مارسل دسایی: انگلیس می تواند شگفتی جام جهانی باشد

مارسل دسایی: انگلیس می تواند شگفتی جام جهانی باشد

مارسل دسایی نه تنها برای قهرمانی در جام جهانی با فرانسه بلکه به دلیل اخراج در بازی فینال معروف است. اخراجی که او را ناراحت نکرد.

مارسل دسایی به عنوان بازیکن زندگی باورنکردنی داشت. او با مارسی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد، عضوی از تیم به یاد ماندنی و پرافتخار میلان در میانه دهه 90 بود، کاپیتان چلسی بود و 116 بار برای تیم ملی کشورش به میدان رفت. امسال بیستمین سالگرد قهرمانی تیم ملی فرانسه در جام جهانی است. صحبتی با دفاع جذاب و کاریزماتیک فرانسه درباره شب فینال در پاریس، خاطره محبوب او از جام جهانی و شانس های انگلیس برای درخشش در روسیه داشتیم.

+ فتح جام جهانی مهمترین بخش زندگی حرفه ای تو بود؟

خب باید به 20 سال قبل برگردم اما فکر میکنم به خاطر دارم! باید بگویم بله. اما این سوال سختی است چرا که باید بدانید که من زندگی حرفه ای موفقی داشتم و لحظه های عالی زیادی را تجربه کردم. من عضوی از تیم میلان در دهه 90 بودم، از 24 تا 29 سالگی، این واقعا عالی بود. بعد با تجربه ام برای چلسی بازی کردم که آن هم بسیار خاص بود. و در میان این اتفاقات قهرمانی در جام جهانی بود. بخش مهمتر قضیه این بود که این فرانسه میزبان بود و جام جهانی مهمترین رویداد و لحظه در تمام دنیاست... بنابراین فکر میکنم که باید بگویم که این بهترین لحظه زندگی ام بود.

+ جام جهانی هنوز به همان اندازه مهم است یا بازیکنان امروز به باشگاه خود تعهد بیشتری دارند؟

بازیکنان تطبیق پیدا کردند. در هر دوره ای جام جهانی مهمترین موضوع است اما تعهد به باشگاه هم بسیار مهم است. شما هر روز با باشگاهتان زندگی می کنید و نفس می کشید، بنابراین طبیعتا مثل خانواده شماست اما جام جهانی خاص و هیجان انگیز است و برای کشورتان معنای زیادی دارد.

+ وقتی در فینال اخراج شدی خیلی ناراحت شدی؟

نه واقعا. من یک تکل زدم و کارت زرد دوم را گرفتم و این را پذیرفتم. هیاهو نکردم. آرام بودن من این اجازه را به تیمم داد تا دوباره سازماندهی و برنامه ریزی کنند و چون دو گل پیش بودیم خیالمان راحت بود.

+ فکر می کردی که فرانسه پیروز شود؟

بله من مطمئن بودم... اما کمی می ترسیدم که اتفاق بدی رخ دهد. این جام جهانی است پس تو هیچ وقت نمیدانی چه در پیش است.

+ جد ا از قهرمانی با فرانسه، بهترین خاطره ات از جام جهانی چیست؟

بهترین خاطره من از جام جهانی 1978 است. با ماریو کمپس و موی بلندش. به یاد دارم که کشور یک رهبر دیکتاتور داشت و این من را بسیار خوشحال کرد که فوتبال توانست مشکلات سیاسی که کشور در آن زمان با آن روبرو بود از بین ببرد.

انگلیس چطور می تواند عملکرد بهتری در جام جهانی امسال داشته باشد؟

آنها نسل خوبی از بازیکنان دارند و مربی خوبی نیز در کنارشان هست اما آنها یک رهبر قدرتمند که بتواند آنها را در زمین راهنمای کند، ندارد. من انتظار داشتم که انگلیس در یورو عملکرد بهتری داشته باشد اما مطمئن نیستم که آنها در جمع 4 یا 5 تیم برتر جام جهانی باشند. امیدوارم انگلیس بتواند شگفتی جام لقب بگیرد، اتفاقی که ممکن است برای بلژیک هم رخ دهد.

+ واقعا اینطور فکر می کنی؟

نه. اما امیدوارم که اتفاق بیفتد، چرا که انگلیس نسل های زیادی از بازیکنان با استعداد را از دست داد و اینکه وقتی کسی انتظاری ندارد کاری را انجام دهی خوشایند است.

4125