تحلیلی خواندنی درباره بازی ایران - بولیوی

تحلیلی خواندنی درباره بازی ایران - بولیوی

وبسایت رسمی فوتبالی- در شبی که زنان گلچین شده و قابل اعتماد! راه به استادیوم آزادی یافته بودند، تیم ملی ایران دو بر یک از سد بولیوی گذشت تا کارلوس کی روش در پایان بازی مفتخرانه از سبک بازی تیمش تمجید کند و با ادعایی قابل تامل فوتبال نمایش داده شده از سوی تیمش را بهترین نمایشی بداند که ایرانی ها در آزادی می بینند. هر چند اینکه کی روش سطح رقابت خود و تیمش را با این جمله پایین آورد و به نوعی تیم ملی را رقیب تیم های باشگاهی ایرانی کرد، اما نمی توان از بازی امیدوارکننده شاگردانش در بازی دیشب چشم پوشی کرد.

۱- اگر بحث بر سر میزان قدرت تیم بولیوی کنار گذاشته شود، می توان گفت که پس از مدت ها یک بازی هجومی از تیم ملی ایران ارائه شد. ایران در مقابل بولیوی بارها صاحب موقعیت شوت و ضربه به دروازه حریف شد که این اتفاق می تواند نویدبخش بازی های زیبای تیم ملی در جام ملتها باشد. بارها کی روش از سوی منتقدانش به ارائه بازی های محافظه کارانه حتی در مقابل تیم های ضعیف تر و کم نام و نشان تر از حریفان اصلی ایران در آسیا متهم شده اما بازی دیشب می تواند سرآغازی بر تغییر تفکر کی روش برای جدال های آسیایی باشد. به خصوص آنکه تعدد مهره های هجومی نامدار در ترکیب تیم ملی، دست کی روش را برای ارائه فوتبال هجومی باز گذاشته است.

۲- آنچه باعث شد تا کی روش در پایان بازی، از نمایش تیمش تمجید کرده و به نوعی برای مربیان داخلی کری بخواند، تنوع راه های رسیدن به دروازه بولیوی بود که باعث شد در دقایقی از بازی، فوتبالی سرعتی و جذاب از سوی بازیکنان ایران ارائه شود. استفاده بیشتر از پاس های عمقی آن بخش جذاب تر بازی ایران در فاز هجومی بود. ضمن اینکه پاس های بلند قطری دقیق که باعث تغییر سریع جریان بازی به نفع ایران می شد، تیم ملی را در فاز حمله زهردارتر از قبل کرده بود. حرکات ترکیبی و پاس های کوتاه نیز عامل دیگری در جذاب شدن بازی ایران بود.

۳- کی روش این بار در مصاف با بولیوی به بازی با یک هافبک دفاعی رو آورد و این نشان دهنده این است که این مربی برای جام ملت ها و رسیدن به هدفی که آن را دنبال می کند بیش از پیش چشم به دروازه حریف دارد. برای رسیدن به قهرمانی در آسیا، فوتبال مقتصدانه کی روش جای خود را به فوتبالی جسورانه تر خواهد داد. سیستم مورد چهار-یک-چهار-یک مورد علاقه کی روش که از پس آزمون و خطاهای هشت ساله به دست آمده، می تواند ایران را به سرمنزل مقصود برساند.

۴- سامان قدوس پس از نیمکت نشینی در جام جهانی، این بار در ترکیب اصلی تیم ملی به میدان رفت. قدوس تمام ضربات آزاد ایران را نواخت تا مشخص شود که کی روش به عنوان یک توپ پخش کن نه چندان کلاسیک بر روی او حساب باز کرده است. با این حال تعویض قدوس در نیمه دوم تردیدهایی را در مورد میزان اعتقاد کی روش به او بوجود آورد.

