انقلاب در بارسا با خرید فیلیپ کوتینیو

انقلاب در بارسا با خرید فیلیپ کوتینیو

به گزارش "ورزش سه"، رفتن کوتینیو به بارسلونا سبب شد تا پرسش‌های بسیاری در ذهن فوتبال دوستان تداعی شود که در این مقاله، به جواب تمامی این سوالات می‌پردازیم.

چرا این جادوگر برزیلی؟


موفقیت کوتینیو در لیورپول، یک امر پیش‌بینی نشده بود. او که با انتقال حدودا 8 میلیون یورویی از اینترمیلان به لیورپول پیوسته بود، اکنون و با انتقالی 145 میلیون یورویی راهی بارسلونا شد.


جادوگر برزیلی سابق لیورپول، بهترین برزیلی گلزن تاریخ لیگ جزیره با 41 گل بوده است و همچنین با 35 پاس گل، بهترین پاسور برزیلی تاریخ لیگ جزیره بوده است تا نشان دهد که پیشرفت او در جمع قرمز‌ها، فوق‌العاده بوده است. او در بهترین اوضاع فوتبالی خود، راهی بارسلونا شد. او در جمع قرمز‌ها، در هر 85 دقیقه، روی یک گل تاثیر مستقیم داشته است و در این فصل لیگ جزیره، هفت گل و شش پاس گل به ثبت رسانده است.

بیایید نگاهی دوباره به آمار‌ها بیندازیم تا ثابت شود که این فصل، بهترین فصل فوتبالی کوتینیو بوده است. بیش‌ترین تعداد پاس گل ثبت شده توسط کوتینیو در یک فصل لیگ‌جزیره، هفت عدد بوده است که او در همین نیم فصل لیگ جزیره، شش پاس گل را به ثبت رسانده بود و تنها یک پاس گل، با بهترین رکوردش فاصله داشت. بیش‌ترین تعداد گل کوتینیو در یک فصل نیز 13 گل بوده است که این هافبک برزیلی، می‌توانست به راحتی با توجه به یک نیم فصل باقی‌مانده، این رکورد را نیز بشکند.


اما در بین بقیه بازیکنان شاخص تیم‌های بزرگ دیگر می‌توان به شماره 10 یوونتوس اشاره کرد. جواهر آرژانتینی بانوی‌پیر در این فصل از سری‌آ ایتالیا، موفق به ثبت 13 گل و 3 پاس گل شده است. حتما برای شما سوال است که چرا بارسلونا پائولو دیبالا را به جای فیلیپه کوتینیو، به نوکمپ نیاورد.


جواب سوال شما در جانشینی اینیستاست. آبی و اناری‌ها برای جانشینی هافبک اسطوره‌ای خود، حاضر شدند تا رکورد نقل و انتقالات تابستانی را بشکنند! توانایی کوتینیو در بازی‌سازی، به خصوص در زمان حمله تیم، بسیار به کار آبی و اناری‌ها می‌آید. دو ویژگی مهم آندرس اینیستا، توانایی حمل توپ و دادن پاس‌های کلیدی و دقیق است که فیلیپه کوتینیو برزیلی، هر دو این شاخصه‌ها را در سبک بازی خود، جای داده است.

برای خط آتش بارسلونا چه اتفاقی خواهد افتاد؟


در زیر به بررسی ترکیب‌های احتمالی آبی و اناری‌ها در خط آتش با اضافه شدن کوتینیو می‌پردازیم.

۴-۳-۳:


والورده در این فصل، در بیش از نیمی از بازی‌هایش از سیستم ۳-۳-۴ استفاده کرده است و به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود یکی از سیستم‌های او برای بازی بارسلونا با حضور جادوگر برزیلی، همین سیستم باشد.


