چراغپور: ترکیب تیم ملی در بازی با بوسنی شجاعانه و نوآورانه بود/ باید بحرین را شکست دهیم

چراغپور: ترکیب تیم ملی در بازی با بوسنی شجاعانه و نوآورانه بود/ باید بحرین را شکست دهیم

خبرگزاری فوتبالی- جلال چراغپور، کارشناس فوتبال کشورمان روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و با این برنامه گفت و گو کرد.
به گزارش فوتبالی، وی در ابتدای سخنانش در رابطه با عملکرد تیم ملی گفت: برای تحلیل تیم ملی باید به این موضوع توجه کنیم که پیچیده ترین استراتژی را تیم ملی ما داراست. از این نظر که این تیم را 8 سال یک فکر میچرخانده، بعد از 8 سال آقای ویلموتس آمد که او هم دارای تفکر بود. و از فوتبال بلژیک تا فوتبال پرتغال خیلی فاصله هست. ایشان هم در همان فرصت کم سعی کرد تفکرات خودش را درون تیم معماری و وارد تیم کند و تغییراتی در تیم ایجاد کند. نیمه جدول را او بازی کرده و رفته است. این تیم ملی با نصف نگرش یک مربی بلژیکی، رسیده است به آقای اسکوچیچ با یک تفکر بلوک شرقی. یک تفکر استاندارد و تعریف شده ای که به طور قاعده ای معمول می توان گفت مربی ای که از این تفکر می آید، نوع فوتبالش از تفکر بلژیکی عقب تر است. ما پله پله به طرف بالا نرفتیم. این به برند فکری مربی بر میگردد که او درون چه فوتبالی بزرگ شده است. فوتبال کم پاس، فوتبال پرپاس، فوتبال پر دریبل، فوتبال از مرکز، فوتبال با پاس بلند و سانتر و .... تفاوت مربی ها را این به وجود می آورد. تیم ملی ما به دلیل طی کردن این سه دوره و دلایل دیگر، پیر شده است. به این دلیل که برای مثال وقتی معدل سنی تیم هلند 22 سال و 6 ماه است، معدل سنی تیم ملی نزدیک به 30 سال است. تیم ملی هم درگیر تفکرات و ایده ها هست، هم  باید در خیلی از پست ها، جوان ترها را به بازی بی آورد. هم باید از نصفه جدول کسی که این فرصت را سوزانده، موفق بیرون بیاید. هم اینکه به 12 تیم آسیا برسد و بازی های اصلی شروع شود. این بازی هایی که ما در آن گیر کردیم حکم دست گرمی را دارد. تیم باید با تفکرات جدید خو بگیرد در حالی که به تفکرات قبلی آسیبی نرسد. و باید به اندازه کافی و درست، جوان شود. به بازیکنان انگیزه بدهیم و کسانی را که انگیزه کمی دارند، دعوت نکنیم. یک خیزشی برای بردن به تیم بدهیم. باید به تیم ملی نگاه استراتژیک داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما از زمان کی‌روش و جام ملت ها تا کنون، نتوانسته ایم جلوی گل خوردنمان را بگیریم. ما در این بازی پس از چندین سال، 3 دفاعه بازی کردیم که یک تحول است. مانند سبک آقای کنته اما مدرن تر. یکی از دلایلی که در این بازی تاکتیک های حمله حریف جواب نداد، هماهنگی و بازی عالی سه دفاعه کنعانی زادگان، خلیل زاده و پورعلی گنجی بود. وقتی ما از سه دفاع استفاده می کنیم، باید از دروازه بانی استفاده کنیم که هماهنگی تکنیکی و رفتاری و استراتژیک با آن سه مدافع داشته باشد. آقای اسکوچیچ این درس را دارد به تیم ملی می دهد. الان هم تنها بازی مهم و نگران کننده برای همه ما، بازی با بحرین است. باید بحرین را ببریم. اگر بحرین را نبریم، در همین دور مقدماتی حذف می شویم. هرجوری که شده برای صعود باید از سد بحرین عبور کنیم. به نظر من بازی عراق و بحرین و تساوی آن بازی، مماشات بود تا اینکه بحرین با تساوی با ما نیز شانس صعود داشته باشد. باید کاری که کمترین ریسک و بیشترین بازدهی را دارد، برای شناخت و عبور از بحرین انجام شود. بحرین همان تیمی است که پس از حذف کردن ما، پرچم عربستان به دست گرفتند و دور زمین رقصیدند! بازی در زمین بیطرف انجام خواهد شد و آنها به تهران و به حضور 100 هزار نفر تماشاگر ایرانی نمی آیند. باید تیمی سرعتی با مرکز دفاعی فشرده و بدون حفره سازمان بدهیم. آقای اسکوچیچ خوب فکر می کند و خوب حرکت می کند. حتی تیم ما با سیستم 3-2-5 هم در این دیدار بازی کرد. این سیستم معنی دارد. این بسیار شجاعانه و به هدف حمله وری است. 

