کرواسی 2018، نسل 98 را پشت سر می گذارد؟

کرواسی 2018، نسل 98 را پشت سر می گذارد؟

به گزارش "ورزش سه"، مشکلات متعدد و تمام‌نشدنی آرژانتین و حذف آلمان از جام جهانی روسیه نشان داد این جام جهانی برای تیم‌های مشهور چه میدانگاه سخت و دشواری است. با اغماض از چند مورد موفق، می‌توان گفت تا اینجا در جام جهانی 2018 شاهد به مشکل برخوردن تیم‌های بزرگ و مشهور و درخشش تیم‌هایی بوده‌ایم که هواداران فوتبال کمتر به صحبت درباره‌ی آنها عادت داشته‌اند، تیم‌هایی که حالا برای ایجاد تغییرات گسترده در سیمای فوتبال دنیا دندان تیز کرده‌اند.


برای مثال آرژانتین از روز آغاز جام، همیشه یکی از خبرسازترین تیم‌ها بوده و شایعات مربوط به درگیری‌های داخلی و شورش بازیکنان، گریبان آلبی‌سلسته را رها نکرده. وقتی آرژانتین به مصاف کرواسی‌ای رفت که حتی همان زمان کسی آن را تیمی درجه‌دو به حساب نمی‌آورد، اکثر کارشناسان و فوتبالدوستان منتظر تماشای جدالی سخت و نزدیک بودند. اما در جریان بازی، همه شاهد بازی‌ای یک طرفه و برتری مطلق کروات‌ها بودند. بعد از بازی اما همه در مورد راه‌راه پوشان آرژانتینی صحبت می‌کردند و آلبی‌سلسته را به پرسش می‌گرفتند. به این ترتیب بود بود که خیلی‌ها فراموش کردند کرواسی در آن بازی چقدر فوق‌العاده فوتبال بازی کرده بود.


اشتباه نکنید، کرواسی این بار تیمی بسیار متعادل روانه‌ی روسیه کرده، تیمی که برای پیروزی ساخته و پرداخته شده. کروات‌ها امسال شانس بسیار زیادی دارند تا مقامی بهتر از سومی دنیا که در جام جهانی 98 بدست آوردند، تصاحب کنند. واقعیت این است که نقطه‌ی وقت این تیم در خط هافبکش نهفته است. جایی که لوکا مودریچ نقش قلب تیم را بازی می‌کند. ایوان راکیتیچ و مارسلو بروزوویچ، بازیکن اینتر، در کنار مودریچ، خط هافبکی پرقدرت و مستحکم می‌سازند. خط هافبکی که در بازی با آلبی‌سلسته آنچنان از ماسکرانو عبور می‌کرد که گویی فوتبالیست بزرگ آرژانتینی نامرئی است و در زمین حضور ندارد.


علاوه بر این سه نفر، بازیکنانی مثل ایوان پریشیچ، دژان لورن و ماریو مانژوکیچ که سرمربی کروات‌ها زلاتکو دالیچ آنها را روح تیمش خوانده، می‌‌توانند در طی کردن مسیر موفقیت کرواسی، بسیار موثر و کارآمد باشند. کاملاً واضح است که این تیم اروپای شرقی نسلی از فوتبالیست‌های بااستعداد را در اختیار دارد که می‌توانند در جام جهانی روسیه، اثری ماندگار از خود به جا بگذارند. این گروه بازیکنان از رقابتهای یورو2008 در کنار هم بوده‌اند و جام جهانی 2018 روسیه ممکن است برای بسیاری از آنها آخرین فرصت درخشش در یک تورنمنت بزرگ باشد.


همه چیز به نفع کرواسی به نظر می‌رسد. کروات‌ها در کنار اروگوئه تنها تیم‌هایی هستند که مرحله‌ی گروهی جام جهانی را با حداکثر امتیاز ممکن و بدون از دست دادن حتی یک امتیاز به پایان برده‌اند. آنها در عین حال، در سه بازی‌ای که انجام داده‌اند تنها یک گل دریافت کرده‌اند. کروات‌ها در سه بازی خود میانگین مالکیت توپ 53 درصد را ثبت کرده، میانگین دقت پاس‌هایشان 81 درصد بوده و در هر بازی به طور متوسط 2.3 گل به ثمر رسانده‌اند. این آمار نشان می‌دهد کرواسی تیمی است که همیشه کنترل توپ و میدان را در اختیار دارد و ریتم بازی را به حریف دیکته می‌کند.


تیم‌های ملی کرواسی هر بار که در جام جهانی حاضر می‌شوند با کرواسی درخشان 98 مقایسه می‌شوند، کرواسیِ نسل داوور شوکر و زوونیمیر بوبان. اما ممکن است به زودی دیگر از این مقایسه‌ها خبری نباشد چرا که تصویر کاپیتان مودریچ درحالیکه جام جهانی را بالای سر برده، تصویر دور از انتظاری نیست. فعلاً اما باید به تماشای بازی کرواسی و دانمارک در مرحله‌ی یک‌هشتم نهایی بنشینیم ولی توصیه‌ی ما این است که تماشای بازی‌های بعدی کرواسی را به هیچ وجه از دست ندهید.

منبع: سایت گل