گزارش ویژه/ هزینه آمدن VARبه فوتبال ایران بر عهده فدراسیون است یا باشگاهها؟

گزارش ویژه/ هزینه آمدن  VARبه فوتبال ایران بر عهده فدراسیون است یا باشگاهها؟

پایگاه خبری فوتبالی- ماجراها و جنجالهای داوری در فوتبال ایران، آنقدر زیاد شده که طاقت تیم ها و هوادارانشان طاق شده است.

به گزارش فوتبالی، اشتباه عجیب اکبریان در دربی برای نگرفتن پنالتی روی مهدی قایدی، گل درست شیمبا مهاجم فولاد به نساجی که به صورت عجیبی آفساید اعلام شد و البته اتفاقهای عجیب و باورنکردنی دیروز بازی سایپا پیکان در دستگردی، همه را مجاب کرده که تا وی ای آر به فوتبال ایران نیاید، مشکلات داوری در فوتبال ایران حل نمی شود. اما آیا اراده ای برای آمدن وی ای آر به فوتبال ایران وجود دارد یا نه؟ در "برفا" برنامه ای که ستاد انتخاباتی عزیزی خادم برای او پیش از انتخابات فدراسیون فوتبال نوشته بودند، کمک داور ویدیویی یکی از اصلی ترین برنامه های او بود و اتفاقا خود عزیزی خادم از کسانی است که روی راه اندازی این سیستم اصرار دارد. بحثهای زیادی هم مطرح شده بود که سیستم کمک داور ویدیویی، در بدترین حالت ممکن، در فصل بیست و دوم لیگ برتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جای وی ای آر خالی

بازی نساجی و فولاد و دربی نشان داد که جای سیستم VAR در فوتبال ایران چقدر خالی است. در دیدار نساجی و فولاد که اشتباه داوری باعث شد گل لوسیانو پریرا مردود اعلام شود و در دربی هم نه تنها استقلالی‌ها یک پنالتی از داور طلبکار شدند بلکه پرسپولیسی‌ها هم طی 48ساعت گذشته فیلمهایی در فضای مجازی منتشر کردند و ادعا داشتند که آنها هم در این بازی می‌توانستند صاحب پنالتی شوند. همانطور که گفته شد عزیزی خادم و تیم مدیریتی جدید فدراسیون فوتبال که به صورت جدی پیگیر وارد کردن سیستم کمک داور ویدیویی به فوتبال ایران است، هزینه‌های این سیستم را برآورده و آنطور که خبرنگار فوتبالی شنیده، ورود وی ای آر به فوتبال ایران، حدود 4.2 میلیون دلار هزینه خواهد داشت که باید دید چه مجموعه‌ای این هزینه را تقبل خواهد کرد. در واقع این سیستم در هر ورزشگاه حدود 300 تا 350 هزار دلار هزینه دارد که البته این کف هزینه برای وی ای آر است و بهترین نوع وی ای آر با تشخیص خط آفساید، به حدود 700 هزار دلار قیمت دارد.

فدراسیون یا باشگاهها؟ مساله این است

برخی سوال می پرسند فدراسیون فوتبال باید وی ای آر را نصب کند یا باشگاهها باید هزینه حضور وی ای آر را بدهند. در شرایط کنونی و با توجه به مشکلات مالی فدراسیون فوتبال، به نظر می رسد چون باشگاهها می خواهند وی ای آر در فوتبال ایران راه اندازی شود، باید این هزینه را باشگاهها پرداخت کنند و فدراسیون در نقش نصب کننده سیستم و واردکننده سیستم هماهنگی ها را با شرکت های زیرمجموعه فیفا انجام می دهد. بالاخره اگر وی ای آر وارد فوتبال ایران شود، هم اشتباهات داوری کاهش می یابد و حتی می تواند به صفر برسد. به جز استقلال و پرسپولیس که ورزشگاه اختصاصی ندارند، 14 باشگاه دیگر لیگ برتری صاحب ورزشگاه هستند و اگر قرار باشد هزینه آوردن سیستم کمک داور ویدیویی به عهده باشگاهها همانطور که گفته شد هر کدام از این 14 باشگاه باید 300 هزار دلار هزینه کنند. اگر قیمت دلار در بازار ارز را 23 هزار تومان در نظر بگیریم، هر باشگاه باید حدود 7 میلیارد تومان( به طور دقیق 6.9 میلیارد تومان) هزینه کند که این رقم، معادل بودجه لازم برای جذب 2 تا 3 بازیکن لیگ برتری است و برای باشگاهها رقم چندان سنگینی نیست. البته وضعیت باشگاههای فوتبال ایران از نظر مالی زیاد مناسب نیست اما باشگاههای صنعتی مشکلی با نصب وی ای آر ندارند. 

پول اوکی شود، تکلیف چیست؟

اگر فرض کنیم باشگاهها مشکلی با پرداخت این رقم نداشته باشند، آنوقت باید بین دوربین‌های حاضر در ورزشگاه و واحد سیار صداوسیما برای ضبط تمام صحنه‌ها و پخش آن در اتاق مربوط به VAR هماهنگی‌های لازم ایجاد شود. از طرف دیگر تمام داوران لیگ برتری هم باید نحوه استفاده از این سیستم را یاد بگیرند که این نیاز به کلاس‌های آموزشی در فدراسیون فوتبال دارد. گویا چندی پیش استارت این موضوع در فدراسیون زده شده بود اما بعد از مدتی پروژه آموزش داوران متوقف شده و باید دید دوباره چه زمانی کلاسهای آموزشی برای داوران برگزار خواهد شد.

VAR چه زمانی می‌آید؟

شهاب الدین عزیزی خادم تاکید ویژه‌ای روی ورود سیستم کمک داور ویدیویی به فوتبال ایران دارد. او امیدوار است با فراهم شدن بودجه لازم برای VAR، از فصل آینده لیگ برتر شاهد تاثیر اشتباهات داوری روی نتایج بازیها نباشیم منتهی در صورتی که سیستم کمک داور ویدیویی به فصل آینده نرسد، مطمئنا همه انتظار دارند برای دو فصل بعد و لیگ بیست و دوم شاهد حضور این سیستم در فوتبال ایران باشند.

1984