کمک چهل میلیون تومانی محمدرضا گلزار به زلزله‌زدگان

کمک چهل میلیون تومانی محمدرضا گلزار به زلزله‌زدگان

به گزارش "ورزش سه" 21 آبان زلزله در کرمانشاه رخ داد و امروز 22 آذرماه است. یعنی بیش از یک ماه از این حادثه تلخ می گذرد و شاید جامعه کمی از آن تب و تاب اولیه کمک به زلزله زدگان دور شده باشد. اما واقعیت این است که مردم روستاها و شهرهای زلزله زده هنوز در شرایطی زندگی می کنند که نیازمند ارسال کمک های بیشتری هستند.

نکته ای که نباید فراموش کرد این است که در جمع آوری و ارسال کمک های مردمی ستاره ها و چهره های سرشناس نقش موثری را در حادثه اخیر ایفا کردند. به سبک و سیاق مرام ایرانی ، از بوئین زهرا در شهریور 1341 که تختی رسما و شخصا برای جمع آوری کمک به کوچه و خیابان آمد تا امروز که بعد از 55 سال باردیگر زلزله ویرانی آورده است، این چهره ها توانسته اند نقش اساسی شان را در جامعه ایفا کنند.

علی دایی، علی کریمی ، علی پروین و خیلی های دیگر از چهره ها در این حادثه توانستند با حضورشان به حادثه دیدگان کمک کنند. جوادخیابانی گزارشگر سرشناس فوتبال هم قطعا یکی از کسانی است که تلاش زیاد و مستمری را برای کمک به زلزله زدگان انجام داد. وقتی با او تماس گرفتیم که راجع به برنامه جمع آوری کمک هایش برای زلزله زدگان صحبت کنیم در جاده بازگشت از کرمانشاه به تهران بود. خسته از سفر طولانی و در حالی که قصدداشت بازی فردای ستارگان به نفع زلزله زدگان با حضور ستاره هایی مثل علی کریمی و علی دایی را گزارش کند ، با وجود علاقه زیادش اما به تهران بازگشت تا برنامه فردای جمع آوری کمک ها را درکنار دوستانش انجام دهد. او سی کامیون را برای ارسال آماده کرده است و امیدوار است این تعداد فردا با کمک مردم به شصت کامیون برسد. گفت و گوی ما با جواد خیابانی در راه بازگشت از کرمانشاه را بخوانید:

جواد خیابانی در رابطه با شرایط کمک رسانی به مردم زلزله زده که قرار است فردا توسط او در منطقه شهرک غرب تهران انجام شود گفت:« امیدوارم این روند کمک رسانی تمام نشود. ما فردا هستیم و تا زمانی که این بچه ها بروند زیر سقف ما هم خواهیم ماند.» او درباره نیازهای مردم زلزله زده گفت:« هنوز هم این مردم به هر چیزی که ما خودمان برای زندگی نیاز داریم نیاز دارند. وسایل گرمایی، لباس نو، غذا، یخچال، کانکس ، پول نقد و حتی آجیل و میوه...ببینید این که می گویم آجیل و میوه هم نیاز داریم به این خاطر است که شب یلدا مصادف است با مراسم چهلم درگذشتگان مردم زلزله زده. ما قصد داریم این مردم را از عزا دربیاوریم و به آن ها روحیه بدهیم. ما لباس های گرم و رنگی ، شال گردن ها و دستکش های خوشگل نیاز داریم. کل میوه و شیرینی مورد نیاز ما را اتحادیه قنادان و شیرینی پزان تقبل کردند. حدود 50 هزار سیب و پرتغال و شیرینی و...برای ما تهیه کردند و برای مردم می برند. ما می خواهیم یک پکیج شب یلدا برای این مردم درست کنیم و در کنار دستکش و کلاه و شال گردن و وسایل گرمایی به آن ها بدهیم. نمی توانیم این مردم را شاد کنیم اما می توانیم از غمشان کم کنیم.»


