گزارش ویژه/ فدراسیون فوتبال ایران چقدر در فیفا ذخیره ارزی دارد؟

گزارش ویژه/ فدراسیون فوتبال ایران چقدر در فیفا ذخیره ارزی دارد؟

خبرگزاری فوتبالی- ماجرای پرداخت طلب مارک ویلموتس دغدغه اصلی مدیران فدراسیون فوتبال است.

به گزارش فوتبالی، در حال حاضر فدراسیون فوتبال ایران، منتظر متن رای فیفا علیه فدراسیون است تا اگر امکان اعتراض به حکم وجود دارد، پرونده به دادگاه عالی ورزش یا همان دادگاه کاس برود.

همانطور که می دانید همین چند روز پیش بود که فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس به رقمی حدود 6.5 میلیون یورو محکوم شد. این در حالی است که ویلموتس 2 میلیون یورو هم به صورت نقدی از فدراسیون فوتبال ایران در ترکیه دریافت کرده است. تازه فدراسیون فوتبال که مشکلات مالی زیادی دارد آن 2 میلیون یورو را هم از شرکت شستا قرض کرد اما هنوز نتوانسته پولی را که قرض کرده به شرکت شستا برگرداند.

مدیران فدراسیون فوتبال در حال حاضر اعتقاد دارند با بردن پرونده ویلموتس به دادگاه عالی ورزش و بعد از آن به دادگاه فدرال کشور سوئیس می توانند رقم 6.2 میلیون یورو را به میزان چشمگیری کم کنند. حتی رئیس سابق فدراسیون فوتبال در گفت و گویی با رسانه های نزدیک به خودش گفته است:« ما نزدیک به 30 میلیون دلار از حضور در دو جام جهانی به دست آوردیم. بعد هم تازه شما از یک دوره جام جهانی به دوره بعد بروید، منابع همینطور مدام بیشتر می شود. اگر این ها را حساب کنید، مبلغ زیادی می شود. من خودم 30، 40 میلیون دلار برای طرح های عمرانی از فیفا گرفتم!» در این مصاحبه زمانی که از مهدی تاج پرسیده می شود که فدراسیون فوتبال در فیفا چقدر پول دارد می گوید رئیس سابق پاسخ می دهد که فدراسیون فوتبال ایران 7 و نیم میلیون یورو در فیفا دارد.

ذخیره ارزی فدراسیون فوتبال در فیفا چقدر است؟

اگر فدراسیون فوتبال هفت میلیون و نیم یورو در فیفا داشته باشد، خیال خیلی ها راحت می شود. می توان از این پول، غرامت ویلموتس را داد اما سوال اصلی اینجاست آیا این هفت و نیم میلیون یورو از درآمد های حاصل به جام جهانی و رسیدن به مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا بوده است؟ پاسخ این سوال مثبت است اما عدد قابل توجهی از پاداش حضور در جام جهانی قبلا خرج کی روش و دستیارانش و دیگر مسایل شده و در آمد 900 هزار یورویی فوتبال ایران از رسیدن به مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا که توسط ای اف سی پرداخت شد؛ خرج تسویه حساب با کارلوس کی روش به خاطر قرارداد جام ملتهای آسیا با کی روش و پاداش مقام سومی مدنظر کارلوس کی روش شد! همانطور که می دانید فدراسیون در مرحله اول زیر بار این رقم و سومی نرفت اما فدراسیون با شکایت کی روش محکوم به پرداخت 200 هزار یورو شد.

فدراسیون فوتبال ایران از 200 هزار یورویی که باید به کی روش می داد، 75 هزار یورو از کی روش تخفیف گرفت و با 125 هزار یورو، کی روش را راضی کرد و پرونده را بست.