به نظر می‌آید که همین سیستم، بهترین سیستم برای استفاده از فیلیپه کوتینیو در فاز تهاجمی باشد. این هافبک برزیلی، به راحتی می‌تواند در پست هافبک وسط و به عنوان جانشین بازیکنانی مانند اینیستا و راکیتیچ، قدرت فوق‌العاده‌ای به خط آتش سه نفره بارسایی‌ها متشکل از لیونل مسی، عثمان دمبله و لوییز سوارز بدهد. با توجه به اینکه کوتینیو، جانشین اینیستا در بارسا خواهد بود، به نظر می‌آید که همین پست، جایی است که آینده او در آن رقم خواهد خورد.

۴-۴-۲


اگر والورده از سیستم ۴-۳-۳ مذکور استفاده نکند، دیگر سیستم احتمالی وی، ۲-۴-۴ خواهد بود. در این حالت، عثمان دمبله و کوتینیو، در جناحین بارسا فعالیت می‌کنند و لیونل مسی و سوارز، در نوک پیکان حمله کاتالان‌ها به فعالیت می‌پردازند.


کوتینیو در این پست نیز بسیار راحت خواهد بود؛ زیرا او در بیش‌تر دوران حضورش در لیورپول، سابقه بازی در این پست را داشته است و عملکرد خوبی نیز از خود به نمایش گذاشته است. این سیستم، فضای مناسب برای دریبلینگ و دادن پاس‌های کلیدی را به فیلیپه کوتینیو، خواهد داد. این سیستم، به کوتینیو، توانایی حرکت در عرض و در نهایت، شوت‌زنی را نیز خواهد داد که کوتینیو، در این زمینه، استعداد خوبی دارد.

۴-۲-۳-۱


به عنوان آخرین پیش‌بینی، ارنستو والورده می‌تواند از سیستم ۱-۳-۲-۴ برای استفاده مناسب از کوتینیو در خط آتش تیمش بهره ببرد. با حضور دو هافبک دفاعی که متشکل از بوسکتس و یک بازیکن از بین پائولینیو و راکیتیچ، کوتینیو می‌تواند به راحتی در پست شماره 10، هدایت خط آتش تیم جدیدش را به عهده بگیرد.

مسی و دمبله، حملات از جناحین را به عهده خواهند گرفت و کوتینیو و سوارز، به یاد روز‌های حضورشان در لیورپول، دو بازیکن کلیدی بارسا خواهند شد؛ هر چند به نظر نمی‌آید والورده از این سیستم استفاده کند.

بزرگ ترین برنده این انتقال چه کسی است؟


قطعا آندرس اینیستا! اسطوره اسپانیایی، در این فصل، تنها هافبک تراز اول آبی و اناری‌ها در خط آتش بوده است؛ اما با اضافه شدن کوتینیو، او می‌تواند استراحت بیش‌تری کند و بهتر بازی کند.

این ستاره 33 ساله، استراحت بیش‌تری نیاز دارد و می‌تواند با ورود کوتینیو، این امر را عملی کند. اضافه شدن کوتینیو به بارسلونا، سبب می‌شود که اینیستا و بارسلونا با خیال راحت، به فکر قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، باشند. دیگر منفعت حضور کوتینیو در بارسلونا برای اینیستا، آماده شدن اینیستا برای جام جهانی 2018 روسیه خواهد بود.

بزرگ ترین بازنده این انتقال چه کسی است؟


جرارد دلوفئو، قطعا از این انتقال خوشحال نیست. وینگر اسپانیایی که در این فصل لالیگا،  در نه بازی، تنها یک گل و یک پاس گل به ثمر رسانده است و نتوانسته، عملکرد خوبش در آث میلان را تکرار کند، با آمدن کوتینیو، فرصت زیادی برای بازی کردن نخواهد داشت. با توجه به توانایی بازی کوتینیو در پست وینگر، حضور دلوفئو در بازی‌های مهم بارسلونا، تقریبا امری ناممکن است. حضور آندره گومز و دنیس سوارز، نیز این امر را سخت تر و سخت تر می‌کند.

منبع: اسکواکا

ترجمه: محمد مهدی موسی پور