موناکو چگونه قوانین فیرپلی مالی را دور زد؟

موناکو چگونه قوانین فیرپلی مالی را دور زد؟

سایت رسمی فوتبالی - در ادامه افشاگری های فوتبال لیکس، نشریه مدیاپارت اعلام کرده است که دیمیتری ریبولوفلف، مالک باشگاه موناکو با پولشویی در هنگ کنگ و جزایر ویرجین بریتیش قصد داشته تا مانع از محرومیت توسط یوفا به خاطر رعایت نکردن قوانین فیرپلی مالی شود.

به گزارش فوتبالی، ماجرا از سال 2014 آغاز شد، زمانی که موناکو با خرید بازیکنانی نظیر فالکائو، موتینیو، خامس رودریگز و ریکاردو کاروالیو ولخرجی های زیادی انجام داده بود. این باشگاه برای این که توسط یوفا به خاطر رعایت نکردن قوانین فیرپلی مالی محروم نشود باید درآمدزایی می کرد. مالک باشگاه فرانسوی تصمیم گرفت که برای محروم نشدن، مبلغ 140 میلیون یورو از طریق پولشویی در هنک کنگ به یک شرکت تبلیغاتی بدهد تا این شرکت، به صورت صوری این مبلغ را به حساب باشگاه موناکو واگذار کند. در حقیقت این پول، سرمایه شخصی دیمیتری بود و او برای محروم نشدن توسط یوفا جوری القا کرد که گویی این پول متعلق بقه او نبوده است. 

این قرارداد در نوع خود شگفت انگیز بود چرا که شرکت تبلیغاتی AIM در سال 2013  پنج برابر درآمد اسپانسرهای تیم هایی نظیر رئال و بارسا را به باشگاهی نظیر موناکو می پرداخت. 

در سال 2015 موناکو باید به علت بدهی 167 میلیون یورویی در سه سال، با جریمه ای سنگین مواجه می شد اما در نهایت این باشگاه فرانسوی به خاطر توافق با یوفا از حضور در چمپیونزلیگ محروم نشد. در نهایت یوفا با ریاست پلاتینی تصمیم گرفت که باشگاه موناکو فقط دو میلیون یورو جریمه شود. آنها اما با فروش بازیکنانی نظیر امباپه، لمار، برناردو سیلوا و مندی در سالهای اخیر تراز مالی خود را به حالت مثبت تغییر داده اند.