گزارش ویژه/ سپاهان مهم تر از الهلال و پرسپولیس برای استقلال

گزارش ویژه/ سپاهان مهم تر از الهلال و پرسپولیس برای استقلال

وب سایت رسمی فوتبالی- استقلال پس از شکست در دربی وتساوی مقابل سایپا، الهلال عربستان را شکست داد.

به گزارش فوتبالی، بازیها پس از باخت در دربی همواره اهمیت زیادی داشته و می‌تواند موجب تعمیق بحران و یا خروج از آن شود و استقلال گام اول برای فرو رفتن به بحران را با تساوی مقابل سایپای علی دایی برداشت اما برد مقابل الهلال در بازی رفت، توانست مانع از سقوط استقلال به قعر دره شود. استقلال در سه سال اخیر، سه باخت در دربی‌ ها را تجربه کرده است که دو بار موفق شده بازی پس از آن دربی‌ها را ببرد. پس از شکست چهار بر دو در بازی برگشت لیگ پانزدهم، شاگردان مظلومی با برد مقابل فولاد خوزستان، خود را در جمع مدعیان لیگ نگه داشتند. شاگردان شفر نیز پس از باخت در دربی لیگ فصل گذشته موفق شدند با پیروزی دو بر صفر مقابل نفت تهران به لیگ بازگردند. اما این اتفاق در بازی مقابل سایپا نیفتاد.


دربی درسی بزرگ برای استقلال تا پایان فصل

روند رو به رشدی که استقلال در لیگ در پیش گرفته بود با باخت در دربی دچار سکته شد. نکته بدتر از باخت در دربی برای آبی‌ها، درگیری‌های درون رختکن استقلال بود که خبر از ضعفی مهم در سیستم مربیگری و مدیریتی استقلال می‌داد. تصور می‌رفت که حضور فرهاد مجیدی روی نیمکت استقلال بتواند حاشیه‌های این چنینی را در رختکن استقلال کاهش دهد. تازه پس از دربی است که مشخص شده شفر آن اقتدار لازم را برای به کرسی نشاندن حرفش در دربی نداشته و او شاهد نبود همدلی و اتحاد لازم در تیمش است. با این حال باخت در دربی می‌تواند سرآغاز غلبه بر مشکلات حاشیه‌ای شود و تصمیمات انضباطی که در این مورد توسط باشگاه استقلال اتخاذ شده هم در مسیر ترمیم شکاف بین بازیکنان بوده است. اما چرا دوباره به سراغ ماجرای دربی رفتیم؟ استقلال پس از پیروزی غرور انگیز در قطر به مصاف سپاهان در اصفهان می رود. بازی که به اندازه دربی می تواند حساس باشد. شفر پس از شکست دادن تراکتورسازی بهم ریخته توشاک در اول فصل هیچ بازی بزرگی و تیم بالاجدولی را نبرده بود و برد مقابل الهلال، دومین پیروزی مهم شفر دراین فصل فوتبال تلقی می شود. 


چرا استقلال دربی را باخت؟

استقلال در پانزده دقیقه ابتدایی بازی دربی، نشان از تیمی آماده و بابرنامه داشت. دوباره سیستم بازی مورد علاقه شفر داشت در استقلال جان می‌گرفت که به ناگهان دریافت گل از روی ضربه کرنر و اشتباه رحمتی، استقلال در شوک فرو رفت. بعدا معلوم شد که آبی‌ها توان روحی لازم برای بازگشت به بازی در دربی را نداشته‌اند و این موضوع به همراه سناریوی پنالتی از دست رفته و درگیری‌های داخل رختکن، باعث شده تا آبی‌ها تمرکز تاکتیکی خود را برای بازگشت به بازی از دست بدهند. اما برداشت مثبت از اتفاقات دربی می‌تواند این باشد که اگر شاگردان شفر در آرامش روانی باشند، قادرند یکی از بهترین و تاکتیکی‌ترین فوتبال‌های لیگ برتر ایران را به نمایش بگذارند. این ماجرا در بازی مقابل الهلال ثابت شد. آنچه شفر می‌بایست در فاصله دربی و بازی با سایپا تا بازی مقابل سپاهان انجام داده باشد تلاش برای ریکاوری روحی تیمش است. شاگردان شفر برای بازگشت به لیگ نیاز به بردن سپاهان دارند. کاری که می توانستند مقابل سایپا انجام دهند، اما باز هم انتخاب ترکیب اشتباه از سوی شفر و دستیارانش و نبود یک یا چند آنالیزور حرفه ای و کاربلد، باعث شد دو امتیاز بازی مقابل ساپیا بپرد. استقلال اگر سایپا را برده بود، می توانست به نوعی در کورس  بماند اما تساوی مقابل سایپا، استقلال را از ریل کورس قهرمانی خارج کرد و خیلی اتفاق ها باید بیفتد تا استقلال بتواند دوباره در کورس قرار بگیرد. 


