بحث داغ سوپرجام در رادیو ایران

بحث داغ سوپرجام در رادیو ایران

پایگاه خبری فوتبالی- چیا فوادی سردبیر پایگاه خبری فوتبالی به عنوان کارشناس روی خط برنامه ورزش ایران رادیو ایران آمد و درباره رای سوپرجام در CAS اظهار نظر کرد.  

به گزارش فوتبالی، رای نهایی سوپرجام بالاخره اعلام شد و حکم آن قهرمانی پرسپولیس بود که رسمی شد. به دنبال همین موضوع، چیا فوادی سردبیر پایگاه خبری فوتبالی روی خط برنامه ورزش ایران رادیو ایران آمد و درباره جزئیات این پرونده صحبت کرد. صحبت های وی را در ادامه می خوانیم.

قاعدتا باشگاه برنده پیش دستی کرد و قبل از باشگاه استقلال، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال این رای را اعلام کرد. گفته اند رای ۳۰ صفحه است و هنوز جزییات آن ۳۰ صفحه منتشر نشده و فقط اعلام شده که رای کمیته استیناف فدراسیون فوتبال تایید شده است. ابن پرونده بسیار پیچیده بود. شاید استقلالی ها ناراحت باشند چون مدیرانشان پس از دفاعیاتشان بسیار به رای این پرونده امیدوار بودند. یک سال و چند ماه طول کشید و استنباط اولیه این بود که چون زمان‌بر شده و رای سازمان لیگ و کمیته انضباطی تایید نشده ممکن است رای به برگزاری مجدد بازی داده شود. هدف مدیرعامل استقلال این بود که این جام در ویترین پرسپولیس نباشد اما واقعیات دیگری نیز وجود دارد که شاید استقلالی ها هم قبول داشته باشند که آقای وینفرد شفر به جای تیم بستن، مفسر شبکه سوییسی شد و تیم را آقایان توفیقی و افتخاری بستند و در ادامه بسیاری از ستارگان این تیم از جمله امید ابراهیمی،مجید حسینی، تیام و ... از جمع آبی پوشان جدا شدند و شیرازه آن تیم قوی که توانسته بود ذوب آهن را با سه گل شکست دهد از هم پاشید. آن تیم به راحتی می توانست به نیمه و فینال لیگ قهرمانان برسد اما استقلال از جانب سرمربی و مدیران وقت رها شده بود. آقای شفر وقتی دید تیم از هم پاشیده و ساختار از بین رفته با همین بهانه عنوان کرد که ما این بازی را انجام نمی دهیم و از سازمان لیگ خواستند که این بازی را عقب بیندازند. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استقلال و پرسپولیس هر دو زیر نظر وزارت ورزش هستند پیش بینی مدیران وقت این بود که وزارت ورزش فشار می آورد و موافقت می کند که این بازی به تاخیر بیفتد اما این اتفاق نیفتاد. سازمان لیگ سفت و سخت ایستاد تا سوپرجام برگزار شود. استقلال هم در اردوی ترکیه بود. با توجه به اینکه این تیم دو الی سه روز قبل از تاریخ سوپرجام به ایران بازگشته بود، و چند روزی فرصت بود تا خودشان را برای بازی حاضر کنند اما با توجه به اینکه استقلال اعلام کرده بود شرایط بازی کردن را ندارد، سه شنبه قبل از جمعه ای که تاریخ بازی بود، حکم سه بر صفر را اعلام کرد و در ادامه استقلال به این مورد استناد کرد که تشریفات لازم و قانونی برای اعلام رای رعایت نشده است.  یعنی بازی شروع نشده داور و بازیکنان نیامده اند و باید صبر می کردند که این تشریفات انجام شود و اگر پس از ۲۰ دقیقه استقلال حاضر نشد آن زمان رای را به نفع پرسپولیس صادر کنند. همه این تشریفات به کنار، مساله آن جلسه ای که در سازمان لیگ برگزار شد و در آن آقای ملکی به عنوان نماینده استقلال حضور داشت مطرح است که آیا آقتی ملکی صورتجلسه آن جلیه را امضا کرده یا خیر که به نظر بنده پاشنه آشیل استقلال در این پرونده همان جلسه و صورتجلسه بود. یعنی اگر آقای ملکی به صورت رسمی امضا نمی کرد که استقلال بازی نمی کند، مدرک مستندی وجود نداشت.

وی افزود: در ادامه وزارت ورزش، مدیرعامل استقلال را تغییر می دهد و آقای فتحی روی کار می آید‌. ایشان به همراه معاون وقت باشگاه اعلام می کنند که می توان شکایت کرد و شکایت نامه ای تنظیم می شود و حداقل امیدی به هواداران داده می شود که جام به ویترین پرسپولیس نرود. تعبیر بعضی امید واهی و تعبیر برخی امید واقعی بود. حکمی که اکنون آمده این است که استقلال چون دادگاه را باخته، باید هزینه دادرسی، حضور نمایندگان سازمان لیگ و باشگاه پرسپولیس در لوزان سوییس را بپردازد. اما باید این رای ۳۰ صفحه ای به طور کامل اعلام شود که بتوان درباره آن اظهارنظر بهتری کرد.

چیا فوادی درباره مقصر اصلی این اتفاق گفت: هواداران استقلال باید به این نگاه کنند که آقای شفر تیم را رها کرده و رفته به سوییس. بازیکنان جدا شدند و کسی نبوده تا تیم را تمرین دهد. این تیم نصفه و نیمه اگر به سوپرجام می آمد شاید بیشتر از ۳ گل هم دریافت می کرد. اگر بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم که مقصر این شکست بیشتر از مدیران فعلی استقلال، آقایان شفر، افتخاری و توفیقی هستند چرا که آنها آن زمان زیر بار انجام این بازی نرفتند. اگر قرار بود بازی نکنند می توانستند با باشگاه پرسپولیس به تعامل برسند. یادم هست در گذشته وقتی دو باشگاه سرخابی در تاریخ دربی ها به مشکل می خوردند باهم جلسه می گذاشتند و صحبت می کردند و در نهایت سر یک تاریخ مشخص به توافق می رسیدند. اما این بار این تعامل شکل نگرفت. احتمالا آقای فتحی و معاون مستعفی به این فکر کرده اند که با شکایتمان می توانیم این حکم را یک سال به عقب بیندازیم! 

کارشناس برنامه در پاسخ سوال مجری مبنی بر اینکه هیچ هواداری دوست ندارد تیمش به این شکل و بدون انجام بازی قهرمان شود و همچنین هزینه های زیادی که بابت این پرونده انجام شد عنوان کرد: ما هنوز از جزئیات جلسه در لوزان سوییس مطلع نیستیم اما مواردی شنیده ایم که ظاهرا دو طرف پرونده مقابل قاضی دادگاه جر و بحث شدیدی با یکدیگر داشته اند و تصویر خوبی از فوتبال ما ترسیم نکرده اند اما در هر صورت باید با این واقعیت کنار آمد که اگر تاریخی اعلام می شود باشگاه ها می توانند باهم تعامل بهتری داشته باشند به هرحال استقلالی ها هم استدلال خودشان را داشتند و علاوه بر همه این مشکلاتی که عنوان کردند، بازیکنان ملی پوشی داشتند که باید به آنها استراحت می دادند اما در مقابل، پرسپولیس از مدتها قبل تمام بازیکنان خود را در اختیار داشت و با برانکو تمرینات خودش را از سر گرفته بود ضمن اینکه من به سازمان لیگ هم حق می دهم که روی تاریخی که اعلام کرده بایستد.

7413