 ۵- صادق محرمی که فصل گذشته با وجود ارائه بازی های زیبا حتی یک بار هم به تیم ملی دعوت نشده بود، توانست دومین بازی ملی خود را انجام دهد، آن هم یک بازی کامل نود دقیقه ای و با حضور در ترکیب اصلی.  بازی کردن محرمی از آن علامت سوال های ذهن هواداران پرسپولیس است. به خصوص آن دسته از هوادارانی که اختلاف برانکو و کی روش را در موضوع عدم دعوت بازیکنان تیم خود به تیم ملی موثر می دانند.

۶- انتظار می رفت با توجه به علاقه کی روش به بازی مهدی ترابی، این بازیکن تبدیل به یکی از بازیکنان کلیدی و تاثیرگذار در تیم ملی شود اما شرایط برای ترابی در تیم ملی به خوبی آنچه برای عزت اللهی و طارمی اتفاق افتاد، پیش نرفت. ترابی جز اولین دسته از بازیکنان جوانی بود که کی روش برای جوان سازی تیم ملی به آنها رو آورد اما چه بسا بازی در لیگ ایران و جا ماندن از قافله لژیونرها باعث شد تا نتواند همچون بقیه آنهایی که همزمان با او به تیم ملی رسیدند در تیم کی روش جایگاهی ثابت به دست آورد. اما کی روش همچنان به این بازیکن اعتقاد دارد و این شد که این بازیکن گل پیروزی بخش تیم ملی را در برابر بولیوی به ثمر رساند. مرد موفق بازی های تدارکاتی تیم ملی، هنوز در بازی های رسمی نتوانسته خودی نشان دهد و البته به او فرصتی هم داده نشده.

۷- سردار آزمون پس از خداحافظی از تیم ملی و سپس بازگشت دوباره، همچنان مرد اول خط حمله تیم ملی است. او دیگر رقیبی به نام قوچان نژاد هم ندارد و می توان در پست تک مهاجم او بی رقیب شده است. فعلا نه رقیبی در لیگ ایران و نه در بین لژیونرها نمی توان برای او متصور بود. دلیل چشم پوشی کی روش بر موضوع خداحافظی او نیز شاید همین موضوع بوده باشد. سرمربی تیم ملی ترجیح داد طعن و کنایه ها را به جان بخرد اما سردار را در تیم ملی حفظ کند.

۸- تشویق سیدجلال از سوی تماشاگران پس از گل بولیوی از نکات جالب بازی دیشب بود. اعتراض تماشاگران به کی روش در موضوع سیدجلال ناشی از همان بی اعتمادی بوجود آمده به سرمربی تیم ملی از سوی هواداران پرسپولیس است. شاید اگر سیدجلال به جام جهانی برده می شد دیگر کسی معترض عدم دعوت او به تیم ملی در این روزهای پس از جام جهانی هم نمی شد. چرا که سیدجلال در پایان دوران بازی خودش است و کمتر کسی است که توقع داشته باشد او در یک بازی تدارکاتی به یک جوان آینده دار ترجیح داده شود.

۹- کی روش در پایان بازی از دفاع میانی تیمش گفت و از اینکه آنها خط دفاعی تیم ملی را تا ده سال آینده تامین کرده اند. تمجید کی روش از مجید حسینی و روزبه چشمی و این ادعای او احتمالا در جواب سوال ها و انتقاداتی است که از او در مورد خط زدن سیدجلال می شود، است.

۱۰- پس از بازی ایران و بحرین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ که تعدادی معدود زن توانستند به ورزشگاه راه یابند، این اولین بار بود که زنان توانستند بازی تیم ملی ایران را از نزدیک و در ورزشگاه آزادی ببینند. هر چند زنان به طور گزینش شده به سکوهای آزادی رسیدند اما اگر این اتفاق تنها نمایشی برای گول زدن سران فیفا نباشد می توان امیدوار بود تا شاید قبح حضور زنان در ورزشگاه از ذهن برخی تصمیم گیران کنار برود.

7655