بر سر پدیده سابق بارسلونا و تاتنهام چه آمد؟

بر سر پدیده سابق بارسلونا و تاتنهام چه آمد؟

سایت رسمی فوتبالی – زمانی که همه به این بازیکن سابق بارسلونا و تاتنهام نگاه می‌کنند، می‌پذیرند که او بازیکنی با استعداد است. اما با نگاه به عملکرد او در اروپا، می‌توان به‌آسانی دید که که او نتوانست از این استعداد استفاده کند.

ژسوس رامیرس، مربی جیووانی دوس‌سانتوس در جام جهانی زیر 17ساله‌های دنیا در سال 2005 می‌گوید: «او در حد کیفیتی که داشت کار نکرد. عملکرد او و کارلوس ولا تاثیرگذار بود. پتانسیل او بالاست اما به نظرم او کمی در استفاده از این پتانسیل کوتاهی کرده است.»

بارسلونا و تاتنهام بزرگ‌ترین تیم‌هایی بوده‌اند که جیووانی دوس‌سانتوس در آنها بازی کرده است. اما چرا او به اوج نرسید؟ بازیکنی که در قهرمانی مکزیک در جام جهانی زیر 17ساله‌های دنیا توپ نقره‌ای را گرفت، آن هم در حالی که هنوز در لاماسیا بود، چه به سرش آمد؟

دوس‌سانتوس در اروپا ثبات نداشت. او پس از یک سال در بارسلونا، به لیگ برتر، چمپیونشیپ، سوپرلیگ ترکیه، و سپس سه تیم اسپانیایی رفت، و سپس در 26سالگی تصمیم گرفت به آمریکای شمالی برود. خرید او برای لس‌آنجلس گلکسی انتقالی بسیار بزرگ به شمار می‌رفت اما پایان او در اروپا را رقم زد.

این که ثبات نداشتن تقصیر خود او بود یا باشگاه‌هایی که در آنها بازی کرده، مشخص نیست. وقتی نمی‌دانید از یک بازیکن در چه پستی باید استفاده کنید، سخت می‌توانید به او بازی بدهید. دوس‌سانتوس در پست مهاجم دوم بهترین عملکرد را داشت، اما بسیاری از باشگاه‌ها چیز دیگری از او می‌خواستند. او یک‌ بار بازی‌ساز بود و به‌ندرت موقعیت ایجاد می‌کرد، و یک بار بال بود و آن‌قدر به مرکز زمین می‌آمد که عملا جایش را از دست می‌داد.

فرانک ریکارد، مربی سابق بارسا به دوس‌سانتوس فرصت درخشش داد. این بازیکن 19ساله در فصل 08-2007 بیش از 1000 دقیقه در لالیگا بازی کرد. در آن‌جا بود که مشکل پست او مشخص شد. جیو زیاد به مرکز زمین می‌آمد، جایی که لیونل مسی در آن حضور داشت. در نهایت، جای دوس‌سانتوس را بویان کرکیچ گرفت. کرکیچ در اولین فصل حضور در بارسلونا 10 گل زد که یک رکورد به شمار می‌رفت. پیشنهاد 5 میلیون یورویی تاتنهام برای خرید دوس‌سانتوس بسیار خوب به نظر می‌رسید و او به این ترتیب راهی لندن شد. او در همان تابستانی به تاتنهام رفت که لوکا مودریچ راهی این تیم شد، و از زیر سایه بویان خارج شد، اما زیر سایه بازیکنی رفت که امسال جایزه بهترین بازیکن سال را دریافت کرد.

مشکل دیگر او هم از بارسلونا آغاز شد. او مشهور بود به این که به حواشی فوتبال زیاد می‌پردازد. او در میهمانی‌های متعددی مشاهده می‌شد و به همین دلیل، القاب خاصی به او دادند.

انگیزه او هم اغلب زیر سوال بود. طرفداران مکزیکی توقعات بسیار بالایی از او داشتند که او هرگز نمی‌توانست به آنها برسد. انتقال او به MLS با انتقادات گسترده همراه شد. دوس‌سانتوس در فصل 13-2012 برای مایورکا که برای بقا می‌جنگید خوب بازی کرد، و سپس دو فصل پیاپی در ویارئال توپ زد. این اولین بار بود که او دو فصل پیاپی در یک تیم بازی می‌کرد، اما با این حال در این تیم هم ماندنی نشد.

دوس‌سانتوس البته در تیم ملی مکزیک نمایش‌های درخشانی هم داشت. او در فینال گلد کاپ 2011 مقابل آمریکا یک گل بسیار دیدنی زد. او در المپیک 2012 هم سه گل به ثمر رساند و کمک کرد که مکزیک قهرمان شود. او سه قهرمانی گلد کاپ در کارنامه دارد و در سال 2009 هم به عنوان بازیکن برتر آن دوره این رقابت‌ها برگزیده شد.

اما طرفداران مکزیکی علاقه‌ای به استقبال از او نداشتند. خوان کارلوس اوسوریو، مربی تیم هم همان مشکلاتی را با دوس‌سانتوس داشت که مربیان باشگاهی داشتند. این بازیکن 29ساله می‌تواند در جام جهانی 2022 هم حاضر باشد، اما به نظر می‌رسد که روزهای حضور در تیم ملی برای او دارد به سر می‌آید.

تیم او، گلکسی هم اوضاع خوبی ندارد و فصل ناامیدکننده‌ای را می‌گذراند. دوس‌سانتوس حالا بسیار دور از فضای بازی بارسلونا-تاتنهام در روز چهارشنبه است. اخیرا در یک نظرسنجی از بازیکنان MLS، او را به عنوان بازیکنی انتخاب کردند که بیش از همه بزرگش کرده‌اند. او حالا مصدوم است، ولی با این حال راضی به نظر می‌رسد.

دوس‌سانتوس گفته که کتاب‌هایی می‌خواند که به او کمک می‌کند تفکر مثبت داشته باشد، و به‌جای شب‌گردی در لس‌آنجلس، اوقاتش را با خانواده می‌گذراند.


8444