ادعای تایمز: کمک گرفتن قطر از CIA برای میزبانی جام جهانی!

ادعای تایمز: کمک گرفتن قطر از CIA برای میزبانی جام جهانی!

سایت رسمی فوتبالی - نیوز کراپ مدعی شد که قطر با ایجاد کمپینی برای بر هم زدن پیشنهادات کشورهای رقیب خود در کسب میزبانی جام جهانی 2022 قوانین فیفا را زیرپا گذاشت.

روزنامه ساندی تایمز مدعی شده که به مدارکی دست پیدا کرده که از سوی کسی منتشر شده که با قطر در زمان ارائه پیشنهاد میزبانی همکاری می‌کرده است.

این روزنامه ادعا کرده که اگر از یک مامور سابق سازمان CIA برای ایجاد تبلیغات جعلی علیه تیم‌های رقیب مانند استرالیا و آمریکا استفاده کرده است.

در بخشی از این اتهام آمده که قطر شخصیت هایی را به خدمت گرفت تا از کشور خود برای ارائه میزبانی انتقاد کنند و این طور وانمود شود که آنها حتی در کشور خود نیز حمایت کافی را ندارند.

قوانین فیفا صریحا هرگونه دخالت و اظهار نظر گفتاری یا نوشتاری یکی از کشور های پیشنهاد دهنده میزبانی درباره کاندیداتوری سایر کشورها که در این رقابت برای کسب میزبانی جام جهانی حضور دارند را ممنوع کرده است.

رئیس کمیته عالی تحویل و میراث قطر تمامی ادعاهای این روزنامه را رد کرد.

بر اساس ادعای روزنامه ساندی تایمز، قطر ۹ هزار دلار به یک پروفسور پرداخت کرده تا مطلبی انتقادی درباره جنبه اقتصادی میزبانی آمریکا بنویسد. روزنامه نگاران و بلاگر های بسیاری را استخدام کرده تا داستان‌های منفی در رسانه‌های آمریکایی، استرالیایی و بین المللی منتشر کنند. آنها همچنین تظاهراتی علیه این اتفاق در مسابقات راگبی در استرالیا تدارک دیدند.

این روزنامه همچنین مدعی شده که مدارک فاش شده نشان می دهند که قطر گروهی از معلمان را به خدمت گرفته تا به مجلس نسبت به ارائه پیشنهاد میزبانی اعتراض کنند و از آنها بخواهند که این پول را در ورزش مدارس صرف کنند.

لرد ترایزمن، رییس سابق فدراسیون فوتبال انگلیس، از فیفا خواست که سریعا این مدارک را بررسی کند و اعلام کرد که اگر صحت این اتفاقات تایید شود و قطر قوانین فیفا را زیر پا گذاشته باشد نباید حق برگزاری جام جهانی را داشته باشد.

تیم پیشنهاد دهنده قطر پیش از این نیز اقداماتی از این دست داشت اما بعد از دوسال تحقیق کمیته اخلاق فیفا این اتهامات رد شد.

کمیته عالی تحویل و میراث قطر با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: " تمام ابعاد پیشنهاد ما برای کسب میزبانی جام جهانی پیش از این نیز مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است، حتی یک وکیل آمریکایی به نام مایکل گارسیا نیز در این تحقیقات حضور داشته است. ما در جریان انتخاب میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ به تمامی قوانین فیفا پایبند بودیم. "

رسانه ها از فیفا خواسته اند که نظر خود را در این باره اعلام کنند.