سپاهان مهم تر از الهلال و پرسپولیس

وقتی استقلال با پرویز مظلومی چهار بر دو مغلوب پرسپولیس شد، در فاصله چهار هفته مانده به پایان لیگ صدر جدول را که تا آن زمان در اختیار استقلال بود به پرسپولیس داد. باخت در آن دربی حساس لیگ پانزدهم، می‌توانست به معنای پایان رویای قهرمانی استقلال باشد، اما شاگردان مظلومی با بردی قاطع مقابل فولاد خوزستان در ورزشگاه آزادی، نشان دادند که در هفته‌های پایانی منتظر لغزش پرسپولیس می‌مانند و این لغزش دو هفته پس از دربی، از سوی پرسپولیس رخ داد و شاگردان برانکو مغلوب نفت تهران شدند تا دوباره استقلال و پرسپولیس هم امتیاز شوند.

 هر چند در آن فصل نه استقلال و نه پرسپولیس قبای قهرمانی را به تن نکردند اما تلاش آبی‌ها برای بازگشت به لیگ ستودنی بود. امسال استقلال در فاصله شش هفته مانده به پایان لیگ، دربی و صدر جدول را از دست داده است و بنابراین فرصت بیشتری برای جبران امتیاز از دست رفته دربی دارد. در لیگ پانزدهم علیرضا منصوریان به کمک آبی‌ها آمد تا با بردن پرسپولیس، استقلال را به گرفتن صدر از پرسپولیس امیدوار کند و حالا هم شفر و شاگردانش امیدوار به پیدا شدن چند منصوریان در این هفت هفته پایانی هستند تا با بردن پرسپولیس و سایر رقبا، فرصت صدرنشینی برای استقلال را مهیا کنند. آنچه استقلال باید انجام دهد تنها بردن و بردن و به انتظار لغزش رقبا نشستن است و سپاهان حریفی است که استقلال می خواهد آن را بلغزاند.

 همانطور که گفتیم تیم شفر، دربی را باخته و جام حذفی هم از دست رفته است. در لیگ قهرمانان آسیا امیدوار به بازگشت و صعود از گروهش است و استقلالی ها جز بردن سپاهان تا بیخ دندان مسلح نمی توانند به چیز دیگری فکر کنند. تساوی هم برای استقلال کار را سخت می کند و شاید بهتر باشد بگوییم قهرمانی برای آنها دوباره از دست خواهد رفت. امید استقلال به این است که پرسپولیس دو بازی سخت با سپاهان در تهران و تراکتورسازی در تبریز دارد و به جز تک بازی استقلال مقابل پدیده در مشهد، دیگر بازیهای باقیمانده استقلال پس از سپاهان، چندان سخت نیست. حالا برای استقلال، سپاهان حریفی به مراتب مهم تر از الهلال و حتی پرسپولیس است. آنها با بردن سپاهان می توانند به کورس بازگردند و امیدوار باشند که پرسپولیس و تراکتور بلغزند.

 روزهای هیجان انگیزی در لیگ در پیش است و طرفداران فوتبال ایران با حضور نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا و یک بالای جدول جذاب لیگ برتر، می توانند حسابی سیراب شوند!


1984