مهدی تاج: اگر فیفا حرف ترامپ را بپذیرد دیگر فیفا نیست

مهدی تاج: اگر فیفا حرف ترامپ را بپذیرد دیگر فیفا نیست

وبسایت رسمی فوتبالی - بخشهای مهم صحبتهای رئیس فدراسیون فوتبال در برنامه ورزش و مردم را از قول خبرگزاری مهر برایتان نقل می‌کنیم:

*  قرعه تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی می توانست ساده تر هم باشد؛ می توانست سخت تر هم باشد مثل گروه چهارم. ایران در رنکینگ آسیا و سید اول بوده است. ایران آقای آسیا است و نباید از تیمی بترسد. 

* ما از دولت پول نمی خواهیم. ۱۰ میلیون دلار از فیفا طلب داریم و نمی توانیم بگیریم. تمام راه ها را هم رفته ایم. فیفا در آخرین نامه اش اعلام کرد نتوانستیم هیچ بانکی را قانع کنیم که پولتان را حواله کند؛ آنهم به خاطر تحریم های ناعادلانه ای که هست. اداره مالیات هم حساب فدراسیون و سازمان لیگ را بسته است. از روزی که آمده ایم مدام داریم اظهارنامه مالیاتی می دهیم. حتی طلب باشگاه ها را به حساب فدراسیون منظور کرده اند. وزارت ورزش می تواند محکم وسط بیاید و جلوی این مسائل بایستد. حرف ما این است که ۱۰ میلیون دلار طلب از فیفا و ۳ میلیون دلار طلب از AFC را بگیریم. 

* با سفیر ایران در مالزی و مسئول مالی AFC جلساتی داشتیم. یک پیشنهادی دادیم. از آنها خواستیم پول ما از فیفا به AFC بیاید و از این طریق به پولمان برسیم. فوتبال از سیاست جدا است.نه می توانیم از دولت پول بگیریم نه از فیفا و AFC. باید یک نفر بگوید چطور می خواهید فوتبال را اداره کنید.

* درباره اینکه گفته می شود ترامپ رئیس جمهور آمریکا از اینفانتینو رئیس فیفا خواسته است هیچ پولی به فدراسیون فوتبال ایران پرداخت نشود، باید بگویم که حتی اگر ترامپ بگوید که فیفا نباید بپذیرد و نمی پذیرد. اگر بپذیرد که دیگر فیفا نیست. این یک کار سخیف است. فیفا مستقل است و حتماً اینطور نیست. خود اینفانتینو رئیس فیفا گفت تلاشم این است که پولتان را بگیرید.

* ۲۲ نامه برای استقلال به فیفا زدیم. آخرینش این بود که آقای خطیر و فتحی گفتند ما یک راه حل هایی داریم. گفتم اگر بتوانید برای ما هم حل کنید خوب است. فیفا باشگاه را به عنوان یک NGO می شناسد و فدراسیون را حاکمیت می بیند. خیلی بد بود اگر امتیاز از استقلال کسر می شد. فیفا پذیرفته است که استقلال از این نهاد پولی می خواهد و همین که پذیرفته اند خوب است اما هنوز پولی در میان نیست.

* عربستان برای ما یک پرونده امنیتی در AFC باز کرد. برای قطر هم پرونده سیاسی باز کرد. AFC درخواست عربستان برای قطر را رد کرد ولی بحث ما بحث امنیتی بود. عربستان الان کرسی ندارد و اعمال نفوذ نمی شود. کمیته امنیت کاملاً مستقل از AFC و کمیته مسابقات است. وقتی پرونده ای به کمیته امنیت برود، فقط این کمیته تعیین می کند که آیا امنیتی هست یا خیر. هنوز نتوانسته ایم این ماجرا را حل کنیم که به روابط کشورها بر می گردد. حل این مشکل فقط از دست فدراسیون بر نمی آید.

* کمیته ملی المپیک نتوانسته از نظر مالی به ما کمک کند ولی ان شاءالله در آینده این کمک را خواهند داشت. الان ۴۲ سال است به المپیک نرفته ایم. ارزیابی من از تیم امید مثبت است. تشخیص ویلموتس این است که در بازی انتخابی المپیک از اول تا آخر کنار تیم امید باشد.

* بحث ما با کی روش این بود که وسط راه با او داخل دلیجان شدیم. اگر او را نمی خواستیم باید کل قراردادش را می دادیم. اگر بد اخلاقی می کرد باید می ساختیم. کی روش برای ما زحمت زیادی کشید. طوری قرارداد بسته بود که اگر کسی را نمی خواستیم پولش را باید می دادیم. فرمانده ما کی روش بود و باید او را در زمین حمایت می کردیم. اما در مورد ویلموتس شرایط فرق کرده است.

*  تبلیغات محیطی مربوط به سازمان لیگ است. این سازمان یا پولش را گرفته یا پرونده مطالباتش به دادگاه رفته است. چیزی روی زمین نمانده است.

* سال گذشته انتقادی به لیگ وارد بود. حتی اگر جلوی رویمان نگویند، پشت سرمان می گویند سال گذشته در این لیگ سر شکست، چشم کور شد و چاقوکشی هم داشت. چه ضرورتی دارد که این لیگ را برگزار کنیم. مگر ما فینال لیگ قهرمانان آسیا را آنقدر شکیل برگزار نکردیم؟ تمام بزرگان فوتبال دنیا هم اینجا بودند. آن بازی به بهترین شکل برگزار شد.هیچکس مایل نیست لیگ به این شکل برگزار شود. همه باید از تماشای مسابقات لذت ببرند. حتی باید بتوانیم خانواده ها را بیاوریم. راه حلش این است که از اغماض دست برداریم. سه درخواست کوچک را در اولویت قرار داده ایم. نیروی انتظامی گفت اگر این شرایط برقرار نشود، ما نمی آییم. وزیر ورزش و جوانان به تمام استانداران نامه زد. تمام بلیت ها باید الکترونیکی شود. الان بلیت اتوبوس ها هم الکترونیکی شده اند. موضوع دیگر دوربین ورزشگاه ها است که اگر کسی توهین کرد بدانیم کیست. اگر ورزشگاه ها آماده نشوند، لیگ برگزار نمی شود. مردم هم اینرا نمی خواهند.

* باشگاه ها مکلف هستند ۱۰۰ تا ۱۵۰ آدم را آموزش بدهند تا سکوها را کنترل کنند. سر مشوق ها باید ورزشگاه را اداره کنند. کانون هواداران منحل شده ولی الان باید دوباره تشکیل شود. آنها باید در نیروی انتظامی فرم پر کنند. این نفرات ورزشگاه را کنترل و اداره خواهند کرد. این افراد به نیروی انتظامی وصل هستند و نیروی انتظامی دو قدم عقب تر می نشیند.

* اگر تعداد ورزشگاه های استاندارد به نصف رسید، لیگ را برگزار می کنیم و سایر تیم ها به شهرهای همجوار و بدون تماشاگر می روند.

* یک جلسه دیگر داریم؛ آن موقع می فهمیم که آیا قرعه کشی برگزار می شود یا خیر. ما سال گذشته در لیگ فقط کشته نداشتیم. در روزهای تیره هیچکس نیست که مسئولیت را قبول کند. برای فیفا می خواستیم نامه ای بنویسیم ولی هیچکس حاضر نشد زیر این نامه را امضا کند. فکر می کنم بعداً از فوتبال لذت می برند. البته برگزاری مراسم قرعه کشی هم به این معنا نیست که حتماً لیگ برگزار می شود.

1984