکتبال به طور همزمان بودم که می‌گفتند مگر قحط الرجال است؟ از این نظر کم نیاورده ام.

پس آن کار‌ها تاثیری در روند فدراسیون نگذاشته است.

بحث آن رستوران که وجود ندارد. ما اهل نور مازندران هستیم. من و برادرم در کندوان رستورانی را پایه گذاری کردیم که در نهایت به تعاونی ده واگذار شد. سالهاست به آن منطقه نرفته ام و تمام وقت اینجا هستم. صبح‌ها از ترس اینکه کسی جایم ننشیند (با خنده)، از ساعت ۹ صبح اینجا هستم و شب‌ها هم به همین دلیل دیرتر می‌روم تا در فدراسیون را خودم قفل کنم.می گویند در پشتوانه سازی ستاره‌ها هم ضعیف عمل کرده اید.

کاملا حق با گوینده هاست. بازیکنانی مثل صمد، کامرانی یا آفاق واقعا ستاره بودند و بنرهای سال آزادی هم نمایان است که با حضور آن‌ها چه اتفاقی افتاد. با این وجود تا چه زمانی می‌شد با این نفرات پیش برویم؟ بائرمن هم با تک تک آن‌ها صحبت کرده بود.چرا با رفتن بائرمن این بازیکنان برنگشتند؟

دیگر شرایط اجازه نمی‌داد. همین حالا هم جایگزین برای آن‌ها داریم. مسلما کسی مهدی کامرانی با آن‌ها شجاعت و فداکاری نمی‌شود، صمد و آفاق هم همینطور. این نفرات واقعا برای تیم ملی ایثارگری کردند.

توقع این است که بعد از آن همه افتخارات دیگر از المپیک جا نمانیم.

دقیقا حق هم هست، ولی هر رشدی ابزار می‌خواهد. فرض کنید برادر کوچک شما می‌خواهد در دانشگاهی خوب پزشکی بخواند، آیا معلم خصوصی و هزینه کلاس‌های او را دارید؟ در هر حال باید ابزاری کنار هر هدف باشد. می‌گویند مشحون پول بیاورد، اسپانسر از کجا بیاورم؟ البته این ضعف من است و با اذعان به این ضعف، دستهایم را بالا می‌گیرم.

39046