یادداشت ویژه/ برای آنتونیو کونته و افعی‌ خطرناک؛ زهردارتر از همیشه!

یادداشت ویژه/ برای آنتونیو کونته و افعی‌ خطرناک؛ زهردارتر از همیشه!

پایگاه خبری فوتبالی- در کودکی با گچ آسفالت خیابان‌های لچه را سفید می‌کرد تا یک زمین فوتبال بکشد و با دوستانش بازی کند. 

به گزارش فوتبالی، خودش می‌گفت همه چیز از فوتبال را در خیابان و بازی با دوستانش یاد گرفته. پدرش هیچ مشکلی با فوتبال او نداشت و خودش هم مربی یوونتینا بود اما به آنتونیو گفت اولویتت باید گچ و تخته سیاه مدرسه باشد. شاید برای همین بود که در درس و هر کاری آن ‌قدر خوب ظاهر می‌شد، عالم و آدم در مدرسه او را مثال می‌زدند: مثل آنتونیو باشید بچه‌ها!

حالا داستان به اوج رسیده. او مثالی برای مربیان شده. روزگار حریفان را سیاه کرده. در هر تیمی. در یوونتوسی که هم سال‌ها در میانه میدان برایشان درخشید و هم کنار زمین هدایتشان کرد، در ایتالیای بی‌نهایت جذاب و جوان که اسیر حرکات جلف گراتزیانو پله و زازا شد و فقط حسرت بر دل طرفداران آتزوری گذاشت و در چلسی که کاری کرد تا دیگر کسی دلتنگ مورینیو نشود. او در زمان بازی‌اش برای ایتالیا آقای دوم شدن‌ها بود. چه در جام جهانی ۹۴ و چه در یورو ۲۰۰۰. اما در دوران مربیگری‌اش اصلا.

داستان موفقیت‌های کونته چیز عجیب و غریبی نیست. تاکتیک و سیستم و تمرینات را چند لحظه در یک اتاق کوچک در مغزتان حبس کنید و به کنار زمین دقت کنید. به شور و حرارت او نگاه کنید. به فریادهایش. به همان حرکاتش که باعث شده دستیاران او، چه غریبه و چه برادرش جیان‌لوکا، کونته را به دلیل شادی‌های پس از گلش مایکل جکسن نسل جدید بنامند اما بسیاری دیگر او را با لقب اصلی‌اش می‌‌خوانند؛ پدر خوانده!

اوایل فصل هیچ‌کس اینتر را آن‌قدر جدی نمی‌گرفت. تیمی که روزی سه‌گانه درو می‌کرد و حالا به همراه میلانی‌ها هر از چند گاهی به نیمه بالای جدول سرک می‌کشد و بیشتر در باد گذشته پر افتخار و «این زمستان را ببین ما هم بهاری داشتیم» به سر می‌برد. اما  کونته کاری کرده کارستان. روحیه‌ای به تیم تزریق کرده که هواداران نرآتزوری با غرور به تیمشان بنگرند و شاگردانش نفس یووه را بگیرند. حتی با رونالدو. حتی با ساری و حتی با هنرشان که در دو کلمه متناقض شناخته می‌شود: خریدهای رایگان!

اینتر به اوج رسیده. دربی می‌برد. کامبک می‌زند. به صدر رسیده و تا دست کاپیتانش به جام نرسد بیخیال نمی‌شود. بیخیال افتخاری که حالا با حضور کونته در درسترس‌تر از همیشه است. طبق یک آمار، سرمربی‌شان نهمین آنتونیوی محبوب جهان و هفتمین مربی پرطرفدار دنیا است و شادی‌اش دومین شادی دیوانه‌وار بین مربیان. حالا باید یک گزینه به آن اضافه کنند. خالق‌ یکی از دیوانه‌وارترین افعی‌های دنیا. زهردارِ زهردار!

یادداشت از علی رضایی/ پایگاه خبری فوتبالی