خیابانی اضافه کرد:« ببینید من یک نفر هستم و نمی توانم یک شهر را بسازم ما فقط می توانیم یک روستا را بازسازی کنیم. مهمتر از همه اما این است که این مردم برای بلند شدن و ساختن زندگی شان نیاز به روحیه دارند. علی دایی و علی کریمی و عابدزاده با آن ها فوتبال بازی می کنند خود من به بچه ها پنالتی می زنم تا به آن ها روحیه بدهیم که بتوانند از نو بسازند.» او درباره شرایط اینروزهای مردم زلزله زده کرمانشاه گفت:« من دیشب آنجا بودم. همچنان اوضاع دردناک و سخت است. امیدوارم مردم کمک هایشان را به این مردم برسانند. فکر نکنند با یک دست لباس یا چندتا کنسرو دیگر مشکلات حل شده است. من دیشب که مردم صحبت می کردم می گفتند دیدید که مارا فراموش کردند. من از مردم می خواهم فردا بیایند و نشان بدهند که هموطنان حادثه دیده شان را فراموش نکرده اند.» جواد خیابانی افزود:« علی دایی و علی کریمی قرار است در کرمانشاه بازی کنند و من واقعا عاشقانه دوست داشتم  این بازی را با جان و دل گزارش کنم اما از هردو علی عذرخواهی می کنم، چرا که می خواستم به تهران بیایم و با دست پر به کرمانشاه برگردم.»


جواد خیابانی در ادامه صحبت هایش گفت:« نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که بیشتر کمک هایی که گرفتم از طرف طبقه متوسط و ضعیف جامعه بوده است. خانم کارمندی هرچه حقوق گرفته بود را ریخت در صندوق ، پیک موتوری ، راننده آژانس و خیلی ها از مردمی که متعلق به قشر ضعیف و طبقه متوسط بودند به میدان آمدند و من خودم دیدم که کمک کردند. اما یک سوال بزرگ برایم وجود دارد. چرا هیچکدام از مدیران ارشد بخش های خصوصی-به دولت کاری ندارم چرا که خودش برنامه هایش را پیش می برد- قدم در راه کمک کردن نگذاشتند. الان هفده عروس که روز عروسی شان زلزله آمده تمام جهیزیه شان زیر خاک مدفون شده واز بین رفته است. گوشی های تلفن و یخچال و گازها نابود شده اند. چرا هیچ شرکت یا مدیری نمی آید چند یخچال، چند اجاق گاز یا وسایل گرمایی را به حادثه دیدگان کمک کند؟» او در رابطه با این موضوع که عده ای کمک های ارسالی را زیادتر از ظرفیت شهرهای زلزله زده تخمین می زدند گفت:« چه کسی گفته کمک ها بیشتر از نیاز مردم بوده است. ما در کرمانشاه 60 هزارنفر زلزله زده داریم، این یعنی 60 هزار کنسرو، 60 هزار بطری آب و... معلوم است که این کمک ها کافی نیست. به شرفم که کافی نیست.»


جواد خیابانی در ادامه بااشاره به کمک چهره های سرشناس هم گفت:« یکی از مردان روزگار 40 میلیون تومان به من داد و گفت که برای زلزله زدگان کانکس تهیه کنم. این مرد محمدرضا گلزار است و واقعا از او متشکرم. جامعه هنری ما خیلی در این حادثه کمک کردند، جواد رضویان و فاطمه گودرزی  هر بار برای جمع آوری کمک از صبح می آیند. »


او اضافه کرد:«تا الان سی کامیون آماده کرده ایم و می خواهیم این تعداد را به 60 کامیون برسانیم. از همین جا به مدیران شرکت ها و افراد ثروتمند می گویم اگر انبارت پر از وسیله است بار بزن و برای کمک به زلزله زده ها بفرست. درحال حاضر چیزی حدود 60 هزار نفر آواره هستند. 1200 روستا در زلزله خسارت سنگین دیده و اگر در هر روستا 10 نفر زندگی کنند می شود 12 هزار نفر. این افراد در این سرما در چادر زندگی می کنند.» خیابانی خاطره احساس برانگیز و غمناکی را تعریف می کند:« باور کنید دیشب به یک بچه چهارساله گفتم که چه چیزی دوست دارد؟ او گفت ماکارونی دوست دارم. من چطوری باید در آن بیابان به او ماکارونی می دادم. یاد بچه خودم افتادم که اگر ماکارونی می خواست نیم ساعته برایش فراهم می کردم. دو ساعت طول کشید اما از شهر دیگری وسایل را گرفتیم و خودم برایش ماکارونی درست کردم.» او افزود:« روزانه چند هزار نذری در شهرهای مختلف ایران توزیع می شود خب این غذاها را بدهیم به مردمی که زلزله زندگی شان را از بین برده است. مردم کرمانشاه غنی ترین مردم ایران هستند. مهربانی و عشق از سر و روی این مردم می بارد. آنها زندگی شان از بین رفته و این اتفاقی است که می توانست برای همه ما رخ بدهد. فکر کنید چند روز می توانید کنسرو بخورید؟ این مردم یک ماه است که حداکثر می توانند کنسرو بخورند. آقای سرمایه دار! اجاق گاز برای این مردم بفرست تا بتوانند غذا درست کنند و بخورند.»