زشت‌ترین صحنه‌های جام جهانی؛ از دست خدا تا هندبال سوارز

زشت‌ترین صحنه‌های جام جهانی؛ از دست خدا تا هندبال سوارز

وبسایت رسمی فوتبالی- جام جهانی 2018 به زودی آغاز می شود و در حالی که همه برای دیدن ستارگان بزرگ هیجانزده هستند، بسیاری از هواداران نیز در پی تماشای جنجال ها هستند.

به گزارش فوتبالی، آخرین جنجال در رقابت های 2014 مربوط به گاز معروف لوییس سوارز بود اما وقتی صحبت از حرکات غیر ورزشی در تاریخ جام جهانی می شود، آن اتفاق حتی خراشی در بر صورت این رقابت ها نخواهد بو د.

واقعیت این است که برای هر گل به یاد ماندنی، یک اتفاق زشت به یاد ماندنی نیز وجود دارد. در این جا پنج لحظه غیر ورزشی مهم در تاریخ جام جهانی را مرور می کنیم.

1 . آب دهان پرت کردن فرانک رایکارد بر رودی فولر، جام جهانی 1990


هواداران انگلیس شاید دوست دارند فکر کنند که آنها بزرگترین رقیب آلمان در جهان فوتبال هستند اما حقیقت این است که رقابت بین آلمان و هلند بسیار عمیق تر از چیزی است که به نظر می رسد.

ریشه این دشمنی در جنگ جهانی دوم قرار دارد اما اتفاقات با شکست دادن یوهان کرایف افسانه ای توسط آلمان غربی و فتح جام جهانی 1974 تشدید شد.

پس از چندین حادثه غیر معمول در جریان رقابت های بین این دو تیم، زمانی که دو تیم در دور یک شانزدهم جام جهانی 1990 با هم روبرو شدند همه چیز آماده مشتعل شدن بود.

و در واقع، موضوع همین بود. در یک بازی پر فشار وقتی فرانک ریکارد، هافبک هلند، مهاجم آلمان، رودی فولر، را به زمین انداخت جو متشنج شد.

داور قصد داشت با درک کردن شرایط بازی یک کارت زرد به او نشان بدهد اما ریکارد کارت را قرمز دید و به سرعت برگشت و به روی صورت رودی فولر آب دهان انداخت.

فولر بی اندازه خشمگین بود اما وقتی درگیری کلامی با ریکارد را آغاز کرد، داور که تمامی صحنه های این حادثه را از دست داده بود، به او کارت داد.

چند دقیقه بعد بار دیگر این دو بازیکن به شدت با یکدیگر درگیر شدند و این بار داور که به خوبی همه چیز را دیده بود به هر دو بازیکن کارت قرمز نشان داد که برای فولر که در واقع کار اشتباه خاصی انجام نداده بود، بسیار گران تمام شد.

با این حال این تمام کار ریکارد نبود. در حالی که فولر شوکه شده بود، او پیش از ترک زمین، بار دیگر موهای او را به سمت عقب کشید. 

با این حال فولر به رغم اینکه عصبانی شده بود توانست مرد بزرگتر باشد و با ریکارد مقابله نکند. 

آلمان غربی موفق شد این دیدار را با نتیجه 2  1 پیروز شد و با وجود عذرخواهی سالهای بعد، جنون آنی ریکارد همچنان یکی از شرم آورترین صحنه های تاریخ جام های جهانی است.

2 . دست خدا، جام جهانی 1986


این لحظه ای است که تا به امروز بعد از گذشت 30 سال همچنان باعث آزار هواداران انگلیس است. در حالی که تعداد زیادی از هواداران فوتبال ترجیح می دهند گل دوم دیه گو مارادونا در دیدار یک چهارم نهایی آرژانتین با انگلیس در جام جهانی 1986 را به نام گل قرن به یاد بیاورند، حقیقت این است که او در واقع نباید در زمین حاضر می بود تا آن گل را به ثمر برساند. این بازیکن باید قبل تر از به ثمر رساندن آن گل به دلیل رفتار زشت غیر ورزشی از بازی اخراج می شد.

