واکاوی بیانیه شبانگاهی باشگاه استقلال/ چرا کمک ها قرض الحسنه نبودند؟

واکاوی بیانیه شبانگاهی باشگاه استقلال/ چرا کمک ها قرض الحسنه نبودند؟

پایگاه خبری فوتبالی- بیانیه دیشب باشگاه استقلال یک نکته بسیار مهم داشت. اینکه کمک‌هایی که قرار بود به صورت قرض‌الحسنه به این باشگاه داده شود، جنبه قرض‌الحسنه نداشته است.

به گزارش فوتبالی، در بخشی از بیانیه باشگاه استقلال به این نکته اشاره شده که استقلال در دو قرارداد و در ازای گرفتن کمک قرض‌الحسنه، متعهد به پرداخت جریمه روزانه 50 میلیون تومان برای یک قرارداد و روزانه 40 میلیون تومان برای قرارداد دیگر شده که مجموع آن ماهیانه 2 میلیارد و 700 میلیون تومان می‌شود.

درباره قراردادی که استقلال باید جریمه روزانه 40 میلیون تومانی برایش پرداخت کند، سرنخ‌ها به یک شرکت می رسد که به یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه می‌رسد اما درباره جریمه 50 میلیون تومانی همه چیز مشخص است و طرف حساب استقلال در این قرارداد، عبدالرضا موسوی است.

کمکی که بلاعوض نبود و نیست و نخواهد بود!

اولین رسانه‌ای که درباره کمک 7 میلیارد تومانی موسوی به استقلال گزارش نوشت، سایت همشهری آنلاین بود. این سایت در گزارشی به تاریخ 26 بهمن 98 به این نکته اشاره کرد که کمک‌های مالی موسوی به استقلال نه تنها بلاعوض نیست که طبق قرارداد منعقد شده در صورت تاخیر در بازپرداخت جریمه روزانه قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شده است.

در بخشی از آن گزارش آمده بود:" طبق قرارداد منعقد شده بین او و باشگاه این هزینه باید در زمان مشخص شده برگردانده شود. نکته جالب قرارداد، جریمه ۵۰ میلیون تومانی است که گفته می‌شود به ازای هر روز دیرکرد در پرداخت طلب موسوی باشگاه استقلال باید آن را به عنوان جریمه پرداخت کند!"

روزنامه گل هم در گزارشی به تاریخ 26 فرودین دست روی نکته جالبی گذاشته بود. اینکه اگر چه موسوی به هواداران استقلال قول داده بود که قید گرفتن این جریمه روزانه را خواهد زد اما حالا که دیگر او در استقلال سمتی ندارد، بعید نیست که بخواهد دوباره این بند جریمه را فعال کند. بند جریمه‌ای که حالا و با توجه به بیانیه باشگاه استقلال، فعال شده است.

واکنش آن زمان موسوی: کمکم قرض الحسنه است!

عبدالرضا موسوی اگر چه درباره بیانیه باشگاه استقلال توضیحی نداده اما در پاسخ به سوال یکی از کاربرانش درباره کمکش به استقلال توضیحات جالبی داده و نوشته است:" از روز اول كه اومدم در بیش از ده بار مصاحبه و پست اینستگرام اعلام كردم پولی كه تزریق كردم قرض الحسنه بوده."

موسوی برای اولین بار به یک ماجرای جالب اشاره کرده. اینکه استقلال علیرغم داشتن پول، پول او را پس نداده:" روزی كه به پول نیاز داشتند هم آقای وزیر هم هیئت مدیره گفتند كه باشگاه اصلا مشكل مالی ندارد و فقط مشكل نقدینگی دارد و حداكثر سه هفته تا چهار هفته مطالبات را جمع میكنیم و قرض را پس میدهیم ، من هم موافقت كردم قرض برای دو ماه باشد ولی علیرغم دریافت ٨ میلیارد تومان از ایرانسل در اسفند ماه حتی یك ریال هم پس ندادند."

موسوی اتهام قابل توجهی به مدیران استقلال زده و نوشته است:" این موضوع مانند فریب افراد و دروغ و كلاهبرداری است كه پول بگیری و موقع پس دادن بهونه بیاری.قرض دوماه بدون هیچ هزینه ای كه الان حدود پنج ماه گذشته و بدهكار هم شدیم ."

حسین هدایتی فقط بلاعوض کمک می کرد

البته اینکه در این روزها و شرایط اقتصادی یک نفر پیدا شود که از کیسه خلیفه به استقلال کمک کند محال است. در این روزها چنین شخصی پیدا نمی شود. پس اگر موسوی یا شرکتی وابسته به یکی از اعضای هیات مدیره استقلال به قول خودشان کمک کرده اند بر اساس تضمین هایی بوده که از باشگاه گرفته اند. ضمن اینکه می شد به جای تعیین جریمه روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی، چک تضمین یا وثیقه گرفته می شد تا به یک باشگاه ضرری نزدیک به ماهیانه ۳ میلیارد تومان وارد شود.

البته بسیاری قصد داشتند موسوی را با حسین هدایتی مقایسه کنند. حسین هدایتی اگر واریزهای ارزی و چند ده میلیارد تومانی به پرسپولیس یا فدراسیون فوتبال داشت از جیب خودش نبود و طبق محتویات پرونده اش، از منابع دیگری مثل حق و حقوق کارگران بینوا و کارمندان بیچاره شرکتها و یک بانک خصوصی بود. 

به همین دلیل بود که هدایتی عنوان کمکهایش را قرض الحسنه نمی دانست و آن را کمک بلاعوض می دانست و دلیلش را هواداری از پرسپولیس و دلسوزی برای آبروی فوتبال و فدراسیون فوتبال و البته نجات پرسپولیس و فدراسیون فوتبال می دانست و چون از جیب خودش یا شرکتش نمی رفت تضمینی برای آن نمی گرفت و حتی کمکها را قرض الحسنه هم نمی نامید. البته اعلام شده بود قرار است این پولها از ارگانها و اشخاصی که هدایتی تحت هر عنوانی به آنها پول داده شده پس گرفته شود اما تا این لحظه چنین اتفاقی نیفتاده است. حسین هدایتی معروف به عابر بانک فوتبال ایران یکی از جرمهایش ماجراهایی بود که به صورت خلاصه نوشتیم و او با حکم قاضی پرونده اش به ۲۰ سال حبس محکوم شده است.

1984