چراغپور در مورد تیم بوسنی گفت: بوسنی از تیم ما ناآماده تر بود. اشتباهات فردی آن ها روی پیروزی ما تاثیرگذار بود. پاس های آن ها پس از پاس سوم، لو می رفت. قطع توپ کردنشان پخته نبود. یک جورهایی داشتند ادای فوتبال مدرن و اروپایی را در می آوردند. آن ها حدود 19 بار به پشت محوطه ما آمدند و تلاش برای یک و دو و عبور کردند. اما به دلیل دفاع ما، راه به جایی نبردند و توپ هایشان قطع می شد. به این دلیل که 5 نفر در دفاع و 5 نفر در جلو داشتیم. فقط علی قلی زاده کمی به آسانی توپ را از دست می داد و میل به تک روی داشت. او توپ هایی را در ضدحمله از دست می دهد که منجر به ضدحمله زدن تیم حریف می شود. چون پست او کناره است، پشت او به طول پنجاه شصت متر بازیکنی نیست و وقتی توپ را از دست می داد، بین و او میلاد محمدی به طول زیادی خالی بود. میلاد محمدی نیز به خاطر اطاعت از حرف مربی، سر جایش می ماند. ما در رختکن نیستیم و در کلاس تئوری اسکوچیچ نیستیم، در مورد اتفاقات حدس میزنیم. برای مثال من که میگویم سیستم 3-2-5 بوده، به خاطر چیزی که دیدم می گویم. 

وی در ادامه اظهار داشت: در دفاع سه نفره، وقتی پیستون راست و چپ یعنی صادق محرمی و میلاد محمدی می آیند و در عرض احسان حاج صفی و احمد نوراللهی قرار می گیرند، سیستم می شود 3-4-3. ما هیچوقت در این چند سال گذشته با این سیستم بازی نکردیم. آقای کی‌روش که با ضدحمله یک نفره و گاهی دونفره بازی میکرد. برای اولین بار بود میلاد محمدی و صادق محرمی به عنوان پیستون در کنار احسان حاج صفی و احمد نوراللهی قرار می گرفتند و جلوی آنها نیز وحید امیری بود، که این سیستم بسیار شجاعانه بود. این باعث میشد که ما دیگر ضدحمله نمیخوردیم. این سیستم و اینگونه بازی کردن، نوآورانه بود. گل های بسیار خوبی هم در زمین حریف زدیم. این بوسنی همان تیمی است که در خلال جنگ بوسنی هرزگووین، در استادیوم آزادی ما را شکست داد. در جام جهانی 2014 بازی های خوبی برابر آرژانتین و نیجریه انجام دادیم اما این بوسنی ما را شکست داد. اکنون این تیم را 2 بر صفر در زمین خودش شکست دادیم و این ارزشمند است. 

چزاغپور در مورد انتقادها از اسکوچیچ درباره بازیکنان دعوت شده به تیم ملی، گفت: چینش تیم و بازیکنان، جاییست که ما به تفکر مربی اعتماد می کنیم. خطر نزدیک بودن مسابقات را اسکوچیچ هم درک میکند زیرا او کارکشته است. او نزدیک به 5 سال است که در ایران حضور دارد. بهترین بازیکنان ما را می شناسد. او حتی در لیگ یک هم مربیگری کرده و فوتبال ما را کامل می شناسد. باید اجازه بدهیم که تیمی انفجاری تر و غیرقابل پیش بینی تر درست کند. من رامین رضاییان و وریا غفوری را با هم میخواهم مقایسه کنم. آقای کی‌روش رامین رضاییان را انتخاب کرد. مطبوعات و مردم گفتند که چرا وریا غفوری را انتخاب نمی‌کنی و او گفت که من یک دفاع راست می‌خواهم. حالا فرق این دو چیست. ما در آن خط، 2 جور بازیکن می توانیم داشته باشیم. کسی که از نیمه زمین به جلو، پا به توپ بازی کند و دیگری اینکه در نیمه زمین، لانگ کراس و سانتر آسیایی بکند. کسی که لانگ کراس می‌کند، باید 37 متر به عقب برگردد ولی کسی که پا به توپ جلو می‌رود، که در اینجا به وریا غفوری اشاره دارم، اگر توپ را دروازه بان حریف جمع کند و بخواهند ضدحمله انجام دهند، باید 80 متر به عقب برگردد. مربی نمی‌خواست که این اتفاق بی افتد. در این بازی وحید امیری را در گوشه قرارداد داد و پشت او محرمی، زیرا این دو بازیکنانی هستند که روی زمین همکاری ایجاد می کنند. زیرا در این بازی ما سردار آزمون و طارمی را نداشتیم که بخواهیم سانتر انجام دهیم. وحید امیری دو بازی است که از چپ به راست آمده در حالی که از وقتی که او را می شناسیم، در چپ بازی کرده است. حتما پشت این تصمیم، هدف و دلیلی قرار دارد. 

وی در پایان سخنانش گفت: بحرین فوتبالی بازی می کند که هم خشن است و هم ناجوانمردانه است. آقای اسکوچیچ این را حس کرده و در حال آماده سازی ترکیبی و تغییراتی است که آن ها را کلافه کند. او حتما سردار آزمون و دیگران را نیز دعوت خواهد کرد و فکر نمیکنم آن‌ها را از ذهنش خارج کند. اما فعلا در حال انجام یک معماری جدید است و امیدواریم موفق باشد. ما اگر تا بازی با هنگ کنگ هم بازی تدارکاتی نداشته باشیم، همان بازی و بازی بعد از آن، حکم یک بازی تدارکاتی خواهند داشت و با آمادگی کامل به بازی با بحرین خواهیم رسید. و بعد از آن به امید خدا به مرحله بعدی خواهیم رسید که بازی های سخت تری را در پیش خواهیم داشت. اسکوچیچ در حال حاضر در حال آماده سازی سربازان خود برای نبرد است.

6641