در حال حاضر مدیران فدراسیون فوتبال ایران با بدهی 2 میلیون یورویی به شرکت شستا و 6.2میلیون یورویی به ویلموتس باید چار ه ای پیدا کنند، چرا که نهاد های نظارتی اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال را مسبب اصلی ماجرای ویلموتس می دانند و سازمان بازرسی خبر داد که 8 امضا کننده قرارداد، به دادسرا معرفی خواهند شد.

 محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس یازدهم چند روز پیش گفته بود: « آقایانی که در این ماجرا سهل‌انگاری، تعلل و یا احیاناً تبانی کردند باید خودشان پاسخگو باشند. باید اموال‌ خود را بفروشند و پول ویلموتس را بدهند نه از بیت‌المال.»

سازمان بازرسی کل کشور در بیانیه ای اعلام کرد:«با اتمام بررسی‌ها در پرونده اقدامات دخیل در موضوع قرارداد فدراسیون فوتبال با سرمربی سابق تیم ملی، این گزارش نهایی برای دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال شد. در این پرونده 8 نفر به اتهام اهمال منجر به تضییع و ایجاد دین بر ذمه فدراسیون و ورود خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی و تضییع آنها به دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال شده است.»

فدراسیون حدود 2 میلیون یورو در فیفا پول دارد

در حالیکه می شود از فیفا پرسید که هر فدراسیون چقدر در صندوق فیفا دارد اما طبق اطلاعاتی که رسانه های ایران چند ماه پیش بدست آورده بودند، فدراسیون همه پولهای خزانه را در راه دستمزد کی روش و دستیارانش و دیگر هزینه های مربوط به کمپ های آماده سازی جتم جهانی و جام ملتها را هزینه کرده است. رسانه ها اعداد مختلفی از 500 هزار یورو تا 5 میلیون یورو را مطرح می کردند اما واقعیت این است که که ذخیره ارزی خرج شده و ظاهرا آن چیزی که هم باقی مانده به خاطر تحریمها بلوکه شده است. در هر حال طبق آخرین اطلاعات موجودی فوتبال ایران در فیفا رقمی حدود دو میلیون یورو است که شامل 1.5 میلیون یورو کمک فیفا در دوره شیوع کرونا به فدراسیون های عضو و 350هزار دلار بوده که ای اف سی برای کرونا و جوانان بی بضاعت اختصاص داده و چیزی در حدود 600 هزار یورو ته مانده درآمدهای قبلی بوده است.

گفته می شود فیفا رقمی هم حدود 4.3 میلیون یورو هم برای ساخت و تجهیز کردن زیر ساخت های لازم برای توسعه فوتبال به فدراسیون فوتبال کمک کرده که روی هزینه آن نظارت دقیق دارد. درست مثل ساختمان ایفمارک که فیفا هزینه ساخت آن را پرداخت کرد و نمی شود آن را فروخت و خرج غرامت ویلموتس و دستیارانش کرد.

 این بودجه ها فقط باید در راه مسایل عمرانی هزینه شود. در بهترین حالت، فدراسیون فوتبال حدود 2 میلیون یورو، با احتساب کمک کرونایی فیفا، در صندوق دارد و این عدد یک سوم، غرامتی هم نیست که باید به ویلموتس بدهد. 

سهم بقیه تیمهای ملی چه می شود؟

ایده ای مطرح شده بود که فدراسیون فوتبال بعد از بحران بزرگی که در ماجرای قرارداد ویلموتس به وجود آمده قصد دارد بدهی ایجاد شده را از درآمدهای باقیمانده پرداخت کنند که در این صورت کارهای زیر بنایی در ردهای سنی مختلف زمین خواهد ماند. فدراسیون فوتبال ایران فقط تیم ملی فوتبال ایران را زیر چتر حمایتی خود ندارد و تیم های فوتسال، فوتبال ساحلی در بخش مردان و بانوان در تمام رده های سنی از درآمدهای فدراسیون فوتبال ایران در فیفا سهم دارند.

گزارش از سعید لطفی/ خبرگزاری فوتبالی

۹۶۹۷