یک کی‌روشِ آرام؛ جنگجو پایان جنگ را اعلام کرد؟!

یک کی‌روشِ آرام؛ جنگجو پایان جنگ را اعلام کرد؟!

وب سایت رسمی فوتبالی- ظاهرا قصه کارلوس کی‌روش و تیم ملی ایران پس از هشت سال به پایان خود رسیده و مردی که ما را عادت به حضور طولانی مدت یک مربی بر روی نیمکت تیم ملی داده بود، بار خود را خواهد بست تا شاید روزی روزگاری دوباره در میان استقبال مردم از پله‌های فرودگاه در تهران پایین آید و به فوتبال ایران بازگردد.

به گزارش فوتبالی ظاهرا کارلوس کی‌روش که حضور هشت ساله خود را با دو حضور ایران در جام جهانی همراه کرد دیگر قرار نیست روی نیمکت تیم ملی ایران بنشیند. مصاحبه تند او بر علیه وزیر ورزش آن هم در میانه جام ملت‌ها، تقریبا کار را برای او در ایران تمام شده کرد. احتمالا کی‌روش از قهرمان شدن در جام ملت‌ها اطمینان بالایی داشت که آن مصاحبه را علیه وزیر ورزش انجام داد یا شاید او خواسته با آن مصاحبه و تحت فشار قرار دادن وزیر، خود را برای یک دوره جدید مربیگری  در ایران مهیا کند. اما محاسبات کارلوس آن طور که او حدس می‌زد پیش نمی‌رفت و او نتوانست اجماعی بر علیه وزیر ورزش در بین اهالی فوتبال بوجود آورد اما با به میان کشیدن پای باشگاه پرسپولیس به جدال خود، این اجماع شکل نگرفت و کی‌روش در این مصاف شکست خورد.

مردی که در طی هشت سال موفق به از میان برداشتن تمامی مخالفان خود در بین مدیران فدراسیون شده بود و حتی مصاحبه‌های او در کنار رفتن کفاشیان از ریاست فدراسیون تا حدودی تاثیرگذار بود، در آخرین تلاشش برای از میان برداشتن مخالفانش، سنگ بزرگی را برداشت و دست به یک قمار بزرگ زد که  در نهایت شکست در بازی با ژاپن کی‌روش را بازنده این قمار کرد. چنانچه کی‌روش موفق به فتح جام ملت‌ها می‌شد، او خیز بلند خود را برای زدن ضربه نهایی به مهمترین مخالفان تمدید قراردادش بر می‌داشت.

حالا کی‌روش با خاطرات خوب و بدش در حال ترک ایران است. اما نام او تا مدت‌ها بر نیمکت تیم ملی و جانشینش سنگینی خواهد کرد. برانکو نیز با همه افتخاراتی که با تیم ملی کسب کرده بود، در پایان جام جهانی ۲۰۰۶ سرنوشتی همچون امروز کی‌روش پیدا کرد. در آن زمان افکار عمومی موافق ادامه حضور برانکو در تیم ملی نبود و جمله خداحافظ برانکوی فردوسی‌پور در پایان گزارش بازی ایران و آنگولا، برایندی از نظر مردم در آن زمان بود و کسی در آن زمان فردوسی‌پور را بابت آن جمله توبیخ نکرد. اما آینده تیم ملی پس از برانکو باعث شد تا ارزش کار این مربی با تیم ملی برای مردم مشخص شود. موافقان و طرفداران کی‌روش نیز این روزها از دل‌تنگ شدن مردم برای کی‌روش در آینده نزدیک می‌گویند. از نظر آنها تکرار نتایج خوب کی‌روش در جام جهانی در آینده برای ما آرزو خواهد شد.

کی‌روشی که در سال ۲۰۱۱ وارد ایران شد و در سال ۲۰۱۴ به محبوبیتی بی‌نظیر در ایران رسید، در سال ۲۰۱۹ با محبوبیتی به مراتب کمتر از ۲۰۱۴ ایران را ترک می‌کند. مردی که نامش با تنش و جنجال پیوند خورده، پایانی آرام و به دور از مصاحبه و بیانیه‌های تند بر علیه این و آن داشت و در کمال احترام از مردم خداحافظی کرد. بی‌آنکه بخواهد همچون هشت سال اخیر از کمبودها، مخالفات، منتقدان، مارها، روباه‌ها، گرگ‌ها و کروکودیل‌ها بگوید. جنگجویی که شکست خورده، شکست را پذیرفته و دیگر به دنبال جبران شکست در بیرون از زمین نیست. کلمات نیش‌دار کارلوس جای خود را به کلمات آرام داده. شاید هر کس دیگری جا او بود این روزها را به مصاحبه‌های تند و افشاگری بر علیه دیگران اختصاص می‌داد اما کی‌روش بی‌مبالات در گفتار، دیگر تسلیم شده و خودش هم به این نتیجه رسیده که وقت رفتن است. دیگر نه حوصله دعوا با برانکو را دارد، نه حوصله چک و چانه زدن بر سر مطالباتش از فدراسیون و نه رمقی برای سیاست ‌ورزیدن و حذف رقبا. او می‌رود همان‌قدر آرام که با شاگردانش خداحافظی کرد. شاید هم که او در حال سبک سنگین کردن شرایط باشد و دوباره با یک مصاحبه یا بیانیه خانمان‌برافکن دیگر بازگردد و زهر خود را به چند تن از کسانی که از آنها کینه دارد بریزد اما این کی‌روش و این تصویر نهایی‌اش در فرودگاه، خبر از جنگجویی می‌دهد که پایان جنگ را اعلام کرده و احتمالا خود را برای جنگیدن در میدانی دیگر آماده می‌کند.

7655