هجوم بنیان‌گذار فیس‌بوک به ورزش

هجوم بنیان‌گذار فیس‌بوک به ورزش

ورزش > فوتبال جهان - مارک زاکربرگ قصد جالبی برای ورود به ورزش و فوتبال داشته است.

نوید صراف: بر خلاف استیو جابز، بیل گیتس و بسیاری از نوابغ دنیای کامپیوتر و دیجیتال، شاید مارک زاکربرگ از لحاظ شخصیتی، چهره‌ای جذاب محسوب نشود اما از جنبه هوش و ذکاوت، قطعاً یکی از جذاب‌ترین چهره‌های تاریخ معاصر است. شخصی که با راه‌اندازی شبکه اجتماعی مشهور Facebook، دنیا را تسخیر کرد و اکنون، بجای درجا زدن همانند گزینه‌های قبل از خود همانند Gazzag و Orkut، با سرعت بالا به پیش می‌رود.

نقطه شروع؛ همکاری با رئال مادرید
چندی پیش بود که ماجرای همکاری فیسبوک با باشگاه رئال مادرید، حسابی خبرساز شد. مسئولان دیجیتال باشگاه رئال مادرید با هدفِ تحت‌تاثیر قرار دادن نسل نوجوان و جوان، با همکاری فیسبوک و کمپانی دیجیتالی «GoPro»، سریال‌های فوتبالی در 8 قسمت را تولید کردند که در مورد زندگی جذاب در باشگاه رئال مادرید بود. سریالی 8 قسمتی که در صفحه رسمی باشگاه رئال مادرید در فیسبوک منتشر شد و به حدی مورد توجه مخاطبین هدف قرار گرفت که مادریدی‌ها را به فکر ادامه این پروژه در سطحی وسیع‌تر انداخت.

علاوه بر این پروژه، مسئولان رئال مادرید، پروژه تصویری جدیدی را نیز در فیسبوک آغاز کردند که به کمک این سرویس، مخاطبین جدیدی را به ویژه از ایالات متحده آمریکا به خانواده بزرگ طرفدارانشان افزودند. رافائل دو سانتوس در رابطه با پروژه‌های ویدئویی جدید قوهای سپید گفت: «هدف باشگاه این بود که با استفاده از پروژه‌های جدید، نه تنها هواداران پیشین خود را به وجد بیاورد، بلکه میلیون‌ها انسان که روزانه در فیسبوک مشغول فعالیت هستند را نیز به سمت خود جذب کند.»

گام بلند فیسبوک در ورزش
پروژه ساخت سریال برای رئال به حدی توجه مدیران ورزشی را به خود جلب کرد که بسیاری از آنها از جمله سران باشگاه منچسترسیتی نیز، با مسئولان فیسبوک پای میز مذاکره نشسته و قرارداد امضا کردند.

در این بین بد نیست بدانید سال گذشته، توئیتر با 10 میلیون دلار، حق پخش دیجیتال مسابقات NFL را خریداری کرد و از این طریق سود قابل توجهی بدست آورد. این در حالی‌ست که فیسبوک نیز در همان مقطع با خرید حق پخش مسابقات کریکت هند به مبلغ 600 میلیون دلار، موفق به کسب درآمد 2.6 میلیارد دلاری شد.

حال، مارک زاکربرگ با بیش از 2 میلیارد عضو فعال به صورت ماهانه در فیسبوک، تصمیم دارد پروژه بلندپروازانه جدیدی را کلید بزند. فیسبوک که اکنون مالکیت توئیتر و اینستاگرام را نیز در اختیار دارد، در صدد است که به صورت ویژه به موضوع «حق پخش مسابقات ورزشی» ورود کند و در این راه با مدیران بازرگانی 5 لیگ معتبر دنیا (سری‌آ ایتالیا، لالیگا اسپانیا، بوندسلیگا آلمان، لیگ برتر انگلیس و لیگ یک فرانسه) وارد مذاکره شده و باید دید در نهایت با کدام لیگ به توافق می‌رسد. جالب اینجاست که فیبسوک در صورت موفقیت در این امر، تمام بازی‌ها را به صورت رایگان در دسترس عموم قرار خواهد داد و تنها از طریق تبلیغات و میزان کلیک، درآمد کسب خواهد کرد.

نسخه ایرانی و قرارداد با لالیگا
روز سه‌شنبه اتفاقی بسیار مهم نیز در ایران روی داد. ایرانسل، بزرگ‌ترین اپراتور دیتای کشور با داشتن بیش از 49 میلیون مشترک، طی مراسمی که با حضور فرناندو مورینتس، بازیکن سابق رئال مادرید و سفیر کنونی این تیم در کنار مدیرعامل لالیگا در تهران برگزار شد، به صورت رسمی همکاری خود با لالیگا اسپانیا را آغاز کرد. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط ایرانسل، در آغاز این همکاری قرار است کانال جدیدی به نام «اسپرت پلاس» به اپلیکیشن لنز (که متعلق به ایرانسل است) اضافه شود که در این تلویزیون اینترنتی، برنامه‌های اختصاصی با محوریت لالیگا، همچون کلیپ‌های اختصاصی ورزشی، مصاحبه‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی فوتبالی با زیرنویس فارسی، تاریخچه فوتبال، گفتگوی طرفداران ایرانی با لالیگا، برگزاری مسابقات گوناگون با جوایز متنوع و همچنین کلیپ‌های ویدئویی آموزشی آکادمی فوتبال در دسترس علاقمندان قرار گیرد.


43257