در ابتدای نیمه دوم وقتی بازی 0  0 مساوی بود، دفاع انگلیس، استیو هاج، در به دست آوردن توپ اشتباه کرد و در حین دفع توپ آن را در محوطه جریمه خود به هوا فرستاد.

به نظر می رسید که پیتر شیلتون، دروازه بان انگلیس، به راحتی توپ را در اختیار خواهد گرفت اما مارادونا زودتر به آنجا رسید و با ضربه دست توپ را وارد دروازه کرد. 

مهاجم آرژانتین طوری برای به ثمر رساندن این گل خوشحالی کرد که گویا هیچ خطایی در کار نبوده و علیرغم اعتراض شدید بازیکنان انگلیس، داور متوجه خطا نشد و گل را پذیرفت. چهار دقیقه بعد او موفق شد گل دوم را نیز به ثمر برساند تا انگلیس از جریان رقابت ها حذف شد. 

بعد از بازی مارادونا مدعی شد که گل با کمی ضربه سر او و کمی دست خدا وارد دروازه شده و به همین دلیل این گل به این شکل لقب گرفت.

در واقع این گل یکی از لحظه های غیر ورزشی از رفتار مردی به شمار می رود که به بدون حد و مرز بودن در پیروزی معروف بود.

3 . خطای هند و شادی سوارز، جام جهانی 2010


با وجود پیش بینی پله مبنی بر اینکه یک تیم آفریقای فاتح جام جهانی بعد از سال 2000 خواهد شد اما تا سال 2010 بهترین نتیجه یک تیم آفریقایی رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی بوده است. 

اما در سال 2010 غنا به دنبال این بود که در اولین جام جهانی که در خاک آفریقا برگزار می شد بتواند به جمع چهار تیم برتر جهان صعود کند.

بازی یک چهارم نهایی آنها در برابر اروگوئه 1  1 مساوی شد و بازی به وقت اضافه رفت و در حالی که در ثانیه های پایانی بازی غنا در حال به ثمر رساندن گل برتری خود بود، لوییس سوارز با دست مانع از ورود ضربه دومینیک عدیه به درون دروازه شد.

داور صحنه را دید و کارت قرمز را به سوارز نشان داد تا با صورتی پر از اشک زمین بازی را ترک کند. یک پنالتی به سود غنا گرفته شد و همه تصور می کردند بدون شک عثامه جیان این توپ را به گل تبدیل می کند.

اما فشار روانی به قدری زیاد بود که توپ این بازیکن به تیر برخورد کرد و وارد دروازه نشد.

اگر خطای هند سوارز یک واکنش غیر ارادی از سر ناامیدی برای پیروزی بود اما حرکت بعدی او بدون شک رفتار یک ورزشکار حقیر بود.

سوارز در حال ورود به رختکن متوجه شد که پنالتی جیان به گل تبدیل نشده و چنان از خود بی خود شروع به خوشحالی کرد که گویا به تنهایی موفق به فتح جام جهانی شده است.

او بدون شک امیدهای اروگوئه در جام جهانی را حفظ کرد اما غیرقانونی این کار را انجام داد و جشن گرفتن به آن صورت باعث شد که او یکی از پست ترین ورزشکاران در تاریخ مسابقات لقب بگیرد.

تجربه نشان داده که کارما در فوتبال جای چندانی ندارد، بنابراین اروگوئه در ضربات پنالتی پیروز شد تا نه تنها قلب هواداران فوتبال در آفریقا بلکه هواداران فوتبال جوانمردانه در سرتاسر دنیا را بشکند.

4. تمارض ریوالدو در ضربه به صورت، جام جهانی 2002


مهاجم برزیلی، ریوالدو، در زمان خود به راستی یکی از بهترین بازیکنان جهان بود که قادر به انجام حرکات خاصی بود که تنها چند بازیکن می توانستند انجام دهند.

