روسیه به دنبال هت‌تریک در سومین دوره لیگ ملت‌های والیبال

روسیه به دنبال هت‌تریک در سومین دوره لیگ ملت‌های والیبال

پایگاه خبری فوتبالی- سومین دوره مسابقات لیگ ملت‌های والیبال در حالی از روز جمعه آغاز می‌شود که روسیه به دنبال هت‌تریک است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از مهر، سال ۲۰۱۸ نخستین سالی بود که فرمت مسابقات لیگ جهانی پس از بیست و هشت سال به لیگ ملت‌های والیبال تغییر کرد. این تصمیم همزمان با جشن هفتادمین سالروز تأسیس فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) گرفته شد تا تیم‌های برتر دنیای والیبال هر ساله با فرمت جدید با هم رقابت بپردازند.

تیم‌های فرانسه، ایران، ایتالیا، آرژانتین، چین، برزیل، روسیه، لهستان، صربستان، آمریکا، آلمان و ژاپن ۱۲ تیم اصلی و ثابت برای هفت سال در گروه مردان لیگ ملت‌های والیبال هستند. در سال نخست تیم‌های استرالیا، کره جنوبی، کانادا و بلغارستان سهمیه حضور در لیگ ملت‌ها را کسب کردند.

در پایان سال ۲۰۱۸ تیم کره جنوبی در رتبه آخر قرار گرفت و تیم پرتغال با قهرمانی در جام چلنجر کاپ ۲۰۱۸، جایگزین کره جنوبی شد. در سال ۲۰۱۹ نیز تیم اسلوونی با قهرمانی در چلنجرکاپ جایگزین پرتغال شد که از لیگ ملت‌ها سقوط کرد.

چلنجرکاپ، تورنمنت مقدماتی (انتخابی) لیگ ملت‌هاست که برندگان هر ساله آن (در دو بخش مردان و زنان) جانشین تیم سقوط کننده از لیگ ملت‌ها برای سال آینده رقابت‌ها می‌شوند. فدراسیون جهانی والیبال با تأیید هیأت رئیسه‌ از لغو چلنجرکاپ در سال جاری خبر داد و اعلام کرد که لیگ ملت‌ها در سال جاری سقوط نخواهد داشت و این پیکارها در سال آینده نیز با حضور ۱۶ تیم کنونی (در هر دو بخش زنان و مردان) برگزار خواهد شد. این تصمیم با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان گرفته شد.

تیم ملی والیبال برزیل با کسب ۹ مدال طلا، ۷ نقره و ۴ برنز در صدر پر افتخارترین‌های مسابقات لیگ جهانی بود و تیم ایتالیا هم با ۸ مدال طلا، ۳ نقره و ۴ برنز در رده دوم و روسیه با کسب ۳ مدال طلا، ۵ نقره و ۷ برنز در رده سوم پر افتخارترین تیم‌ها قرار داشت اما با شیوه برگزاری مسابقات به شیوه لیگ ملت‌ها تیم ملی روسیه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب با شکست فرانسه و آمریکا قهرمان مسابقات شد تا پرافتخارترین تیم لیگ ملت‌ها باشد. در سال ۲۰۲۰ نیز مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد و سومین دوره رقابت‌ها در سال ۲۰۲۱ تا چند روز دیگر آغاز خواهد شد.

تیم ملی روسیه با هدایت ساملوو، مربی جوان خود که در سال ۲۰۱۹ با بازیکنان جوانش قهرمان شد امسال با ترکیب تیم اصلی برای آماده سازی در المپیک توکیو در مسابقات شرکت کرده است و باید دید با قهرمانی در سومین دوره مسابقات لیگ ملت‌ها هت‌تریک خواهد کرد یا خیر؟

تیم ملی والیبال ایران در دومین دیدار خود در لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ مقابل تیم ملی روسیه رقابت خواهد کرد. تقابل الکنو، مربی روسی الاصل تیم ملی مقابل تیم ملی کشورش از نکات قابل توجه این دیدار خواهد بود.

رده بندی تیم‌ها در لیگ ملت‌های والیبال سال ۲۰۱۸:

رده بندی تیم‌ها در لیگ ملت‌های والیبال سال ۲۰۱۹:

برنامه کامل تیم ملی والیبال در مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۱:

در پایان مرحله مقدماتی بر خلاف دورهای گذشته فقط چهار تیم به مرحله بعد صعود خواهند کرد.

7474