متاسفانه با وجود بازی های خوب در جریان رقابت های جام جهانی 1998 و 2002، او با یک حرکت کاملا غیر ورزشی در جام جهانی 2002 که در نهایت جریمه 5000 یورویی به همراه داشت، در خاطر هواداران باقی مانده است.

در دیدار برابر ترکیه در اولین بازی مرحله گروهی، برزیل با نتیجه 2  1 جلو بود که بازی برای دقایقی متوقف شد.

ریوالدو گل دوم برزیل را از روی نقطه پنالتی در دقیقع 87 به ثمر رساند و برزیل در دقایق باقی مانده یک کرنر به دست آورد. او   تصمیم گرفت که زمان را تلف کند و بدون اینکه توپ را در اختیار داشته باشد در گوشه محوطه جریمه ترکیه به زمین نشست.

مدافع ترکیه، هاکان یونسال، که از این حرکت رنجیده بود و یک کارت زرد نیز داشت، توپ را به سوی ریوالدو شوت کرد اما در حالی که کاملا واضح بود که توپ به صورت ریوالدو برخورد نکرده، او صورت خود را در دست گرفت و چنان وانمود کرد انگار ضربه سنگینی به او وارد شده است.

داور با نمایش بازیکن برزیلی قانع شد و با نشان دادن کارت زرد دوم، بازیکن ترکیه را از زمین اخراج کرد.

با وجود جریمه 5000 یورویی، ریوالدو بعد از بازی پشیمان به نظر نمی رسید و مدعی بود که با وجود اینکه توپ به صورت او برخورد نکرده بود اما او همچنان قربانی به حساب می آمد.

قطعا یونسال نباید توپ را به سمت ریوالدو شوت می کرد اما شکی وجود ندارد که تمارض ریوالدو و رفتار بی شرمانه بعد از آن یکی از غیر ورزشی ترین رفتارهای تاریخ جام جهانی بوده است.

5. بیلیچ باعث اخراج بلان، جام جهانی 1998


مدافع سابق کرواسی، اسلاون بیلیچ ، در حال حاضر به یکی از خوب ترین بازیکنان معروف است اما رفتار او در نیمه نهایی جام جهانی 1998 طور دیگری بود.

تیم او در برابر فرانسه میزبان قرار گرفته بود و فرانسه در فاصله 15 دقیقه به پایان بازی با نتیجه 2  1 از کرواسی پیش افتاده بود که او تصمیم گرفت آن حرکت غیر ورزشی را انجام دهد.

موقعیت کرنر برای فرانسه به وجود آمد و بازیکنان شروع به جایگیری درمحوطه جریمه کرواسی کردند و مدافع فرانسه، لوران بلان، مدافع مستقیم خود بلیچ را هل داد تا از خود دور کند.

به محض اینکه بلان از او دور شد، یبلیچ ناگهان چنان خود را به زمین انداخت که گویی ضربه ای از ناحیه صورت دریافت کرده و داور نیز به سرعت در سوت خود دمید.

چند ثانیه بعد، بلان با دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد در  حالی که بلیچ همچنان روی زمین خوابیده بود تا از اخراج حریف مطمئن شود.

بعد از بازی بیلیچ از همه جهات مورد سرزش قرار گرفت و روشن شد که تمارض او در ضربه به صورت درست نبوده است.

متاسفانه راهی برای بلان یکی از درخشان ترین بازیکنان فرانسه در طول مسابقات بود، وجود نداشت تا کارت قرمز را برگرداند و او به ناچار دیدار فینال فرانسه در برابر برزیل را از دست داد.

این یکی از بدترین حرکات غیر ورزشی تاریخ فوتبال بود که نه تنها باعث اخراج بلان در آن بازی شد بلکه فرصت حضور در یکی از مهمترین بازی های تاریخ زندگی حرفه ای را از او گرفت. اتفاقی که بی عدالتی در تک تک کلماتش موج می زند

4125